افت بازار - ۲ اردیبهشت ۸۷

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد افزایش عرضه و افت شاخص بود.در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که روند عرضه‌های سهام پس از چند روز آرامش نسبی، شاهد عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای بود که موجب شد بازار با افت مواجه شود. در شرایط کنونی احساس بلاتکلیفی معامله‌گران از تحولات اقتصادی و همچنین مشکل کمبود نقدینگی در بازار موجب شده است تا معامله‌گران خریدهای خود را به تاخیر اندازند، همین امر موجب شده است به رغم آنکه دکتر مظاهری، رییس کل بانک مرکزی شنبه‌شب در تلویزیون وعده اجرای بسته سیاستی بانک‌ها را از دیروز داد، اما به روی تابلو، نمادهای بانکی با ریزش قیمتی مواجه شده و بانک پارسیان با صف فروش مواجه شد.

به نظر می‌رسد به رغم آنکه اجرای بسته سیاستی آغاز شده است، کارشناسان در بازار به انتظار روز سه‌شنبه و مراسم تودیع و معارفه دکتر دانش‌جعفری، وزیر سابق اقتصاد و دکتر صمصامی، سرپرست جدید این وزارتخانه بمانند، انتظار می‌رود سخنان صمصامی در این مراسم راهگشای تصمیم‌گیری معامله‌گران باشد. با توجه به اختلاف به وجود آمده میان موافقان و مخالفان بسته سیاستی، بازار مترصد تاثیرپذیری از غلبه یا شکست هریک از دو گروه‌ است. در بازار دیروز در تحولات سیاسی عمده‌ترین مساله به موضوع سفر امروز (دوشنبه) هاینونن، معاون مدیرکل آژانس به تهران باز می‌گردد.

پس از لغو دیدار البرادعی، آقازاده، با دیدار هاینونن می‌تواند اندکی از ابهامات موجود را بکاهد.در بازار دیروز در گروه فلزات اساسی، سخنان «هراتی نیک» رییس هیات عامل ایمیدرو با اهمیت ارزیابی می‌شد. هراتی نیک دیروز خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تولید و عرضه فولاد به سرنوشت سیمان دچار نشود. عدم عرضه محصولات فولادی در بورس‌فلزات و شنیده‌هایی مبنی بر فشار بر شرکت‌های فولادی برای کاهش نرخ‌های فروش موجب شده است تا بسیاری از کارشناسان سرنوشت فولاد را مشابه صنعت سیمان پس از واگذاری واحدهای دولتی تصور کنند.دولت پس از واگذاری سهام شرکت‌های سیمانی با قرار دادن سیمان در سبد حمایتی در سه سال گذشته مانع از افزایش نرخ فروش سیمان و رانت عظیم دلالان شده است. حال به نظر می‌رسد، اجبار شرکت‌های فولادی به فروش محصول در قیمت‌های حتی کمتر از بهای شمش خام بار دیگر شرایط مشابهی را برای شرکت‌های فولادی ایجاد کند. در گروه فلزی فولاد خوزستان در فروردین ماه با تولید ۲۰۸ هزار تن محصول، رکورد جدیدی را به ثبت رساند. فولاد خوزستان در سال جاری با افزایش شدید بهای سنگ آهن وارداتی مواجه شده است. بر اساس برخی آمار اولیه هزینه هر تن سنگ آهن وارداتی این شرکت در سال جاری به ۵/۱۶۲ هزار تومان بالغ خواهد شد. فولادسازان همچنین با رشد بی‌سابقه بهای قراضه و چدن نیز مواجه‌اند به گونه‌ای که بهای چدن از ۳۱۰هزار تومان در هر تن در سال گذشته به ۵۴۰هزار تومان و قراضه به بالای ۶۰۰هزار تومان در هر تن رسیده است.در گروه فلزی فرمولیبدن کرمان نیز با احتمال اعلام ۳۶۰ریال به عنوان EPS (سود هر سهم سال ۸۷) مواجه است.در گروه تجهیزات نماد تراکتورسازی ایران دیروز با عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای به میزان بیش از ۷میلیون سهم مواجه شد، هرچند که مجددا با صف خرید مواجه شد.

در گروه پتروشیمی بهای جهانی کود اوره از حد بی‌سابقه ۵۰۰دلار عبور کرده است. به دنبال افزایش بهای نفت به حد بی‌سابقه ۱۱۶ دلار در هر بشکه و همچنین افزایش بهای محصولات غذایی تقاضا برای کودهای شیمیایی نیز افزایش یافته است.

افزایش قیمت کود اوره می‌تواند تاثیر مثبتی را بر سرمایه‌گذاری غدیر مالک پتروشیمی اوره و آمونیاک غدیر و پتروشیمی شیراز (قدیمی‌ترین واحد تولید کود اوره کشور) داشته باشد هرچند که عدم آزادسازی نرخ فروش محصول به ویژه در مورد پتروشیمی شیراز در سال‌های اخیر موجب زیان خریداران سهام این شرکت شده است علی‌رغم وعده‌های اولیه پس از عرضه سهام پتروشیمی شیراز این شرکت همچنان به نرخ دولتی به فروش محصول خود در دو سال اخیر پرداخته است که این امر زیان سرمایه‌گذاران را به همراه آورده است. در گروه پتروشیمی، پتروشیمی اراک با احتمال راه‌اندازی اولیه واحد تولید پلی‌پروپلین PP از اردیبهشت سال‌جاری مواجه است در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و رو به کاهش بود که در آن شاخص ۴/۲۰ واحد افت کرد.

ارزش معاملات بالغ بر ۲۴/۸واحد بود از ۱۴۷ نماد مورد معامله، ۴۳ نماد با رشد ارزش و ۹۱ نماد با افت ارزش مواجه شدند.