گروه بورس- در میان سایت‌های فعال در زمینه بورس برخی تارنماها هستند که به دقت عملکرد بازار را در نظر داشته و از خلال وقایع روزمره به موشکافی رویدادها می‌پردازند. در مطلب «گشتی در وب» امروز به سراغ یکی از همین سایت‌ها تحت عنوان پایگاه خبری- تحلیلی بورس‌نیوز رفتیم که مطلبی درخصوص مقایسه سودآوری بورس‌ها و سهامداران را زیر ذره‌بین برده است.

از ابتدای سال جاری کلیه مسوولان بازار سرمایه مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس کردند که شاهد آن رشد حجم معاملات و تعداد خریداران همچنین افزایش کدهای سهامداری است.
افزایش تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری را هم باید به این مدعا افزود با این وجود پس از جذب این سرمایه‌ها بیشتر نفرات فعال در بازار سرمایه با توجه به رشد کم شاخص و نظر‌سنجی‌های انجام‌شده دچار زیان در سرمایه‌گذاری خود شده‌اند.
این در حالی است که با نگاهی به صورت‌های مالی شرکت‌های مرتبط با بازار سرمایه به راحتی رشد درآمد و سودآوری آنها را از رهگذر حجم معاملات شاهد هستیم، اما این افزایش درآمد زمانی کامل خواهد بود که فعالان بازار هم از سرمایه‌گذاری در بورس‌ها سود کافی برده باشند.
در جدول شماره یک نمایی از عملکرد چهار شرکت بازار سرمایه کشور و رشد درآمد و سودآوری آنها را مشاهده می‌کنید:


فرابورس چگونه بود؟
شرکت فرابورس با توجه به رونق پذیرش سهام در این بازار و رشد حجم معاملات توانسته ۷۱ درصد سود خود را طی شش ماهه اول سال جاری محقق کند و این یعنی احتمالا باید شاهد تعدیل مثبت در سود این شرکت باشیم.
درآمد فرابورس طی این دوره به 61 میلیارد ریال رسیده که 588 درصد نسبت به مدت مشابه گذشته رشد داشته و از این میزان 51 میلیارد ریال سود عملیاتی حاصل شده یعنی حاشیه سود عملیاتی شرکت فرابورس 84 درصد است که حاشیه سودی بی‌نظیر می‌باشد.
البته فرابورس ۱۲۰ میلیارد ریال وام هم از سیستم بانکی دریافت کرده که ساختمانی را برای خود تهیه کند.
45 درصد درآمد فرابورس از محل کارمزد معاملات بازار اول است و 35 درصد از محل درآمد حق عضویت و دسترسی کارگزاری است و حق‌الدرج تنها 9 درصد این درآمد را تشکیل می‌دهد. جزئیات بودجه فرابورسی و عملکرد آن را در جدول شماره دو مشاهده می‌کنید.


کارنامه درخشان «بورس»
شرکت بورس تهران نیز با ارسال گزارش شش ماهه در سایت کدال پرده از عملکرد شش ماهه خود برداشته که حاکی از پوشش ۵۷ درصدی سود هر سهم طی نیمه اول سال جاری است.
رشد درآمد 29 درصدی شرکت بورس نسبت به مدت مشابه گذشته در حالی رخ داده که رقیب این شرکت یعنی فرابورس 588 درصد رشد درآمد داشته است که بیانگر رونق معاملات بیشتر در فرابورس نسبت به بورس به دلیل پذیرش شرکت‌های بیشتر است.
حاشیه سود عملیاتی در شرکت بورس هم ۵۰ درصد است که باز هم نسبت به رقیب خود یعنی فرابورس ۳۴ درصد کمتر است که به همان دلیل قبل می‌باشد. البته کل درآمد بورس طی شش ماهه اول سال جاری ۱۳۶ میلیارد ریال بوده که دو برابر درآمد فرابورس طی این دوره است.
66 درصد درآمد بورس از محل کارمزد معاملات و 39 درصد از محل درآمد حاصل از ارائه‌ خدمات به کارگزاری است و درآمد حق پذیرش حدود 4 درصد کل درآمد است.
جدول شماره سه، آخرین بودجه و عملکرد بورس را نشان می‌دهد. اما در این میان شرکت سپرده‌گذاری به دلیل ارائه خدمات به بورس و فرابورس برنده واقعی بوده که ۸۷ درصد رشد درآمد داشته و درآمد این شرکت به ۷۰ میلیارد ریال رسیده و ۲۴۴ درصد رشد سود عملیاتی را شاهد بوده است.
حاشیه سود عملیاتی این شرکت هم به 53 درصد بالغ شده و در نهایت هم 220 ریال سود برای شش ماهه اول سال 90 کنار گذاشته که حاکی از رشد 106 درصدی نسبت به مدت مشابه گذشته است.
بورس کالا هم رشدی بود
طبق اطلاعات ارائه‌ شده در گزارش شش ماهه، درآمد بورس کالای ایران در مقایسه با سایر رقبای خود یعنی شرکت بورس و فرابورس تنها 37 درصد رشد داشته است. البته این شرکت در سه ماه اول سال 1390 معاملات پررونقی داشته چون طی دوره سه ماهه اول 64 درصد رشد درآمد و 120 درصد رشد و سود نسبت به مدت مشابه گذشته را ثبت کرده بود، اما در سه ماهه دوم شیب رشد درآمد و سود به شدت کند شده است.
منبع: buorsenews