دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بازگشایی نزدیک به 28 نماد بود؛ به دنبال انتشار گزارش‌های پیش‌بینی سود شمار قابل‌ملاحظه‌ای از شرکت‌های بورسی که در مواردی منجر به توقف نمادها شده بود، دیروز نزدیک به 28 نماد بورسی بازگشایی شدند که این بازگشایی پرتعداد جریان کلی بازار را تحت تاثیر قرار داد. در کنار مساله بازگشایی نمادها، معامله‌گران شاهد تقویت جریان نقدینگی تازه وارد به بازار هستند که از ابتدای هفته جاری به ویژه در معاملات نمادهای‌گروه خودرویی به چشم می‌خورد.

جنب پل حافظ
بازگشت نمادها و جریان نقدینگی
گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بازگشایی نزدیک به ۲۸ نماد بود.
به دنبال انتشار گزارش‌های پیش‌بینی سود شمار قابل‌ملاحظه‌ای از شرکت‌های بورسی که در مواردی منجر به توقف نمادها شده بود، دیروز نزدیک به 28 نماد بورسی بازگشایی شدند که این بازگشایی پرتعداد جریان کلی بازار را تحت تاثیر قرار داد. در کنار مساله بازگشایی نمادها، معامله‌گران شاهد تقویت جریان نقدینگی تازه وارد به بازار هستند. از ابتدای هفته جاری به ویژه در معاملات نمادهای‌گروه خودرویی، جریانی از نقدینگی تازه در بازار به چشم می‌خورد که همین امر سبب تشکیل صف‌های خرید در بازار شده است. از دید کارشناسان این نقدینگی تازه با استراتژی حرکت به سوی نمادهای با پی‌بر‌ای پایین سبب شده است تا در این بخش تحرکات پررنگ‌تر باشد. برخی از کارشناسان دورنمای اقتصاد کشور در سال آینده از جمله انتظار برای تداوم رکود در بازارهای موازی را دلیل انتقال نقدینگی به بازار می‌دانند. از دیدگاه این ‌گروه، نگرانی از رشد تورم و برآوردهای اولیه در مورد سود نظام بانکی سبب شده است نقدینگی دوباره به بازار باز‌گردد هر چند که برای تایید این نظر به شواهدی بیش از معاملات چند روزه نیاز است اما اولویت‌یابی سهام با پی‌بر‌ای پایین نشان‌دهنده توجیه‌پذیری خرید سهامی است که می‌توانند سود نقدی بیش از نرخ تورم پرداخت کنند.
در بازار دیروز همچنین معامله‌گران با تداوم آرامش در حوزه سیاسی به مسایل اقتصادی و رصد تحولات در این بخش پرداختند که در این حوزه مسایل مربوط به لایحه بودجه سال آینده از اهمیت برخوردار بود.
در بازار دیروز معاملات بورس کالایی به ویژه رشد بهای محصولات ذوب‌آهن اصفهان تاثیرات مثبتی را بر بازار داشت که در این زمینه برخی از نمادهای وابسته نظیر فولاد مبارکه با صف خرید همراه شدند. انتظار می‌رود محصولات مبارکه نیز در معاملات امروز (دوشنبه) بورس کالا با رشد قیمتی همراه شوند.
در بازار دیروز در‌گروه خودرویی معامله‌گران به‌رغم عرضه‌های اول وقت معاملاتی با صف‌های خرید همراه شدند که این صف‌های خرید، ‌گروه خودرویی را در صدر بازار دیروز قرار داد. در همین حال صف‌های خرید در زیرمجموعه‌های سایپا سبب شده است بازار با شایعاتی در مورد گزارش‌های سال آینده این ‌گروه از شرکت‌ها مواجه باشد. در‌گروه معدنی گزارش پیش‌بینی سود شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات از دیدگاه معامله‌گران جالب توجه بود. درج برخی از پیش‌بینی‌ها در مورد سود شرکت‌های زیرمجموعه از جمله فولاد خراسان و کابل‌های شهید قندی سبب شده است معامله‌گران به نوعی در مورد این شرکت‌ها به یک برآورد اولیه دست یابند. در این زمینه البته صف خرید کابل‌های شهید قندی که به رغم رشد بهای مس تداوم یافته سبب شده است بازار با شایعاتی در مورد این نماد مواجه باشد.
در گروه برقی کنتورسازی دیروز برای اعلام پیش‌بینی سود شرکت در سال 89 متوقف شد که براساس شنیده‌ها نسبت به سال جاری کاهش را نشان خواهد داد. در این‌گروه رقابت بر سر بلوک مدیریتی کابل باختر دیروز نیز ادامه یافت.
در ‌گروه فلزی دیروز ملی مس پس از اعلام سود اندکی بیش از یک‌هزار ریال بازگشایی شد که با رشد قیمتی مواجه شد. در این‌گروه فرومولیبدن کرمان بازگشتی سنگین با رشد ۶۱درصدی قیمت را شاهد بود. فرومولیبدن کرمان در شرایطی این رشد را تجربه کرد که براساس آخرین گزارش منتشره، این شرکت به ازای هر سهم یک‌هزار و ۵۵۷ ریال زیان انباشته دارد. در همین حال فرومولیبدن کرمان که در سال جاری نزدیک به یک‌هزار ریال زیان برای هر سهم اعلام کرده است (فاقد سود عملیاتی) برای سال ۸۹ خود رشد ۱۶۰درصدی تولید و سود عملیاتی و ۲۶۹ریال سود برای هر سهم پیش‌بینی کرده است که تحقق این بخش به ویژه تحقق تولید ۳۹۲تن مس (جایی که این رقم امسال ۳۲تن بوده است) موضوعی جالب توجه است.
