گروه بورس- 39 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار کسب کنند. کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان این مطلب خاطرنشان کرد:

در هفته منتهی به اول دی‌ماه، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی ۴۴/۱ تا مثبت ۴۱/۴ درصد در نوسان بود. این در حالی است که بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته منفی ۰۸/۰ درصد بود.
ایمان مقدسیان ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به اول دی‌ماه را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازده آنها به 04/8 درصد رسید. بازدهی متوسط بازار طی این مدت 77/0 درصد بود و 39 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
وی افزود: در بین ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان در ماه و هفته گذشته بیشترین بازده‌ها را به دست آوردند.
همچنین در دوره یک ساله منتهی به اول دی‌ماه 1389 صندوق سرمایه‌گذاری پویا با 26/81 درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه با 85/76 و پیشتاز با 41/76 درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یک ساله داشته‌اند.
از سوی دیگر تا این تاریخ، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، آگاه و سهم آشنا بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۲۵۴، ۲۲۰ و ۲۱۷ درصد بازدهی کسب کنند.
مقدسیان در خصوص ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تاکید کرد: تا اول دی‌ماه، ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبلغ 6524 میلیارد ریال بود که بیش از 2617 میلیارد ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی افزود: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است و پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان و ممتاز بیشترین ارزش را از آن خودکرده‌اند.
وی به ترکیب سرمایه‌گذاران در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران حقیقی ۷۰ درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، فیروزه و کارآفرین بیشترین درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.