گروه بورس- هدیه لطفی: هیات پذیرش فرابورس در جلسه هفته گذشته با درخواست پذیرش ۴ شرکت جدید موافقت کرد. به گزارش خبرنگار ما، در جلسه مزبور درخواست پذیرش شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، تولید خودرو سایپا کاشان، تامین مواد اولیه فولاد صبانور و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان مورد بررسی قرار گرفت و با پذیرش آنها در فرابورس موافقت به عمل آمد.

فرابورسی شدن «ذوب‌آهن»

شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان که سهامدار عمده آن سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است، با داشتن سرمایه به مبلغ ۷هزارو ۸۶۸میلیارد ریال در بازار دوم فرابورس پذیرش شد.

بنابراین با ورود «ذوب‌آهن» به بازار و آغاز معاملات آن، سهام یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فلزی در فرابورس قابل معامله خواهد شد.

«خودرو سایپا کاشان» در بازار اول

همچنین شرکت تولید خودرو سایپا کاشان که فعالیت اصلی آن مونتاژ و رنگ خودروهای تولیدی شرکت سایپا به‌صورت حق‌العمل کاری با دریافت قطعات به صورت امانی است، با سرمایه یک‌هزارو ۲۴۰میلیارد ریال در بازار اول فرابورس پذیرش شد که شرکت تولید اتومبیل سایپا سهامدار اصلی این شرکت است.

یک «فولادی» جدید در بازار

در همین حال، شرکت تامین مواد اولیه فولاد صبا نور، با سرمایه ۲۴۰میلیارد ریال، دیگر شرکت پذیرفته شده در بازار اول فرابورس است که در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن، خردایش، شستشو، دانه‌بندی، تغلیظ، تصفیه، ذوب مواد معدنی، مشاوره، تحقیقات فعالیت دارد و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات سهامدار عمده آن است.

کرمانی‌ها در راه بازار دوم

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان درخواست پذیرش خود را در تیرماه سال‌جاری به هیات پذیرش فرابورس ارائه کرده که هیات مزبور در جلسه هفته گذشته، این درخواست را مورد بررسی و با پذیرش آن در بازار دوم موافقت کرده است.

سرمایه شرکت یادشده بالغ بر ۲۰۰میلیارد ریال است و در زمینه توسعه تکمیل، بازسازی، راه‌اندازی و بهره‌برداری از طرح‌ها و انجام فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در فعالیت‌های تولیدی و تجاری کار می‌کند.

درج «همکاران سیستم»

در همین حال، روزگذشته شرکت همکاران سیستم پس از احراز کلیه شرایط پذیرش، به عنوان چهل و چهارمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شد.

این شرکت که با نماد «سیستم» در بازار اول فرابورس درج نام شده است. سکوی بیست و ششم را در بازار اول را ازآن خود کرد. یادآور می‌شود که این شرکت در زمینه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن فعالیت می‌کند.

رشد ۶۰درصدی معاملات

از سوی دیگر، بازار فرابورس روزگذشته رشد ۶۰ درصدی معاملات را در کارنامه خود ثبت کرد.

در بازار دیروز حجم کل سهام مبادله شده به بیش از ۲۲ میلیون سهم رسید و ارزش کل معاملات ناشی از جابه‌جایی با ۹۲میلیارد‌ریال افزایش نسبت به معاملات روز دوشنبه به رقم ۲۴۲میلیارد و ۴۴۶ میلیون ریال رسید که حدود نیمی از این رقم در اختیار معاملات اوراق اجاره ماهان ۲ بود.

همچنین اوراق مشارکت نارنجستان و مسکن‌مهر نیز هرکدام با اختصاص ۳۴ و ۳۰ میلیارد ریال، سهم به سزایی در رشد معاملات دیروز داشتند.

همچنین بیشترین حجم معاملات را حق تقدم سرمایه‌گذاری خوارزمی با معامله ۱۰میلیون سهم به خود اختصاص داد که در نهایت نرخ آن ۸۲۸ ریال در سیستم معاملات ثبت شد.

این در حالی است که کمترین حجم معاملات مربوط به شرکت سبحان دارو بود که با مبادله ۴هزار سهم به نرخ ۱۷۳۵۰ریال رسید. براساس این گزارش، بیشترین و کمترین رشد قیمت نیز مربوط به شرکت مهندسی صنعتی روان فناور و بیمه دی بود که به ترتیب با رشد ۵/۳درصدی و کاهش ۲/۲درصدی هرکدام به قیمت ۴۰۳۷ریال و ۲۷۳۴ریال رسیدند.

بازگشایی نماد معاملاتی «ماهان۱»

در همین راستا روزگذشته نماد معاملاتی اوراق صکوک اجاره شرکت واسط مالی بهمن، به منظور تامین مالی شرکت هواپیمایی ماهان، پس از پرداخت دومین اجاره بهای سه ماهه اوراق، بازگشایی شد.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز، ۸هزارو ۷۲۰ صکوک امید، ۱۳۰برگه گواهی سپرده سعدی، ۱۱هزارو ۴۳۰برگه گواهی سپرده کشاورزی، ۵ برگه اوراق مشارکت ایران شرق، و ۷هزارو ۸۰ برگه صکوک سامان و ۲۷۰ صکوک ماهان خرید و فروش شد.

معاملات پرحجم «بازار دوم»

براساس این گزارش، بازار دوم فرابورس نیز روزگذشته را با رونق معاملات سپری کرد.

در این روز حق‌تقدم بانک گردشگری با خرید و فروش ۷میلیون سهم به ارزش ۵/۲ میلیارد ریال، به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شد.

بانک دی و بانک گردشگری نیز هرکدام به ترتیب شاهد معامله ۴/۲ و ۸/۱ میلیون سهم بودند که در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

پتروشیمی زاگرس و بانک الکترونیکی آرین نیز دیگر نمادهای معامله شده در بازار دیروز بودند، که معاملات متعادلی را در پیش داشتند.

در میان نمادهای یادشده، دو نماد «آرین» و «دی» با افت قیمت و بقیه با رشد نرخ به کار خود پایان دادند.