قرارداد پارس جنوبی بر پیمانکاران

گروه بورس- در پایان معاملات روز گذشته توقف نماد مپنا بار دیگر انتظار سهامداران برای افزایش سودآوری این شرکت و نیز زمزمه‌های تعدیل مثبت در صدرا را به دنبال داشت. هرچند رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی دلیل توقف نماد مبادلاتی مپنا را «اعلام تغییر با اهمیت در عملکرد واقعی سال ۸۸» اعلام کرد، اما امضای قرارداد اجرای فازهای پارس جنوبی با مشارکت صدرا و مپنا همچنان سهامداران را به تعدیل مثبت در عملکرد امسال این دو شرکت امیدوار کرده است.

توقف مپنا به دلیل قرارداد نیست

در همین حال رییس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، از دو شرکت صنعتی دریایی ایران و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران در خصوص مشارکت آنها در فازهای پارس جنوبی توضیح خواست.

به گزارش سنا، امیرحمزه مالمیر طی نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های صدرا و مپنا، از آنها خواست با توجه به امضای قرارداد اجرای فازهای ۱۳، ۱۴، ۱۹، ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ و امضای قرارداد توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی، اطلاعات و جزئیات کافی در خصوص قرارداد یادشده و اثرات آن بر عملکرد سال جاری و همچنین سال‌های آتی را تهیه و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کنند.در این نامه آمده است: «بسیار ضروری است تا شرکت‌های یاد شده در اسرع وقت، اطلاعات و جزئیات کافی را به سازمان ارائه کنند.»همچنین امیرحمزه مالمیر خاطرنشان کرد: نماد مبادلاتی مپنا به دلیل اعلام تغییر با اهمیت در عملکرد واقعی سال مالی ۸۸ است. وی افزود: شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران هنوز جزئیات این تغییر را اعلام نکرده است. وی افزود: این در حالی است که مپنا تاکنون اطلاعاتی در باره قرارداد منعقده در خصوص مشارکت در توسعه پارس جنوبی، به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال نکرده است.

صدرا تا پوشش زیان انباشته سودی تقسیم نمی‌کند

این در حالی است که مدیرعامل شرکت صدرا نیز در خصوص قرارداد پارس جنوبی اعلام کرد: با توجه به اینکه انعقاد قرارداد و شروع عملیات اجرایی پروژه مدتی طول خواهد کشید، تا زمانی که قرارداد اجرایی تنظیم نشود، هیچ‌گونه مبلغی دریافت نخواهد شد. همچنین عملیات اجرایی این گونه پروژه‌ها حداقل به ۲ تا ۳ سال زمان نیاز دارد و سود و زیان عملیات پیمانکاری نیز بر اساس استانداردهای حسابداری به نسبت هزینه‌های واقعی انجام شده برای پروژه بر اساس کل هزینه‌های برآوردی پروژه شناسایی می‌شود.

همچنین، به دلیل اینکه این پروژه‌ها از زمان انعقاد قرارداد اجرایی طی ۲ تا ۳ سال بر سود و زیان شرکت، تاثیر خواهد گذاشت، با توجه به زیان انباشته ۱۳۷‌میلیارد‌تومانی شرکت هیچ گونه سودی تا زمان پوشش کامل زیان انباشته تقسیم نخواهد شد. وی افزود: درباره تسهیلات ۵۰۰‌میلیون‌دلاری شرکت صدرا که در مصوبه کارگروه ویژه حمایت از تولید ریاست جمهوری پیش‌بینی شده است، با پیگیری‌های جدی شرکت درخصوص این تسهیلات مشخص شد که این مبلغ به عنوان سرمایه در‌گردش بابت خرید کالا و با سررسید یک سال در اختیار صدرا قرار می‌گیرد. از سوی دیگر صدرا برای استفاده از این مبلغ باید ۲۵‌درصد هزینه خرید را پرداخت کند.

بر این اساس، شرکت صدرا نامه‌ای درباره چگونگی دریافت و بازپرداخت این تسهیلات ۵۰۰‌میلیون‌دلاری به وزارت صنایع ارسال کرده است.

در نامه این شرکت به معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت اقتصاد آمده است: «در بند ۲ مصوبه کار‌گروه حمایت از تولید، تخصیص ۵۰۰‌میلیون‌دلار از محل ۵‌میلیارد تسهیلات حساب ذخیره ارزی تصویب و در ۴ اردیبهشت سال جاری ابلاغ شد، اما با توجه به اینکه مبلغ تخصیصی از محل ۵‌میلیارد‌دلار جهت سرمایه در ‌گردش اختصاص یافته و بازپرداخت آن حداکثر یک ساله است و باید ۲۵‌درصد مبالغ مورد نیاز در هنگام گشایش اعتبار و مبادله اسناد از طرف این شرکت پرداخت شود، همچنین، اجرای پروژه‌های صنایع دریایی در شرایط مطلوب حداقل به ۲ تا ۴ سال زمان نیاز دارد، بر این اساس استفاده از محل مورد نظر و برگشت آن پس از یک سال برای شرکت صدرا مقدور نیست». بر اساس این نامه، شرکت صدرا با بیش از ۷۰۰‌میلیارد‌تومان بدهی و مشکلات موجود در پرداخت‌ بدهی‌های معوق بابت سود، نیاز به یک منبع تامین مالی بلندمدت یا میان مدت دارد تا بتواند از محل وجوه حاصل از اجرای پروژه‌ها نسبت به بازپرداخت آن اقدام کند. باتوجه به این نکات صدرا خواستار این شد که اولا لزوم پرداخت ۲۵‌درصد مبالغ مورد نیاز حذف و ثانیا مدت بازپرداخت وام نیز حداقل سه ساله شود، در غیر این صورت اختصاص مبلغ فوق تاثیر چندانی در حل مشکلات صدرا نخواهد داشت.