موج فلزی‌ها به معدنی‌ها هم رسید

گروه بورس- علیرضا باغانی: بورس تهران روز گذشته در حالی یک هفته معاملاتی جدید را آغاز کرد که موج صف‌های خرید فلزی‌ها به نمادهای معدنی نیز کشیده شد. است در روز شنبه نماد توسعه معادن روی که در روزهای قبل صف‌های فروش سنگینی را شاهد بود به تعادل رسید و صف خرید یک‌میلیون و ۳۰۰هزار سهمی را تجربه کرد. نماد مس نیز در گروه فلزی در پی افزایش بهای جهانی مس، برای چندمین‌بار طی روزهای گذشته با صف خرید مواجه شد. تقاضای خرید برای سهام فولادمبارکه و فولاد خوزستان نیز طبق معمول روزهای گذشته در روز شنبه قابل توجه بود. نماد مپنا هم به رغم عرضه بیش از ۱۸میلیون سهم، در پایان معاملات صف خریدی معادل ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار سهم داشت. روز گذشته نماد شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با توجه به ارائه آخرین اطلاعات پیش‌بینی درآمد هرسهم بازگشایی شد.

معدن جدید نه، بهره‌برداری‌های جدید

گفته‌های بازار: نگین طبس در بازار با این شایعه مواجه است که به دلیل افزایش قیمت ذغال‌سنگ و بهره‌برداری از یک معدن جدید، تعدیل مثبت ۳۰درصدی EPS را در دستور کار دارد.

شنیده‌های ما: شرکت نگین طبس در خصوص تعدیل مثبت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال‌مالی ۸۶، اعلام کرد که در صورتی که هر گونه تغییری در برنامه پیش‌بینی یادشده وجود داشته باشد، به طور قطع از طریق بورس به سهامداران اعلام خواهیم کرد. این شرکت در ارتباط با موضوع معدن جدید نیز عنوان کرد که بهره‌برداری از لایه‌های همان معدن متعلق به شرکت انجام گرفته است و معدن جدیدی وجود ندارد، اما به هر حال هر لحظه امکان خرید معدن جدید از سوی نگین طبس وجود دارد.

EPS «فوکا» تغییری نمی‌کند

گفته‌های بازار: همزمان با ایجاد صف‌های خرید برای نمادهای فلزی بازار از جمله فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و حتی فجر گالوانیزه سپاهان، نماد فولاد کاویان هم مورد توجه قرار گرفته و با این شایعه مواجه بود که ۲۵۰EPS ریالی به بورس ارائه کرده است.

شنیده‌های ما: خبرهای رسیده حاکی از آن است که احتمال تعدیل مثبت EPS فولاد کاویان در هفته‌های آینده وجود دارد، اما در حال حاضر پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت تغییری نکرده است و همان ۱۹۶ریالی قبلی است.

تعدیل «ومعادن» چقدر است؟

گفته‌های بازار: سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با این شایعه مواجه بود که دلیل توقف نمادش اعلام ۶۵EPSتومانی است که به زودی به بورس اعلام خواهد شد.

شنیده‌های ما: آخرین اخبار رسیده حاکی از آن است که تعدیل EPS «ومعادن» در حدود ۶۰۰ریال بوده است، اما اطلاعات قطعی این تعدیل از طریق بورس اعلام می‌شود و این تعدیل در حال محاسبه شدن است و هنوز رقم آن مشخص نشده است.

امور سهام «خودرو» منحل نمی‌شود

گفته‌های بازار: درباره ایران‌خودرو شایع شده که از محل فروش ساختمان شهرک غرب به مبلغ ۱۷۰میلیارد تومان، ۸۰درصد EPS خود را در گزارش ۶ماهه پوشش خواهد داد، زیرا که بهای تمام شده ساختمان مزبور برای «خودرو» ۱۵میلیارد تومان بوده است. از سویی دیگر برخی شایعه‌سازان از انحلال امور سهام ایران‌خودرو و واگذاری آن به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سخن می‌گویند. ایران‌خودرو یکی از بزرگ‌ترین دفترهای امور سهام شرکت‌های بورسی را در اختیار داشت.

شنیده‌های ما: در تماس خبرنگار ما با شرکت ایران‌خودرو، مدیر مجامع و امور سهام این شرکت در این باره گفت:‌ برآورد ما این است که از محل فروش ساختمان، ۱۰۰درصد EPS شش ماهه اول پوشش داده شود، ولی این پیش‌بینی هنوز محاسباتی نشده است. بهرام آکسته اضافه کرد: از سوی دیگر علاوه‌بر پوشش ۱۰۰درصدی EPS شش ماهه، تخمین زده می‌شود که حدود ۴۰درصد از پیش‌بینی EPS سالانه شرکت نیز از محل فروش ساختمان محقق شود.

همچنین آکسته شایعه انحلال امور مجامع و سهام این شرکت را تکذیب کرد و گفت: قرار است اطلاعات سهامداران به طور مستقیم به سازمان بورس منتقل شود و نقش واسطه‌گری امور سهام حذف شود. علاوه بر ایران‌خودرو، بیشتر شرکت‌های بورسی هم در نظر دارند از خدمات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای کوتاه کردن زمان رسیدن اطلاعات سهامداران به «سازمان» استفاده کنند.

وی درباره شایعاتی مبنی بر تعدیل نیروهای امور سهام و تسویه حساب آنها با این شرکت گفت: چنین برنامه‌ای نداریم، بلکه در نظر داریم نیروهایی که دارای مدرک دیپلم، زیردیپلم و دارای سن زیر ۳۵سال هستند را از امور سهام به خط تولید منتقل کنیم. هدف اصلی از این کار هم تخصصی کردن امور سهام و ارائه خدمات بهتر و تخصصی‌تر به سهامداران است.