گروه بورس- اعظم شریفی: بازار آتی در معاملات این هفته به اندازه‌ای با کاهش فعالیت معامله گران مواجه شد که دو روز را بدون دادوستد حتی یک قرارداد به پایان برد. به این ترتیب بازار آتی در این هفته با دادوستد 34 قرارداد به ارزش 1/1 میلیارد ریال در مقایسه با هفته گذشته افت 83 درصدی را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ما، ابهامات در روند قیمت‌های جهانی و معاملات نه چندان پررونق بازار سهام در کنار ادامه مشکلات سیستم معاملات موجب شده بازار آتی در رکودی سخت گرفتار شود. به نظر می رسد نقص‌های اطلاع رسانی در کنار عدم توجه مسوولان بازار به رفع مشکلات سیستم معاملات، در عمل باعث شده کارگزاران از انجام معاملات آتی امتناع کنند.
در همین حال، برخی شنیده‌ها حاکی از عدم بروزرسانی فایل‌های تسویه و تحویل قراردادهای شهریور‌ماه است. به این ترتیب هنوز برخی معامله گران نتوانسته‌‌اند از عملکرد خود در قراردادهای مزبور تصویر دقیقی به دست آورند.در این هفته، کاهش پی‌در‌پی قیمت‌های تسویه در نمادهای آتی را شاهد بودیم؛ به نحوی که تنها در نمادهای «غدیر»، «فولاد»، «مپنا» و «اخابر» افزایش قیمت تسویه رخ داده است.
سایه رکود بر فیوچرز سهام
آتی سهام در روز شنبه بازار بدون معامله‌ای بود؛ در پی آن یکشنبه هم شاهد بازار بی رونقی بودیم و تنها 2 قرارداد مورد دادوستد قرار گرفت. «فملی» دی‌ماه در این روز با معامله دو قرارداد 77/0 درصد کاهش را تجربه کرد و به قیمت تسویه 5001 ریال رسید. این در حالی است که این نماد در قیمت 5100 ریال با پنج تقاضای فروش و در قیمت 4900 ریال با دو تقاضای خرید مواجه بود. در معاملات روز دوشنبه بازارآتی سهام شاهد معامله 11 قرارداد ملی مس و فولاد مبارکه بود.«فولاد» با سررسید دی‌ماه با 12/0 درصد افزایش با 9 قرارداد معامله شده به قیمت تسویه 3400 ریال رسید. این نماد در پایان معاملات این روز با 10 تقاضای فروش در قیمت 3531 ریال و 5 تقاضای خرید در قیمت 3310 ریال مواجه بود.اما «فملی» دی‌ماه با معامله 2 قرارداد، نوسان 3 درصد منفی داشت و در قیمت 4850 ریال بسته شد.این در حالی است که روز سه شنبه هم کاهش قیمت‌ها ادامه داشت، اما بازار آتی بدون معامله به کار خود پایان داد.
مخابرات در فیوچرز صف خرید بود
معاملات آتی سهام درآخرین روز هفته با 21 قرارداد معامله شده همراه بود که در آن «اخابر» دی‌ماه با صف خرید مواجه شد. «اخابر» دی‌ماه با 3 قرارداد معامله شده با رشد 4 درصدی به قیمت 3752 ریال رسید و در پایان با 14 تقاضای خرید مواجه شد.اما «مپنا» با دو سررسید آبان و دی ماه توانست روز مثبتی را پشت سر بگذارد.
این درحالی است که این نماد در سررسید آبان ۳ درصد رشد داشت و با ۱۰ قرارداد دادوستد در قیمت ۲۹۵۰ ریال بسته شد. همچنین «مپنا» در سررسید دی با ۸ قرارداد ۲ درصد افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۳۱۴۰ ریال رسید. در مجموع می‌توان هفته جاری را دوره‌ای توام با رکود قابل ملاحظه در بازار آتی دانست که طی آن حجم دادوستدها و عرضه و تقاضا با کاهش چشمگیری مواجه شده است.