«نورد و لوله» برای « مبارکه» ورق کارمزدی تولید می‌کند

گروه بورس - مدیر عامل شرکت نورد و لوله اهواز اعلام کرد: فعالیت خط تولید این کارخانه به دستور و حمایت وزیر صنایع و هیات عامل ایمیدرو پس از ۷۵ روز تعطیلی از سرگرفته شد.

عباس نگارستانی در گفت‌وگویی افزود: برای حل مشکل مواد اولیه شرکت و آغاز به کار مجدد کارخانه «فاهواز»، از این پس فولاد مبارکه اصفهان ماهیانه ۴۰هزار تن اسلب در اختیار نورد و لوله قرار می‌دهد تا این شرکت برای «فولاد» به صورت کارمزدی ورق تولید کند.

به گفته وی، این توافق به دنبال تعطیلی بیش از دو ماهه خط تولید نورد و لوله اهواز انجام شده و موافقت وزیر صنایع و ایمیدرو با در اختیار گذاشتن اسلب به نورد و لوله و تولید ورق به صورت کارمزدی، موجب شد تا ۱۴۰۰کارگر «فاهواز» دوباره مشغول به کار شوند.

نگارستانی درباره این توافق گفت: براساس این توافقنامه ایمیدرو به مبلغ ۳۳۴میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال به فولاد خوزستان تضمین داد تا ماهیانه ۴۰هزار تن اسلب در اختیار نورد و لوله اهواز قرار دهد تا با استفاده از این مواد اولیه خط تولید ورق «فاهواز» مجددا شروع به کار کرده و ورق تولیدی به صورت کارمزدی در اختیار فولاد مبارکه اصفهان قرار گیرد.

مهندس نگارستانی با بیان اینکه فولاد خوزستان قرار است به مدت ۶ماه ماهیانه ۴۰هزار تن اسلب در اختیار نورد و لوله اهواز قرار دهد، گفت: با تولید ورق در نورد و لوله و ارائه آن به فولاد مبارکه، در واقع محصولات نورد و لوله اهواز در سبد کالای فولاد مبارکه قرار می‌گیرد.

وی، رکود و ابهام در بازار فروش محصولات فولادی را به عنوان مهمترین عاملی یاد کرد که آسیب‌پذیری شرکت‌های فولادی را سبب شده است و افزود: در حال حاضر با وجود کاهش قیمت‌های جهانی فولاد، فروش محصولات فولادی در بازار داخل تبعیتی از نرخ‌های جهانی ندارد، اما از این نرخ‌ها تاثیر‌پذیری دارد، ضمن اینکه با وجود عرضه محصولات فولادی به قیمت تقاضاهای موجود باز هم خریداری برای محصولات وجود ندارد که علت آن هم نبود نقدینگی است و مشخص نیست آیا نقدینگی لازم تامین می‌شود یا خیر، افزون بر این نبود چشم‌انداز روشن از آینده بازار هم سبب شده تا به نوعی سردرگمی در صنعت به‌وجود آید و نتوان تحلیلی دقیق و درست از آینده داشت.

وی با بیان اینکه همه عوامل ذکر شده در کنار قطع مکرر طولانی مدت برق به دلیل خشکسالی، تعطیلی ۷۵روزه خط تولید نورد و لوله اهواز را سبب شده بود، گفت: در اوج گرمای تابستان نورد و لوله اهواز با قطع مکرر برق مواجه بود و در یک ماه اخیر هم که مشکل برق تا حدودی حل شد، نبود نقدینگی و کمبود مواد اولیه موجب شد تا خط تولید تعطیل باقی بماند، اما با دستور وزیر صنایع و هیات‌عامل ایمیدرو که حامی همیشگی صنعت فولاد بوده‌اند، مقرر شده تا اسلب با تضمین ایمیدرو و با خرید فولاد مبارکه از فولاد خوزستان در اختیار نورد و لوله اهواز قرار گیرد و ما ورق را برای مبارکه تولید کرده و کارمزد آن را دریافت کنیم، تا از این طریق از تعطیلی کارخانه و بیکاری حدود ۱۴۰۰نفر کارگر جلوگیری شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا نورد و لوله اهواز به صورت غیرکارمزدی ورق تولید نمی‌کند، گفت: شرکت برای تولید ورق نیاز به مواد اولیه دارد که برای خرید مواد اولیه نقدینگی لازم را در اختیار ندارد، ضمن اینکه تولید و عرضه ورق به صورت غیرکارمزدی برای نورد و لوله اهواز توجیه اقتصادی ندارد.

وی گفت: نورد و لوله اهواز با استفاده از ۴۰هزار تن اسلب، ماهیانه حدود ۴۰هزار تن ورق تولید خواهد کرد که فروش ورق تولیدی کارخانه‌های نورد و لوله اهواز از این پس توسط فولاد مبارکه و به عنوان یکی از سبد کالاهای مبارکه عرضه خواهد شد.

مهندس نگارستانی با بیان اینکه در صورتی که ماهیانه بیش از ۴۰هزار تن اسلب در اختیار نورد و لوله قرار گیرد، توانایی تولید بیشتر وجود دارد، گفت: نورد و لوله اهواز توانایی تولید سالانه ۶۰۰هزار تن ورق را با عرض ۵۵۰ تا ۶۰۰میلی‌متر و به ضخامت ۲ تا ۱۰میلی‌متر را دارا است.

وی درباره عملکرد ۶ماهه نورد و لوله اهواز گفت: شرکت به‌رغم وجود خشکسالی و قطع مکرر برق و رکود بازار فروش محصولات فولادی که موجب شد تا گردش نقدینگی در بازار تقریبا متوقف و تجارت محصولات فولادی دچار مشکل اساسی شود، توانست بیش از ۱۲۰هزار تن از تولید پیش‌بینی شده خود را در این مدت محقق کند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط تداوم رکود حاکم بر بازار فولاد، به نظر می‌رسد نورد و لوله اهواز نمی‌تواند به پیش‌بینی سود خود

دست یابد.

مهندس نگارستانی، در پایان از وزیر صنایع و معادن و هیات عامل ایمیدرو به دلیل اقدام به‌موقع جهت جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ نورد و لوله اهواز قدردانی کرد و افزود: تعطیل نشدن کارخانه نورد و لوله و بازگشت کارگران به محل کار خود، شادمانی آنان و خانواده‌های آنها را سبب شده است.