کاهش 33درصدی ارزش معاملات هفتگی بورس

گروه بورس - حجم معاملات هفتگی بورس اوراق بهادار در هفته پیش کاهش ۳۳درصدی را نسبت به هفته قبل از آن تجربه کرد. براساس اطلاعیه سرپرست نظارت بر ناشران اوراق بهادار، تعداد ۲۰۲میلیون سهم در تالار اصلی و ۵۹میلیون سهم در تالار فرعی توسط ۲۱هزار نفر در هفته گذشته دادوستد شد. از این رو ارزش کل معاملات در پایان هفته پیش با ۳۳درصد کاهش به ۸۰۳میلیارد ریال رسید. شاخص کل نیز تحت تاثیر رشد ۴۸ واحدی در هفته یاد شده، در رقم نه‌هزار و ۵۸/۳۶۰ واحد ایستاد. شاخص‌های تابلوی اصلی و فرعی هر یک ۴۹ و ۴۲ واحد رشد داشتند. شاخص مالی افت ۳۶واحدی را تجربه کرد.

شاخص بازده نقدی و قیمت نیز ۱۰۵ واحد رشد داشت و از رقم ۲۸هزار و ۹۱۲ واحد به رقم ۲۹هزار و ۶۳ واحد در پایان هفته گذشته رسید. شاخص صنعت ۴۴ واحد رشد کرد و بازده نقدی بدون تغییر ماند.

گروه فعال در هفته گذشته

بیشترین حجم معاملات در هفته گذشته به گروه خودرو اختصاص داشت. در این گروه تعداد ۷۵میلیون و ۸۱۱هزار سهم به ارزش ۲۲۳میلیارد و ۶۷۳میلیون ریال دادوستد شد. بیشترین ارزش معاملات در این گروه را به ترتیب سهام شرکت‌های سایپا، مهرکام، زامیاد، ایران‌خودرو، پارس خودرو و گروه بهمن کسب کردند. پرطرفدارترین سهم نیز مهرکام بود. پرمعامله‌ترین سهم گروه سایپا شناخته شد. مهرکام و ریخته‌گری تراکتورسازی پربازده‌ترین سهام گروه خودرو بودند. گروه املاک و مستغلات با حجم معامله‌ای معادل ۱۴۵میلیارد ریال در رده دوم بیشترین ارزش معاملات گروه‌ها جای گرفت. با ارزش‌ترین سهم، سرمایه‌گذاری شاهد در گروه مستغلات بود. پس از آن سرمایه‌گذاری مسکن با ۲۰میلیارد ریال ارزش معامله دومین سهام ارزنده گروه در هفته گذشته بود. سرمایه‌گذاری شاهد و مسکن پربازده‌ترین سهام گروه یاد شده بود. این سهام پرطرفدارترین نیز بود.