در جست‌وجوی تعادل

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته در سایه تلاش برخی از معامله‌گران برای غلبه بر عرضه‌های سنگین موجود در بازار و به تعادل رساندن آن، شاهد کاهش روند افت بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که همچنان روند ابهام در تحولات موثر بر بازار سرمایه و مشکل کمبود نقدینگی در بازار به چشم می‌خورد.

روند تحولات شتاب‌دار در هفته جاری موجب شده است کارشناسان بازار با سردرگمی و ناپایداری تحلیل‌ها مواجه شده و گاهی تحلیل‌های صورت گرفته در مورد بازار حتی برای ۲۴ ساعت معتبر نباشند.

در این شرایط جو احتیاط در بازار بیش از گذشته به چشم می‌خورد. در این شرایط البته گروهی از معامله‌گران عمده بازار با هدف به کنترل رساندن بازار، خریدهای صف‌های فروش را در دستور کار خود دارند که این امر موجب بروز نوسانات «میرایی» در بازار شده است که نشانه بارز آن ناتوانی بازار از لمس سقف‌های گذشته قیمتی و ثبت کف‌های کمتر از حد گذشته است. در این شرایط احتمالا جو انتظار حاکم بر معامله‌گران در هفته آینده جای خود را به تصمیم‌گیری خواهد داد. امری که در صورت کاهش نگرانی‌ها و ابهام‌ها به رشد بازار و در صورت عدم تحقق به ادامه روند افت کنونی منجر می‌شود. از این رو به‌رغم انتظار برای رقم خوردن آخر هفته‌ای آرام و متعادل، کارشناسان بازار اهمیت زیادی برای تحولات هفته آینده قائل هستند، امری که در صورت ادامه جریان کاهش شاخص بازار به پیش از آغاز سال‌جاری باز خواهد گشت.

در بازار دیروز توجه عمده کارشناسان به تحولات گروه فولادی و به ویژه ادامه مباحث در مورد عرضه فولاد به نرخ سال گذشته در بورس فلزات معطوف بود،‌ در این شرایط تصویب دستورالعمل‌ پذیرش کالا و اوراق توسط سازمان بورس با استقبال برخی از کارشناسان بازار مواجه شد. نبود این دستورالعمل در سال گذشته به عنوان یکی از عوامل عدم عرضه سنگ‌آهن در بورس کالایی عنوان شده بود، به رغم تصویب این آیین‌نامه به نظر می‌رسد عرضه سنگ‌آهن در بورس کالایی در شرایط کنونی با دشواری‌های به مراتب بیشتری نسبت به سال قبل مواجه باشد به ویژه آنکه نوعی سردرگمی در مجموعه سیاست‌های حاکم بر بخش فولاد کشور قابل لمس است. در این شرایط روز گذشته انتشار ترکیب سهامداری فولاد مبارکه از سوی برخی منابع نشان‌دهنده خصوصی‌شدن کامل این واحد است هرچند که حضور شبه‌دولتی‌ها در ترکیب سهامداری فولادمبارکه موجب شده است این واحد به رغم خصوصی بودن ظاهری همچنان در مواقع تصمیم‌گیری تحت‌تاثیر کامل سیاست‌های دولتی قرار داشته باشد. در این شرایط معامله‌گران نیز در جست‌وجوی شرایط معاملاتی مناسب منتظر روشن شدن تکلیف افزایش قیمت فولاد و سنگ‌آهن در سال‌جاری هستند.

در گروه فلزی دیروز آمار منتشره نشان از شکسته شدن رکورد تولید ملی مس در فروردین‌ماه داشت، این شرکت ۱۷هزار و ۷۶۷ تن کاتد در فروردین ماه تولید کرده است. در بازار دیروز در گروه شیمیایی سرمایه‌گذاری البرز واگذاری دومین شرکت تابعه خود و البته یکی از کوچک‌ترین شرکت‌های بورسی، کشت و صنعت پیاذر را اعلام نمود. پیاذر با انجام یک معامله با ارزش پایه ۸۱۵میلیون تومانی (وحصه نقدی ۲۴۴میلیون تومانی) به عنوان دومین شرکت واگذار شده در چند ماه اخیر از پرتفوی «والبر» خواهد رفت.

صرف‌نظر از ارزش این معامله سرمایه‌گذاری البرز با واگذاری پیاذر و پیش از این با واگذاری شرکت ویتانا، سیاست اصلاح پرتفوی خود را در دستور کار قرار داده است. به نظر می‌رسد پس از یک دوره سرمایه‌گذاری‌های متنوع در سرمایه‌گذاری البرز که حتی دامنه آن به خدمات کامپیوتری و اینترنت نیز کشیده شد، این شرکت در حال آرایش مجدد پرتفوی خود با تاکید بر گروه شیمیایی و دارویی است.

در گروه معدنی نماد توسعه معادن روی دیروز معاملات پرحجمی را (در حد ۴/۱۰میلیون سهم) را شاهد بود. (بیش از ۱/۱درصد سهام کل شرکت) این بلوک را احتمالا گروه صنعتی امیر به سهامدار تازه وارد توسعه معادن روی، مهر اقتصاد ایرانیان، واگذار کرد.

در گروه خودرویی نماد سایپا دیروز به‌‌رغم عدم حضور بازارگردان در روز بازگشایی به صورت متعادل بازگشایی شد و معاملات پرحجمی را به میزان ۲۳ میلیون سهم تجربه کرد.

در مجموع بازار دیروز به‌‌رغم تداوم در مسیر کاهش با سرعت افت کمتری مواجه بودکه این امر به افت ۶/۱۶ واحدی شاخص منجر شد تا شاخص به ۱۰هزار و ۶۱ واحد برسد. حجم کل معاملات بالغ بر ۱/۱۷میلیارد تومان بود، از ۱۶۱ نماد مورد معامله ۵۱ نماد با رشد ارزش و ۸۰ نماد با افت ارزش داد و ستد شد.