بازار سردرگم و بدون پیشرو

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز شاهد بازاری کم رونق و بی‌انگیزه بود که در آن شاخص با رشد اندک ۲/۶ واحدی مواجه شد.

در بازار دیروز شاخص کل به مدد رشد بانک‌های پاسارگاد و پارسیان به رشد ۲/۶واحدی نائل شد، اما همچنان جو کلی معاملات بی انگیزه و سردرگم بود. از دیدگاه کارشناسان کمبود شدید نقدینگی در بازار و همچنین برخی نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی به ویژه در زمینه نوسان نرخ ارز موجب شده است معامله‌گران از برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلند‌مدت باز بمانند. از دیدگاه کارشناسان برخی از معامله‌گران به امید عرضه اولیه هلدینگ

خلیج‌فارس اقدام به فروش سهام و تجهیز نقدینگی کرده‌اند. این امر موجب شده است تا بازار با عرضه‌های بیشتری مواجه باشد. عرضه‌های سنگین از سوی معامله‌گران حقوقی موجب شده است تا بازار بلافاصله پس از رشد قیمتی اندکی تحت فشار سهامداران عمده قرار ‌گیرد. از این دیدگاه رفتار قیمتی دو نماد سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و هلدینگ نفت و گاز پارسیان نشان از آن دارد که جریان قوی از تجهیز نقدینگی در بازار به چشم می‌خورد.

در همین حال دیروز وضعیت بازار ارز نیز از اهمیت برخوردار بود، این بازار که روز شنبه با کاهش مواجه شده بود، دیروز نیز همچنان در مسیر بازگشت بود. هر چند دو دور مذاکره در وین و بغداد پیش‌روی بازار ارز قرار دارد و می‌تواند به نوسان این بازار بیفزاید، اما در حال حاضر افت و رشد سینوسی این بازار موجب شده است تا معامله‌گران نتوانند برداشت دقیقی از شرایط شرکت‌های دارای صادرات داشته باشند. دیروز رییس‌ کل بانک مرکزی نیز در اظهار نظری خاطرنشان کرد: امکان تثبیت نرخ ارز وجود ندارد. محمود بهمنی با بیان اینکه در حال حاضر ارز به قیمت ۱۲۲۶ تومان در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد، افزود: واردکنندگان چنانچه ثبت سفارش از وزارت بازرگانی گرفته و به بانک‌ها مراجعه کنند هر میزان ارز که نیاز داشته باشند در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی درباره اقدامات بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز گفت: امکان تثبیت نرخ ارز وجود ندارد، اما آنچه مسلم است این است که مدیریتی شناور بر نرخ ارز حاکم بوده و بر این اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. از سوی دیگر بازگشایی بازارهای جهانی به افت اندک قیمت فلزات منجر شد؛ امری که بهای مس را در بازارهای خارج از بورس لندن به ۸هزار و ۴۵۰ دلار در هر تن رساند که البته نسبت به قیمت متوسط فروردین ماه بازار جهانی بالاتر است. در حالی که از هفته گذشته خبر‌هایی مبنی بر آزادسازی قیمت‌های رینگ فلزات از سوی کارگزاران و معامله‌گران مطرح شده بود، مدیر عامل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت این مساله را تکذیب کرد. در هفته گذشته برخی از کارگزاران حتی مسوولان بورس کالا از حذف محدودیت‌های رینگ فلزات خبر می‌دادند ولی وقتی جویای نامه مکتوب آن شدیم همه اعلام کردند هنوز نامه‌ای ارسال نشده است.در این بین برخی از کارگزاران آزاد شدن قیمت‌ها را تایید می‌کردند ولی با این شرط که در برخی مواقع و بر اساس شرایط ممکن است کنترل‌هایی از سوی ناظر تالار انجام شود تا از تقاضا‌های کاذب و قیمت‌های بسیار بالا جلوگیری شود. در تحولات درون بورس دیروز سه شرکت فارسیت اهواز، دورود و آذریت از بورس اخراج و راهی بازار پایه فرابورس شدند. در بازار پایه فرابورس، قیمت‌ها چندان شفاف نیست.

