گروه بورس- علیرضا باغانی: «صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، بازدهی‌های مشابه و باز هم عقب ماندن دماسنج بازار از Mutual fundها» این تنها رخدادهای بااهمیتی است که نهادهای مالی نوین بازار سرمایه با آن طی هفته گذشته مواجه بودند.

در هفته منتهی به سوم آبان‌ماه سال جاری بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بازدهی منفی را به سرمایه‌گذاران‌ خود دادند و تنها ۹ صندوق در این مدت کسب سود را به ثبت رسانده‌اند و بازدهی یک صندوق هم بدون تغییر و معادل عدد صفر رقم خورده است، این در حالی است که ۵۰ صندوق فعال دیگر در هفته مزبور زیان شناسایی کردند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته ذکرشده صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک رضوی، شاداب، کارآفرینان برتر، توسعه صادرات، فیروزه، تجربه ایرانیان، مهر ایرانیان، یکم ایرانیان و آتیه ملت به رغم اینکه بازدهی کل بازار منفی بوده، به سرمایه‌گذاران خود سود رسانده‌اند و صندوق بانک گردشگری هم در این شرایط بدون تغییر هفته خود را سپری کرده است، حال آنکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک آگاه، سهم آشنا، سینا، فارابی، صبا، نواندیشان، گنجینه بهمن، پویا، صنعت و معدن و تدبیرگران آگاه بیشترین بازدهی منفی را به ثبت رسانده‌اند.
همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که بازار طی هفته منتهی به سوم آبان‌ماه به سرمایه‌گذاران بازار سهام ۹/۰ درصد زیان داد و باز هم از بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری عقب ماند و البته این بار از ۳۷ صندوق. نکته جالب توجه آنکه صندوق شاخصی کارآفرین که پیش از این تفاوت زیادی با شاخص کل داشت در هفته مزبور با ثبت بازدهی منفی ۹/۰ درصدی همگرایی کاملی با دماسنج بازار نشان داده است. اما برسیم به بررسی صندوق‌ها در چند دوره با اهمیت. این نهادهای مالی مورد توجه بازار به ویژه سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای، در یک ماه اخیر به رغم آنکه بازدهی بازار منفی ۱/۳ درصد بوده است، وضعیت بهتری نسبت به هفته گذشته داشته‌اند، تا جایی که در این مدت بازدهی ۱۰ صندوق مثبت بوده و ۴۰ صندوق هم از شاخص بورس پیشی گرفته‌اند که این نشان‌دهنده وضعیت مناسب‌تر بازدهی پرتفولیوی صندوق‌ها به نسبت کل بازار در یک ماهه اخیر است.
این در حالی است که صندوق شاخصی کارآفرین به عنوان نهاد مالی که باید همگرایی همه‌جانبه‌ای با دماسنج بازار داشته باشد، در این مدت از شاخص بورس 7 رتبه عقب‌مانده و چهل و هفتم شده است. در 3 ماهه اخیر نیز 27 صندوق، شاخص بورس را جا گذاشته و در حالی که شاخص معادل 8/1 درصد بازدهی مثبت داده، مدیریت این 27 صندوق و وضعیت پرتفولیوی آنها موجب شده تا سرمایه‌گذاران سود بیشتری به نسبت بازار شناسایی کنند. اما بررسی عملکرد 6 ماهه صندوق‌ها دید مناسب‌تری درخصوص وضعیت این نهادهای مالی به ما می‌دهد، چراکه در این مدت شاخص بورس با 6/0 درصد بازدهی مثبت نوزدهم شده و بازدهی 18 صندوق جلوتر بوده و از 7/9 درصد تا 3/1 درصد رقم خورده است.
در حالی که صندوق شاخصی هم سی و چهارم بوده و از شاخص کل ۱۵ رتبه فاصله گرفته است.
در نهایت طی یک سال اخیر صندوق‌های کارگزاری بانک صادرات، نوین و آرین به ترتیب با 7/80 درصد، 9/65 درصد و 7/57 درصد بازدهی، بیشترین سودآوری را برای سرمایه‌گذاران داشته و این در حالی است که شاخص بورس در این مدت با 7/43 درصد بازدهی در میان 60 صندوق سرمایه‌گذاری مشترک دوازدهم شده است.