گروه بورس - سازمان خصوصی‌سازی سهام ۸ شرکت را از طریق بورس، فرابورس و مزایده واگذار می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان خصوصی‌سازی، این سازمان در نظر دارد در اجرای قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و مقررات مربوط به سیاست‌های کلی اصل ۴۴،‌ سهام شرکت‌های حفاری شمال، کشتی‌سازی اروندان، پتروشیمی ایلام، مهندسی و ساختمان صنایع نفت، صنعتی و تولیدی دیزل سنگین ایران، توسعه صنایع حمل‌و‌نقل ریلی گسترش، گسترش پلیمرهای شیمیایی خلیج فارس و پاک‌مایه کرمانشاه را از طریق عرضه در بورس، فرابورس و مزایده عرضه کند.

بر این اساس، ۵۰ درصد به‌علاوه یک سهم از شرکت حفاری شمال به قیمت تابلو بورس در روز عرضه به اضافه ۴۰ درصد به شرط آنکه از ۳۵۶۹ ریال کمتر نباشد نباید به ارزش ۴۶۴۹ میلیارد و ۳۴۵ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۶۹ ریال به صورت ۲۰ درصد نقدی و بقیه در اقساط ۴ ساله در بورس عرضه خواهد شد.

همچنین ۹۹/۹۹ درصد از سهام کشتی‌سازی اروندان به قیمت پایه هر سهم یک هزار ریال و به ارزش کل ۲۱۷ میلیارد و ۸۳۰ میلیون و ۲۱۵ هزار ریال به صورت ۲۵ درصد نقد و بقیه در اقساط ۴ ساله و ۴۹ درصد سهام پتروشیمی ایلام به قیمت پایه هر سهم ۱۱۲۶ ریال و به ارزش کل ۶۶۲ میلیارد و ۸۸ میلیون ریال به صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه در اقساط ۴ ساله از طریق فرابورس عرضه خواهد شد.

براساس این گزارش، سهام شرکت‌های مهندسی و ساختمان صنایع نفت و صنعتی و تولیدی دیزل سنگین ایران و توسعه صنایع حمل‌و‌نقل ریلی گسترش نیز در فرابورس عرضه خواهد شد.

به این ترتیب ۷۲/۲۹ درصد سهام مهندسی و ساختمان صنایع نفت به قیمت پایه هر سهم ۶۸۲۵ ریال و به ارزش کل ۵۰۷ میلیارد و ۱۷۳ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۹۵۰ ریال به صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه در اقساط سه ساله واگذار خواهد شد.

همچنین ۱۰۰ درصد سهام صنعتی و تولیدی دیزل سنگین ایران به قیمت پایه هر سهم ۸۵۴ ریال و به ارزش کل ۲۰۰ میلیارد و ۳۹۰ میلیون و ۲۴۶ هزار ریال به صورت ۲۵ درصد نقد و بقیه در اقساط ۵ ساله واگذار می‌شود.

توسعه صنایع حمل‌و‌نقل ریلی گسترش، دیگر شرکتی است که قرار است ۱۰۰ درصد سهامش از طریق فرابورس به قیمت پایه هر سهم ۹۷۵ ریال و به ارزش کل ۸۷ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال به صورت نقد عرضه شود.

از سوی دیگر سهام دو شرکت گسترش پلیمرهای شیمیایی خلیج فارس و پاک‌مایه کرمانشاه از طریق مزایده واگذار خواهد شد. بر این اساس، ۳۰ درصد از سهام شرکت گسترش پلیمرهای شیمیایی خلیج فارس به قیمت پایه هر سهم ۲۸۳ ریال به ارزش ۲۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال به صورت نقد و ۲۶۷/۴۵ درصد از سهام پاک‌مایه کرمانشاه به قیمت پایه هر سهم ۸۲۸ ریال و به ارزش کل ۱۷ میلیارد و ۷۹ میلیون و ۹۸۴ هزار ریال به صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه در اقساط ۲ ساله عرضه خواهد شد.