سهامداران در انتظار برگزاری مجمع 200 شرکت بورسی

گروه بورس-علیرضا باغانی- بورس تهران روز گذشته در شرایطی معاملات خود را آغاز کرد که شرکت بورس اوراق بهادار با برگزاری مجمع سالانه خود در آخرین روز ماه اول سال و تقسیم ۲۵تومان سود، آغاز جدی فصل مجامع شرکت‌های بورسی را کلید زد. بیش از ۲۰۰ شرکت بورسی که تعداد اندکی از آنها مجامع خود را در فروردین ماه برگزار کرده‌اند، خود را برای برگزاری مجامع عادی سالانه در ۳ ماه اردیبهشت، خرداد و تیر آماده می‌کنند که بیشترین ترافیک برگزاری مجامع مربوط به ماه چهارم سال است.

روز گذشته بورس تهران روند معاملاتی مثبت، اما کم حجمی را شاهد بود و بیشترین تقاضاهای خرید مربوط به نمادهای تایدواتر خاورمیانه، تراکتورسازی ایران و ... بود. در روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های قند لرستان، سیمان خزر، سیمان سپاهان، گروه صنعتی بوتان، رایان سایپا و البرز دارو پس از تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم بازگشایی شدند.

قرارداد «خاور» با شرکت واحد

گفته‌های بازار: برخی شایعه‌سازان بازار از انعقاد قرارداد ایران‌خودرو دیزل با شهرداری تهران به منظور تولید اتوبوس‌های جدید برای طرح BRT سخن می‌گویند.

گفته می‌شود، طی این قرارداد «خاور» باید در سال‌جاری ۷۵۰ دستگاه اتوبوس چپ در برای شرکت واحد اتوبوسرانی تولید کند.

شنیده‌های ما: منابع آگاه خبر می‌دهند تعداد اتوبوس‌هایی که در قرارداد

ایران خودرو دیزل با شهرداری توافق شده، بیشتر از ۷۵۰ دستگاه است، که این درآمد حاصل از محل این قرارداد تاثیر مطلوبی را روی EPS هرسهم «دیزل» خواهد داشت.

در خصوص زمین خیابان ولیعصر هم شنیده شده که توافق نهایی برای فروش انجام نشده و شرکت در‌حال‌حاضر در حال مذاکره با چندین خریدار است.

احتمال افزایش EPS «تکشا»

گفته‌های بازار: در شرایطی که میزان نیاز کشور و میزان تولید سالانه شیر در کشور به سطح ۷میلیون تن رسیده است، در بازار شایع شده شرکت گسترش خدمات کشاورزی که تولیدکننده ماشین‌آلات شیردوش است، از محل افزایش تولید شیر، توانایی افزایش فروش و به تبع آن افزایش سود را دارا است. بنابراین «تکشا» می‌تواند EPSا ۹۵تومانی خود را در سال ۸۷ افزایش دهد.

شنیده‌های ما: براساس اخبار رسیده با توجه به افزایش تولید شیر در کشور، احتمال افزایش پیش‌بینی سود ۸۷ شرکت «تکشا» بعید نیست، اما نباید انتظار داشت این اتفاق به زودی رخ دهد.

«تکشا» در سال ۸۶، رقم ۶۳۵ریال از پیش‌بینی سود خود را پوشش داد و در ظاهر ۶۰تومان از این سود تحقق یافته در مجمعی که در خردادماه برگزار می‌شود، بین سهامداران تقسیم خواهد شد.

EPS «خودرو» تحقق می‌یابد؟

گفته‌های بازار: برخی از تحلیلگران معتقدند که شرکت ایران‌خودرو در سال ۸۶ به پیش‌بینی سود خود نرسیده است، اما از محل فروش دارایی‌های خود به صورت غیرعملیاتی سود شناسایی کرده و به EPS خود دست می‌یابد.

آخرین EPS اعلام شده از سوی ایران‌خودرو ۶۳۵ ریال است.

شنیده‌های ما: بهرام آکسته- مدیر امور مجامع و سهام ایران‌خودرو- در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در این زمینه گفت: بر اساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، ایران‌خودرو طی سال مالی ۸۶ توانسته به ۸۰درصد از پیش‌بینی EPS خود با سرمایه ۶۳۰میلیارد تومان برسد و برنامه‌ای برای تغییر این درصد نداریم. چراکه اگر «خودرو» قصد پوشش کامل را داشت باید این کار را تا قبل از پایان سال مالی ۸۶ انجام می‌داد. وی اضافه کرد: اگر هم برنامه فروش دارایی‌ها را در دستور کار داشته باشیم، درآمد حاصل از آن به حساب سال

مالی ۸۷ منظور می‌شود، چراکه صورت‌های مالی سال ۸۶ بسته شده است. «آکسته» از ارائه بودجه ۸۷ به همراه صورت‌های مالی ۸۶ ایران‌خودرو طی هفته جاری به بورس خبر داد و گفت: گزارش عملکرد گروه ایران‌خودرو جمع‌آوری شده و حداکثر تا روز دوشنبه هفته جاری به سازمان بورس ارائه می‌شود. وی در مورد پیش‌بینی EPS سال مالی ۸۷ اضافه کرد: سعی گروه بر این است که بتواند EPS مناسبی را برای سال ۸۷ پیش‌بینی کند و امیدواریم بتوانیم رقم سودآوری امسال را نیز معادل سودآوری واقعی سال گذشته پیش‌بینی کنیم.

«آکسته» همچنین قیمت فعلی سهام خود را با توجه به وضعیت سرمایه و EPS مناسب ارزیابی کرد.

احتمال افزایش سود «ابوریحان» در آینده

گفته‌های بازار: داروسازی ابوریحان با این شایعه مواجه است که با توجه به بازار خوب داروهای هورمونی و استقبال مردم از داروهای جدید تولید شده در این شرکت، می‌تواند در سال جاری پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را تا سطح ۱۵درصد افزایش دهد. این شرکت در سال جاری ظاهرا برنامه تولید ۱۰ قلم محصول جدید را در دستور کار دارد و از محل تولید این محصولات جدید توانایی افزایش سود خود را دارد.

شنیده‌های ما: گرچه شرکت در سال جاری تولید و سود خود را نسبت به سال گذشته ۳۵درصد افزایش داده است اما با توجه به اینکه جایگاه شرکت در صنعت دارو در حال ارتقا است، می‌توان به افزایش سود شرکت امیدوار بود.

ابوریحان در سال گذشته توانست جزو شرکت‌های برتر استان تهران انتخاب شود. داروسازی ابوریحان به دنبال برگزاری مجمع عادی سالانه خود در روزهای بیستم تا بیست‌و‌پنجم اردیبهشت ماه سال جاری است.