در بازار دیروز در گروه معدنی معامله‌گران شاهد آن بودند که فولاد صبانور خریدار ۱۰۰درصد سهام بازرگانی معادن و صنایع معدنی اعلام شد. این خرید که پس از رقابتی ۵روزه با سرمایه‌گذاری غدیر صورت گرفت به صبا نور امکان صادرات راحت‌تر سنگ‌آهن را با استفاده از انبارهای این شرکت در بندر عباس می‌دهد. در گروه فلزی دیروز اکثر نمادها با توجه به رشد بهای دلار معاملات متعادلی را شاهد بودند. در گروه فولادی در حالی که معامله‌گران در انتظار دو معامله عمده بلوک مدیریتی فولاد خوزستان و بلوک ۱۵درصدی ذوب‌آهن هستند، شایعات دیگری نیز به گوش می‌رسد که براساس آن احتمالا صندوق فولاد قصد فروش برخی از شرکت‌های فولادی خود را دارد. صندوق فولاد در بورس اوراق بهادار سهامدار دو شرکت فولاد خراسان و فولاد آلیاژی ایران است. در گروه فلزی دیروز مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان گفت: این شرکت در سال ۹۰، بالاترین رشد تولید را نسبت به ظرفیت در میان واحدهای زیرمجموعه ایمیدرو کسب کرد.

سیدحسین احمدی با بیان این مطلب گفت: مجتمع فولاد خراسان در سال گذشته، با تولید ۷۹۸ هزار و ۶۱۴ تن‌ آهن اسفنجی (ماده اولیه) و تولید ۶۹۳ هزار و ۴۷۶ تن فولاد خام به ترتیب به رشد ۸/۲۸ و ۴/۲۰ درصدی در تولید این فلز استراتژیک دست یافت. وی افزود: این مجتمع، همچنین ۶۲۸ هزار و ۶۸۹ تن میلگرد تولید کرد که در مقایسه با سال پیش از آن، ۴/۷ درصد رشد داشت. علاوه براین، در مدت یاد شده ۵۳ هزار تن محصول به کشورهای همجوار صادر شد.

در گروه کانی غیر‌فلزی، یک شرکت فعال در صنعت انبوه سازی و مستقر در اصفهان، با پرداخت وجه نقد ۳۰ درصدی، معامله ۲/۱۶ میلیارد تومانی ۳۷درصد از سهام کاشی اصفهان را قطعی کرد.

در گروه تصفیه نفت در پی وقوع حادثه انفجار در مدار تولید روغن پایه پالایشگاه نفت بهران، مدیر امور مالی این شرکت از تحت کنترل بودن اوضاع و عدم وقفه در چرخه تولید خبر داد. غلامرضا شهرتی با بیان اینکه هیچ تغییری در روند تولید خود شرکت نفت بهران وجود ندارد، اظهار کرد: قبل از ظهر روز شنبه هفته جاری، با انفجار یکی از بویلرهای پالایشگاه شرکت، به سرعت برای تحت کنترل قرار گرفتن اوضاع اقدام شد که خوشبختانه به لحاظ ذخایر پیشین روغن پایه، هیچ مشکلی در روند تولید به وجود نیامده و پالایشگاه در حال فعالیت است.

دیروز در گروه انفورماتیک بلوک ۱۴ درصدی کارت اعتباری ایران کیش بدون رقابت معامله شد که سرمایه‌گذاری امید خریدار آن بود. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید در گفت‌و‌گو با بورس ۲۴ ضمن تائید خرید بلوک ۱۴ درصدی رکیش توسط مجموعه امید گفت: خرید این بلوک مدیریتی در آستانه مجمع شرکت و آن هم به قیمت تابلو برای امید جذاب بود، از این رو تصمیم به خرید بلوک ۱۴ درصدی این شرکت ارزنده گرفتیم.

به گفته محصصی، با خرید بلوک ۱۴ درصدی رکیش، سود تقسیم شده در مجمع آتی شرکت هم به امید تعلق خواهد گرفت. در مجموع بازار دیروز بازاری بدون روند و خنثی بود که در آن ۴/۴۱میلیارد تومان سهام معامله شد که ۹/۱۵درصد آن را معامله ۸/۸میلیون سهم هلدینگ نفت و گاز پارسیان تشکیل داد. از ۲۰۵نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۱۸ نماد با کاهش قیمت و ۸۱نماد با رشد ارزش معامله شدند.