گروه بورس - همایش یک روزه بررسی راهبردهای سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان با حضور معاون مهندسی وزیر دفاع، شهردار منطقه چهار تهران، معاون بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل و اعضای هیات ‌مدیره شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان و ۱۳شرکت ساختمانی زیرمجموعه هلدینگ فعال این شرکت، در سالن اجتماعات برج بین‌الملل تهران برگزار شد. در این همایش، مهندس ارشاد‌منش، معاون مهندسی وزیر دفاع، با اشاره به اهمیت تفکر راهبردی و پیاده‌‌سازی سیستم مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی در سازمان‌‌ها و شرکت‌‌ها به ویژه شرکت‌‌های فعال درصنعت ساختمان و بیان فرصت‌ها، تهدیدها و نقاط ضعف و قوت شرکت‌‌های فعال در صنعت ساختمان، برضرورت مطالعه عمیق و توجه به تغییرات عوامل محیط درون سازمانی و برون سازمانی همراه با ترسیم چشم‌انداز و ماموریت متناسب با سازمان تاکید کرد.

دکتر رستمی، ‌‌‌‌معاون شرکت بورس اوراق بهادار نیز در این مراسم گفت: نسبت حجم صنعت ساختمان به کل بورس ایران ۲۵/۲درصد و ۳۴درصد ارزش بازار این صنعت متعلق به شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان است. وی توجه به مدیریت نقدینگی، مکانیزم‌های نوین فروش و لزوم مدیریت بهینه دارایی‌ها (سبد دارایی‌ها) وایجاد جاذبه در این صنعت را ضروری دانست. معاون شرکت بورس با اشاره به اینکه قدرت وام‌دهی بانک‌‌ها در سال جاری ۲۱‌‌هزار میلیارد تومان است و از این مقدار چهار هزارو۲۰۰‌‌میلیارد تومان به صنعت ساخت‌و‌ساز تعلق می‌‌‌‌گیرد، طی یک پیش بینی، تصریح کرد: در ۶ ماهه اول سال ۸۸ قیمت مسکن به طور تقریبی ثابت ولیکن معاملات مسکن با رونق نسبی همراه خواهد بود و طی ۶ ماهه دوم سال ۸۸ رونق نسبی در قیمت‌ها و معاملات را خواهیم داشت.

همچنین در این همایش محمدرضا فهمی، ‌‌‌‌مدیرعامل شرکت بین‌‌‌المللی توسعه ساختمان با ارائه گزارش تحلیلی از وضعیت شرکت بین‌‌‌المللی توسعه ساختمان و چشم انداز آتی آن، بر اهمیت حفظ دارایی سهامداران و نیز توسعه آنها و خلق ثروت جدید از طریق متنوع کردن سبد کالا ، حرکت علمی‌‌‌‌و منطقی و همچنین توجه همزمان به برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی تاکید کرد. وی ‌‌‌‌بر ضرورت توجه به تامین حقوق صاحبان سهام اشاره کرده و به کارگیری روش‌های نوین تامین منابع مالی و ایجاد شبکه‌‌های همکاری‌های مشترک با پیشگامان صنعت و متنوع کردن قراردادهای همکاری را در راستای بهبود عملکرد شرکت و تسریع در زمان پروژه‌‌‌ها موثر دانست. همچنین جاوید، شهردار منطقه ۴ تهران نیز بر ضرورت توجه به نیازها و ارزش‌های مشتریان و مخاطبان اشاره کرد. وی برانجام مطالعات دقیق و برنامه‌ریزی شهری در توسعه و تولید مسکن و سایر سازه‌‌های تجاری، اداری و فرهنگی تاکید کرده و گفت: شرکت‌‌های بزرگ سرمایه‌گذار در صنعت ساختمان بازوی اجرایی پروژه‌‌های شهری و ملی هستند. جاوید افزود: روی دیگر دوران رکود، کاهش قیمت نهاده‌‌های تولید است و اگر نگرش مثبت داشته باشیم آن‌ را فرصتی مناسب برای شرکت‌‌های سرمایه‌گذار و مجری پروژه‌‌های ساختمانی می‌‌‌‌بینیم.