گروه بورس- شرکت پلی اکریل ایران زیان هر سهم سال مالی جاری را تعدیل کرد.

براساس اطلاعیه سرپرست نظارت بر ناشران اوراق بهادار، «شپلی» درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان آذرماه 87 را با سرمایه 8/284 میلیارد ریالی در بهمن‌ماه 86 مبلغ یکصد ریال اعلام کرده بود، پس از انجام افزایش سرمایه به رقم 6/569 میلیارد ریال، درآمد هر سهم خود را به مبلغ 50 ریال رساند.در اردیبهشت‌ماه و مردادماه امسال هم مبلغ 257 ریال زیان به ازای هر سهم را پیش‌بینی کرد که به بازار منعکس نشد. این در حالی است که در آخرین اطلاعیه خود این رقم را به 473 ریال زیان افزایش داد. این شرکت رقم یاد شده را تا پایان دوره شش ماهه معادل 51 درصد نسبت به بودجه سال‌جاری پوشش داد.
پلی اکریل دلایل تعدیل را افزایش قیمت ماده اولیه پارازایلین و مشکلات فرآیندی و غیرقابل پیش‌بینی در خطوط تولید کارخانه پلی استر که منجر به توقف ۲ ماهه محصول نخ پلی استر و ۵/۱ ماهه الیاف پلی استر بابت تعمیرات خطوط اعلام کرده است.
این شرکت اعلام کرده است که پروژه طرح تولید GF (تولید گرانول تقویت شده) را برآورد سرمایه‌گذاری 47 میلیارد و 624 میلیون ریال و پروژه الیاف اکریلیک ویژه (pan) را با برآورد سرمایه‌گذاری 80 میلیارد ریال در دستور کار دارد. طرح‌های یاد شده به ترتیب 95 و صفر درصد پیشرفت کار داشته‌اند ضمنا هزینه‌های انجام شده به ترتیب 35 میلیارد ریال و صفر و تاریخ بهره‌برداری این طرح‌ها به ترتیب مهر 87 و شهریور89 است.
پیش‌بینی عملکرد «شپلی» برای سال‌مالی منتهی ‌به پایان آذرماه ۸۷ نسبت به عملکرد واقعی سال‌مالی قبل به ترتیب فروش ۴۸درصد افزایش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ۵۷درصد افزایش، زیان عملیاتی مبلغ ۱۰میلیارد و ۲۹۱میلیون ریال افزایش و زیان خالص مبلغ ۲۴میلیارد و ۹۷۶میلیون ریال افزایش نشان می‌دهد.مطابق صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سال‌مالی ۸۷ زیان انباشته شرکت در تاریخ ترازنامه بالغ‌بر (۴۳۱۶۶۷)میلیون ریال (به ازای هر سهم ۷۵۸ریال) است، لذا شرکت مشمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت است.
براساس اطلاعات دریافتی، شرکت اعلام کرده است هزینه‌های غیرمستمر مربوط به هزینه بازخرید کارکنان می‌باشد که با استفاده از طرح بازنشستگی پیش از موعد و طرح بازسازی و نوسازی صنایع انجام شده است.شرکت پلی‌اکریل تا پایان خردادماه 87، 7هزار و 398تن نخ پلی‌استر، 11هزار و 732تن الیاف و نوار پلی استر، 17هزار و 383تن الیاف اکریلیک (1و2) و 618تن تاپس پلی‌استر را به فروش رساند و در مجموع از فروش محصولات یادشده بیش از 773میلیارد و 546میلیون ریال درآمد کسب کرد.