در ‌گروه سیمانی، سیمان ارومیه شاهد جابه‌جایی دو بلوک مجموعا در حد 5/9میلیون سهم بودند.
در‌گروه غذایی بلوک پیاذر در قیمت پایه معامله شد.
در‌گروه مالی نماد بانک ملت دیروز بازگشایی شد که با نوسان 5/1درصدی به کار خود پایان داد. در این‌گروه معامله‌گران دیروز شاهد انتشار اطلاعیه عرضه بلوک 2/2درصدی بانک سینا در نرخ 2هزار و 50ریال بودند با توجه به تعلق این بلوک به مجموع بنیاد و بانک سینا، هویت خریدار احتمالی آن نکته جالبی برای بازار خواهد بود.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص به مدد تاثیرات بازگشایی نمادهای ملی مس و تشکیل صف‌های خرید در نمادهای فولاد مبارکه و پالایشگاه اصفهان (هر چند که این صف پایدار نماند) با رشد ۱۰۹‌درصدی شاخص همراه شد. ارزش معاملات نیز به ۹/۲۶میلیارد‌تومان بالغ شد که ۷/۱۱درصد آن‌را معاملات بلوکی سیمان ارومیه و ۷/۹درصد آن‌را معاملات پرحجم مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران تشکیل داد. از مجموع ۱۷۰نمادی که روی تابلو رفتند نیز ۴۸نماد با افت قیمت و ۱۱۴نماد با رشد ارزش معامله شدند.

میانگین بازدهی ۹/۳درصدی بورس در نیمسال دوم
گروه بورس- شاخص کل بورس تهران برای هفتمین‌بار در سال جاری شاهد رشد سه‌رقمی خود بود. به گزارش خبرنگار ما، معامله‌گران بازار در روز گذشته با دادوستد سهام شرکت‌های بزرگ بورسی از حیث ارزش بازار، بر شاخص کل اثر قابل‌توجهی گذاشتند. به طوری که شاخص در این روز رشد سه‌رقمی را تجربه کرد و به رقم 11هزار و 931واحد رسید.
بالاترین عددی را که شاخص کل در سال جاری به خود دیده است معادل ۱۲‌هزار و ۵۸۱واحد بود که در ۱۸ آبان ماه امسال این رقم به ثبت رسید. شاخص کل از ابتدای سال جاری تاکنون ۳‌هزار و ۹۶۵واحد رشد کرده که ۱۱۲ واحد آن به معاملات روز گذشته تعلق دارد. از جمله رویدادهایی که برای شاخص در روز پیش به ثبت رسید، بازدهی یک درصدی شاخص بود.
از ابتدای سال جاری تاکنون بورس تهران بازدهی 8/49درصدی را برای سهامداران و معامله‌گران به همراه داشته که 1/44درصد از آن مربوط به نیمه نخست سال جاری بود. از سوی دیگر 9/3درصد از کل بازدهی امسال بورس مربوط به نیمه دوم امسال است که حدود یک‌چهارم از این بازدهی به بازدهی یک‌درصدی شاخص در روز گذشته مربوط می‌شود.
اتفاق جالبی که روز گذشته فعالان بازار شاهد آن بودند، حضور تمامی بزرگان بازار با نوسان‌های مثبت بود. به طوری که ملی مس با ۲۰‌واحد تاثیر مثبت بالاترین میزان تاثیر را بر شاخص کل داشت. پس از آن نمادهای فولاد با ۹/۱۴، پالایش نفت اصفهان با ۶/۱۰، سایپا با ۱۰‌درصد، غدیر با ۲/۸، پارسیان با ۵/۶‌، مپنا با ۱/۶، معادن و فلزات با ۶/۴ و بانک ملت با ۴‌واحد شاخص بورس تهران را به سطحی بالاتر از روزهای گذشته کشاندند.
جمعا این 9 نماد در مجموع 85‌واحد بر شاخص تاثیر مثبت گذاشتند. با اتفاقاتی که در این روز از سوی بزرگان بازار در بورس شکل گرفت، در حال حاضر ارزش بازار مخابرات معادل 8271میلیارد تومان و سهم آن از ارزش کل بازار معادل 2/13‌درصد است و پس از آن شرکت‌های ملی مس با ارزش بازاری به میزان 4282میلیارد تومان (8/6درصد از ارزش کل بازار)، فولاد مبارکه 3184 میلیارد تومان (1/5درصد از ارزش کل بازار)، پالایش نفت اصفهان با ارزش بازار 2013 میلیارد تومان(معادل 2/3درصد از ارزش کل بازار) و مپنا با ارزش بازاری معادل 1951میلیارد تومان (معادل 1/3درصد از ارزش کل بازار) در رده‌های بعدی بزرگان بورس قرار دارند که جمعا این تعداد از نمادهای فعال 32‌درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارند. این پنج نماد از جمله شرکت‌های دولتی واگذار شده در قالب اصل44 هستند که به تنهایی حدود یک‌سوم از ارزش بازار بورس تهران را تشکیل می‌دهند. ارزش روز بازار بورس تهران روز گذشته به رقم 62‌هزارمیلیارد تومان معادل 62‌میلیارد دلار افزایش یافت.