شروع مناسب بازار

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته در آغاز مجدد فعالیت، شاهد تداوم جو مثبت نسبت به تحولات کلان بود. در بازار دیروز کارشناسان رخ داده در صحنه پرونده هسته‌ای کشورمان به ویژه گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شرایط حاکم بر این پرونده را در جهت کاهش تنش‌ها ارزیابی کرده و بدون بروز واکنشی در برابر این تحولات، شرایط معاملاتی خود را در روند رشد بازار تنظیم نمودند، با این شرایط اکثر نمادهای مورد اقبال با صف خرید فعالیت دیروز خود را آغاز کردند.

از سوی دیگر کارشناسان بازار با توجه به شرایط بازار جهانی فلزات به ویژه افزایش بهای فلز مس تا رقم ۷هزار و ۶۰۰دلار در هر تن در معاملات جمعه شب، نماد ملی مس را نیز با صف خرید همراه کردند که این امر عدم عرضه سهام مس را نیز به همراه آورد. در گروه تولیدکنندگان فلز روی نیز با توجه به تثبیت قیمت فلزات روی و سرب در بالای ۳هزار دلار در هر تن، بازار شاهد جمع‌آوری صف فروش کالسیمین و تشکیل صف خرید برای نماد‌های توسعه معادن روی و باما بود. این صف‌های خرید موجب پایداری نسبی این گروه شد. از سوی دیگر، کارشناسان در بازار دیروز با دقت تحولات در وزارت صنایع و معادن و نظرات کاندیداهای احتمالی رییس‌جمهوری برای عهده‌داری وزارت صنایع و معادن را دنبال کردند. مطرح شدن نام میرکاظمی، وزیر کنونی بازرگانی برای عهده‌داری وزارت صنایع و معادن و همچنین برخی از خبرها مبنی بر اتفاق نظر اکثر کاندیداهای وزارت صنایع با تغییر دادن وضعیت سیمان، انتظار برای بروز تحول در گروه سیمانی را ایجاد کرده است. سهام سیمانی در‌حال‌حاضر به دلیل عدم برخورداری از افزایش قیمت فروش مناسب در محصول سیمان و نظارت شدید دولت با مشکل رشد فروش و تامین نقدینگی اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود- به ویژه به دنبال ایجاد محدودیت‌های بین‌المللی در زمینه تامین مالی از منابع خارجی- مواجه هستند. در صورت تغییر در شرایط سهام سیمانی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز می‌توانند به روند رشد بازار بپیوندند.

در بازار دیروز در گروه خدمات مهندسی، مپنا شرکت تازه وارد گروه پس از عرضه سنگین ابتدای زمان معاملاتی با صف خرید مواجه شد.

با توجه به خرید حدود ۲۰۰میلیون سهم مپنا در روز اول توسط معامله‌گران حقیقی، مپنا برای تعادل پایدار قیمتی نیازمند دادوستد حجم بیشتری از سهام و البته روشن شدن سیاست سهامداران عمده این شرکت در زمینه عرضه سهام خود است. در گروه ساختمانی انتظار برای افزایش سرمایه ۳۰درصدی سرمایه‌گذاری ساختمان همچنان صف خرید این نماد را پایدار کرده است. نوسازی ساختمان تهران نیز دیروز در این گروه شرایط مناسبی را تجربه کرد.

در گروه فلزی، آلومینیوم پارس در انجام نخستین معامله پس از بازگشایی نماد حدود ۵۱درصد ارزش خود را از دست داد تا پس از نورد آلومینیوم سهامدار عمده آلومینیوم پارس، این شرکت نیز راهی همانند مالک عمده خود طی کند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مناسب و به دور از نگرانی‌های متداول بازار بود.

دیروز حجم معاملات با توجه به پایداری صف‌های خرید و عدم عرضه سهام ۱/۱۱میلیارد تومان بود. از ۱۵۱نماد مورد معامله ۷۳نماد با رشد قیمت و ۶۷نماد با افت ارزش دادوستد شدند. شاخص نیز ۰۱/۱۵واحد را تجربه کرد.