شروین شهریاری
پرسش از خوانندگان از طریق تلفن و پست الکترونیک: لطفا تحلیلی از وضعیت شرکت توکافولاد و سودآوری آن در آینده ارائه دهید.

پاسخ: توکافولاد شرکتی با ماهیت فعالیت «سرمایه‌گذاری- پیمانکاری» است که نام آن قبلا تحت عنوان شرکت تولیدی کارکنان مجتمع فولاد مبارکه به ثبت رسیده بود. این نام معرف ترکیب سهامداران شرکت نیز هست به طوری که علاوه بر مالکیت 11درصدی فولاد مبارکه، بخش عمده‌ای از سهام شرکت در اختیار بیش از 21هزار سهامدار حقیقی (عمدتا کارکنان فولاد) می‌باشد. این ترکیب سهامداری موجب افزایش نقدشوندگی سهام شرکت و البته تاثیرپذیری زیاد روند قیمت سهم از ریسک‌های سیستماتیک شده است به نحوی که شرایط محیطی بازار در چند سال اخیر بیشترین تاثیر را در افزایش عرضه و افت قیمت سهام «وتوکا» ایفا کرده است. همچنین فقدان بازارسازی توسط سهامداران حقوقی بر نماد این سهم نیز قابل مشاهده است، هرچند اخیرا شرکت سرمایه‌گذاری
صبا تامین در راستای حمایت از توکافولاد تحرکاتی در بازار داشته است.
تحلیل وضعیت توکا فولاد به سبب تعدد شرکت‌های وابسته و فرعی در خارج از بورس و همچنین تنوع قراردادهای خدماتی شرکت دشوار می‌باشد. از سوی دیگر استفاده از روش محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) در مورد این شرکت راهگشا نخواهد بود؛ زیرا بخش اصلی سرمایه‌گذاری‌های شرکت در خارج از بورس متمرکز بوده و هرگونه تخمین در مورد ارزش بازار این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند با خطا همراه باشد. با توجه به این موارد در اینجا می‌کوشیم با تمرکز بر تخمین سودآوری شرکت، چشم‌اندازی از وضعیت توکافولاد را به دست آوریم.
درآمد «وتوکا» از سه بخش عمده تشکیل می‌شود که به ترتیب عبارتند از: سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها، درآمد حاصل از خدمات (فعالیت‌های
پیمانکاری و000) و سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها. در ادامه هر یک از این سه سرفصل مورد بررسی قرار گرفته است:
- درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها: جدول زیر سود سرمایه‌گذاری‌های شرکت اصلی در چهار دوره اخیر را نشان می‌دهد:

گفتنی است، در جدول فوق، منظور از سال مالی دوره منتهی به ۳۱خرداد ماه هر سال است. ارقام این جدول نشان می‌دهند که بر مبنای نرخ رشد هندسی در طول چهار دوره (۸۳ تا ۸۶)، سودآوری شرکت از این محل به میزان ۴/۳۱‌درصد در هر سال رشد یافته است. بر مبنای همین نرخ رشد، پیش‌بینی تحلیلی از درآمد سرمایه‌گذاری‌های توکافولاد برای سال مالی آتی ارائه شده است. (‌۹/۸میلیارد تومان)
همچنین باید توجه داشت که درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت هرچند در گزارش 9 ماهه که اخیرا به بازار اعلام شده محقق نشده، اما این مساله به علت عدم برگزاری مجمع شرکت‌های سرمایه‌پذیر ( که سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه دارند) است. با توجه به اینکه بر اساس توضیحات همین گزارش، سود سالانه شرکت‌های سرمایه‌پذیر کاملا تحقق یافته است، انتظار می‌رود درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری توکافولاد در گزارش 12ماهه به طورکامل پوشش داده شود.
در بین شرکت‌های سرمایه‌پذیر، وضعیت شرکت «توکاریل» جلب توجه می‌کند. «وتوکا» بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری خود را در این شرکت خارج بورسی متمرکز کرده به طوری که مالکیت ۲۴درصدی مستقیم و ۳۹درصدی غیرمستقیم(گروه) را در توکاریل در اختیار دارد. این شرکت سرمایه‌پذیر در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۸۵ افزایش سرمایه بسیار سنگینی از ۳۰‌میلیون تومان به ۵۰میلیارد تومان داشته که در راستای تامین وجوه این افزایش سرمایه، توکافولاد علاوه بر روی‌آوردن به استقراض و متحمل شدن هزینه مالی، افزایش سرمایه صد‌ درصدی (از ۱۰ به ۲۰‌میلیارد تومان) را از محل آورده نقدی و مطالبات سرمایه‌داران اجرا کرده است. توکا ریل اکنون بزرگ‌ترین ناوگان ریلی کشور را در اختیار دارد که در سال مالی گذشته خرید دو دستگاه لوکوموتیو مانوری داشته و قصد دارد با اجرای افزایش سرمایه تا مبلغ ۸۰‌میلیارد تومان، نسبت به خرید ۲۵ دستگاه لوکوموتیو سنگین نیز اقدام کند. بدین ترتیب این شرکت نقش اصلی و استراتژیک در حمل سنگ‌آهن فولاد مبارکه را ایفا خواهد کرد و رشد سودآوری آن مطمئنا در بلندمدت سهامداران توکافولاد را نیز منتفع خواهد کرد. گفتنی است، در سال ۸۴ درآمد این شرکت سرمایه پذیر در بودجه توکافولاد تنها ۳۸‌میلیون تومان بوده که در سال مالی قبل این رقم به ۱/۱‌میلیارد تومان رسیده است. برای سال مالی جاری نیز«وتوکا» پیش‌بینی درآمد ۷/۲‌میلیارد تومانی از سرمایه‌گذاری مستقیم خود در توکاریل داشته و بدین ترتیب مشاهده می‌شود که سرمایه‌گذاری انجام شده با وجود سپری شدن مدت زمان کوتاه، بازدهی مناسبی داشته و احتمالا انتظار تداوم و رشد سودآوری در مورد آن وجود دارد.
در اینجا بخش اول بررسی سرمایه‌گذاری توکافولاد را به پایان می‌بریم و تحلیل سایر بخش‌های درآمد (خدمات و فروش سرمایه‌گذاری‌ها) و نیز تخمین سودآوری آتی شرکت را به فردا موکول می‌کنیم.
Shahriary_sh@yahoo.com