آیت‌الله حسینی‌بوشهری رسالت ‌حوزه‌های علمیه را جهت افزایش کارآمدی دین در عرصه اجتماع مهم و سنگین دانست و تاکید کرد: این نظام پسوند اسلامی‌را به همراه دارد، باید در سه بخش اعتقادات، احکام و اخلاق کارآمدی دین را نشان دهیم. آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، در همایش کارآمدی علمی‌دین در اداره جامعه که در‌سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی‌برگزار شد، گفت: دین اسلام بر سه محور احکام، اخلاق و اعتقادات استوار است، قرآن و کتاب آسمانی گنجینه گرانبهایی است، دین کارآمدی دارد و اگر اشکالی وجود دارد از پژوهشگران و طلاب است که از این منبع استفاده نکرده‌اند. وی گفت: متاسفانه هنوز از این منبع گرانبها یعنی قرآن مطالبی برای نحوه اداره دین در جامعه ارائه نکرده‌ایم، طلاب و پژوهشگران باید قرآن را به نطق دربیاورند، نباید انتظار داشت که قرآن بدون اینکه سراغ آن رفت علم و روش مدیریت جامعه را بیان کند. آیت‌الله بوشهری ادامه داد: رسالت‌حوزه‌های علمیه سنگین است، این نظام پسوند اسلامی‌را به همراه دارد، باید در سه بخش اعتقادات، احکام و اخلاق کارآمدی دین را نشان دهیم. وی گفت: ۳۴‌ سال از پیروزی انقلاب اسلامی‌با ادعای کارآمد بودن دین می‌گذرد و برگزاری همایش‌هایی از این دست بسیار مفید است. وی افزود: در هر فرصت مناسب نیاز به برگزاری چنین همایش‌هایی است و هر چه پژوهش پژوهشگران در این زمینه ژرف‌تر شود، کمکی برای دست‌اندرکاران مسوولان اسلامی‌است تا در مقام عمل توفیق بیشتری بیابند. امام جمعه قم با اشاره به اینکه موضوع کارآمدی دین از مباحث اساسی در حوزه اندیشه سیاسی اسلام است، خاطرنشان کرد: توجه به کارآمدی دین می‌تواند سرآغاز ‌رفع این معضلات شود. وی ادامه داد: دلایل نیاز انسان به دین و گستره فراگیری اداره جامعه توسط دین از موضوعاتی است که در کارآمدی دین باید بررسی شود، اینکه آیا دین فقط به اصول ارزشی می‌پردازد یا اصول علمی ‌را نیز مطرح می‌کند، همچنین باید بررسی کرد که دین تامین‌کننده نیازهای اخروی است و با دنیای انسان هم کار دارد. آیت‌الله بوشهری با بیان اینکه باید پژوهش شود که آیا دین تنها احکام را وضع می‌کند و به عرصه اخلاق توجهی ندارد، گفت: باید بررسی شود که طی این ۳۴‌سال کدام بخش از کارآمدی دین تامین نشده است. وی ابراز کرد: تقدیم هزاران شهید در راه اسلام و ایجاد انقلاب اسلامی خود دلیلی برای اعتقاد به این امر است که ما کارآمدی دین را پذیرفته‌ایم و اکنون باید درباره مسائل دیگر آن بحث و بررسی شود. مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: در اروپا پس از قرون وسطی تحولی در عرصه کارآمدی دین به‌وجود آمد، کلیسا در مقابل پرسش‌های جامعه کم آورد و در فضای جامعه آن روز واقعیت دین به‌عنوان یک افسانه و اسطوره مطرح شد و پس از آن مارکسیست‌ها موضوع دین افیون توده‌ها است را مطرح کردند. وی ادامه داد: ‌برخی دین را امری تزئینی در جامعه دانستند و پس از آن در زمان مدرنیته اندیشه حذف دین از جامعه مطرح شد، اما اندیشمندانی مانند سیدجمال، سیدقطب، عبده و رشیدرضا به احیای دین پرداختند. آیت‌الله حسینی‌بوشهری خاطرنشان کرد: شهید مطهری در کتاب اسلام و مقتضیات زمان دستورات اسلام را به دو بخش قوانین ثابت و متغیر تقسیم می‌کند، شهید مطهری معتقد است زمان پیش‌ خواهد رفت و کار خود را انجام می‌دهد، ولی با وجود قوانین ثابت و متغیر اسلام، این دین سازگار با مقتضیات و ویژگی‌های زمانه خواهد بود.