گروه بورس - با توجه به تاکید رییس‌‌جمهور برای واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نامه‌ای مبنی بر ارسال صورت‌های مالی و گزارش مجمع این دو باشگاه به سازمان تربیت بدنی ارسال شده است و در صورت ارائه اطلاعات سهام این دو باشگاه واگذار خواهد شد. دکتر اسماعیل غلامی، معاون آماده‌سازی سهام سازمان خصوصی‌سازی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دستور رییس‌‌جمهور مبنی بر واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از ارسال نامه به سازمان تربیت بدنی خبرداد و گفت: با توجه به برنامه زمان بندی واگذاری شرکت‌ها و تاکید رییس‌‌جمهور نامه‌ای از سازمان خصوصی‌‌سازی به سازمان تربیت بدنی ارسال شده است تا این سازمان هر چه سریع‌تر نسبت به ارسال آخرین وضعیت صورت‌های مالی و گزارش‌ هیات‌مدیره مجمع و جلسه مجمع اقدام کنند.

وی افزود: تاکنون چندین بار به سازمان تربیت بدنی مبنی بر ارایه اطلاعات به سازمان خصوصی‌‌سازی نامه ارسال شده است ولی پاسخی از این سازمان دریافت نشده و این سازمان اطلاعاتی به سازمان خصوصی‌‌سازی ارائه نکرده است.

وی نحوه واگذاری سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: باشگاه‌های ورزشی به دلیل زیان‌ده بودن از طریق مزایده و در بلوک‌های ۲۰ درصدی واگذار می‌شود ولی در صورتی‌که مقرر باشد این سهم به عموم مردم واگذار شود به صورت تدریجی و از طریق بازار فرابورس واگذار خواهد شد. به این صورت که ۵ درصد آن به صورت تدریجی در فرابورس کشف قیمت می‌شود و مابقی در صورت کشش بازار عرضه خواهد شد.

معاون سازمان خصوصی‌‌سازی در خصوص زمان واگذاری این دو باشگاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر منتظر دریافت اطلاعات این دو باشگاه از سوی سازمان تربیت بدنی هستیم و بعد از دریافت اطلاعات اقدامات واگذاری آنها به سرعت انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: طبق برنامه زمان بندی واگذاری باشگاه‌ استقلال و پرسپولیس تا پایان سال باید انجام شود ولی با توجه به تاکید رییس‌‌جمهور این واگذاری زودتر انجام خواهد شد.

قرارداد بازیکنان مبنای ارزش‌‌گذاری باشگاه‌ها

وی همچنین به فارس گفت: ارزشیابی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس با تکیه بر وضعیت بازیکنان و قرارداد آنها و همچنین سرقفلی نام دو باشگاه تعیین خواهد شد.

وی ادامه داد: درگذشته واگذاری ۲۰ درصد از سهام این دو باشگاه به هواداران باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تصویب شده بود. در این رابطه مقرر شده بود کانون هواداران این دو باشگاه تاسیس شود تا بعد از ثبت نام هواداران و طی مراحل دیگر سهام این دو باشگاه به مردم واگذار شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه این دو باشگاه مشمول صدر اصل ۴۴ نیستند، خاطر نشان کرد : واگذاری این دو باشگاه در برنامه سه ماهه سوم سال جاری قرار دارد که باید تا آن زمان واگذار شوند.

غلامی خاطر نشان کرد: باشگاه پرسپولیس در حالی به حالت شرکت تبدیل شده که باشگاه استقلال هنوز در قالب شرکت درنیامده است. از طرف دیگر در برابر زیان‌ده بودن باشگاه استقلال، وضعیت مالی باشگاه پرسپولیس باید بررسی و مشخص شود. غلامی تصریح کرد: این دو باشگاه باید صورت‌های مالی خود را بدهند تا ارزیابی‌های لازم و بررسی‌های کارشناسی در خصوص قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه مشخص شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با چگونگی ارزشیابی این دو باشگاه خاطر نشان کرد: ارزشیابی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس با تکیه بر وضعیت بازیکنان و قرارداد آنها و همچنین سرقفلی نام دو باشگاه تعیین خواهد شد؛ چرا که این دو باشگاه به جز بازیکنان و مربیان دارایی دیگری ندارند.