گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار با پشت سر گذاشتن یک هفته نیمه تعطیل که با حضور اندک معامله‌گران و سرمایه‌گذاران همراه بود از امروز هفته‌ای جدی را از سر می‌گیرد. در همین حال بازار سهام با شروع انتشار گزارش‌های ۹ ماهه نیز همراه شده است؛ دو گزارش ابتدایی منتشره از گروه دارویی رشد و پوشش مناسب شرکت‌ها را به نمایش گذاشته است که شروع مناسبی برای انتشار گزارش‌های ۹ ماهه محسوب می‌شود، هر چند که بازار همچنان با ابهام‌های مرتبط با لایحه بودجه سال آینده کشور و خوراک پتروشیمی‌ها مواجه است و همین ابهامات مانع از حرکت جدی بازار خواهد شد، اما در سطح کنونی گزارش‌های ۹ ماهه در صورت مناسب بودن می‌تواند بازار را در سطح قیمت‌های کنونی و بدون اصلاح خاصی در انتظار رفع ابهام‌ها با تصویب لایحه بودجه نگاه دارد.

در بازار سهام هفته گذشته در سطح بین‌المللی فرارسیدن ایام سال نو میلادی موجب کاهش تحولات سیاسی شد؛ در تحولات مرتبط با پرونده هسته‌ای کشورمان مذاکرات کارشناسی در ژنو با نتایج مثبتی به پایان رسید. انتظار می‌رود مذاکرات در هفته جاری باردیگر از سر گرفته شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزیر صنعت، معدن و تجارت به توافقی برای عدم طرح استیضاح دست یافتند که این مساله با تغییر معاون بازرگانی داخلی همراه شد. در همین حال با سوالات پی‌‌در‌پی از وزرا امکان استیضاح و همچنین تغییر جدی در وضعیت لایحه بودجه نیز دور از نظر نیست. در تحولات اقتصادی و در شرایطی که اکثر فعالان اقتصادی در انتظار بررسی لایحه بودجه و تصمیم‌گیری در مورد مسائل کلان اقتصادی از جمله نرخ حامل‌های انرژی، میزان عوارض معدنی و همچنین قیمت خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها هستند در بازار ارز مسائل رخ داده در مورد بحران سیاسی در ترکیه اندکی بهای ارز را به بیش از ۳هزار تومان رساند، اما، باردیگر در سطح کمتر از این رقم آرام گرفته است. از دیدگاه اکثر کارشناسان به نظر می‌رسد سطح ۳هزار تومان از دیدگاه بانک مرکزی و تجار عمده یک سطح قابل اتکا به شمار رفته و احتمالا مبنای برنامه‌ریزی کلان اقتصادی در سال آینده خواهد بود.

در همین حال در بازار جهانی نیز تعطیلی اکثر فعالیت‌های اقتصادی جو آرامی را برقرار کرده است؛ در بازار فلزات بهای مس به هر تن ۷هزار و ۳۹۴دلار رسیده و بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۷۶۴دلار، ۲هزار و ۸۵دلار و ۲هزار و ۲۰۶دلار گزارش شده است. در درون بازار سهام نیز هفته گذشته معامله‌گران با پدیده عرضه‌های گسترده سهام از سوی شرکت‌های حقوقی مواجه شدند. این عرضه‌های سنگین در شرایطی انجام شد که حضور نقدینگی تازه در بازار موجب شده است تا باوجود سنگینی عرضه‌ها به خصوص فروش‌های گسترده سازمان خصوصی‌سازی بازار با افت معاملات مواجه نشده و همچنان سطح بیش از ۵۰۰میلیارد تومان معاملات روزانه را در بورس و فرابورس حفظ کند. در این میان عرضه‌های سنگین دولتی هر چند موجب شده است برخی از معامله‌گران حقیقی از نمادهای عمده و بزرگ به دلیل عرضه‌های سنگین رویگردان شده و به سوی نمادهای کوچک حرکت کنند، اما خریدهای گسترده موجب شده است بازار با پدیده‌ای جدید مواجه باشد و آن قبضه مالکیت شرکت‌های کوچک و بزرگ توسط سرمایه‌گذاران جدید است. عرضه‌های سنگین نظیر آنچه در هفته‌های گذشته در نمادهایی نظیر کفپارس رخ داد موجب شده است تا سرمایه‌گذاران حقیقی با آزاد‌سازی سهام سرمایه‌گذاران حقیقی سهم بیشتری از مدیریت این واحدها را در آینده به‌دست آورند. در همین حال با عرضه سهام سنگین دولتی حضور بخش خصوصی در بانک‌ها و موسسات دولتی پر رنگ تر شده و حتی در مورد بانک‌هایی نظیر صادرات و تجارت احتمال انتقال کامل مدیریت نیز دور از ذهن نباشد. هر چند که همچنان وضعیت سهام عدالت در این میان به عنوان بخشی دولتی یا عمومی نامشخص است. در بازار سهام هفته گذشته همچنان انتظار برای عرضه اولیه شرکت‌های بزرگ نیز بی نتیجه باقی ماند، هر چند که در تحولی امیدوار‌کننده شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با نماد «تیپیکو» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

به گزارش روابط عمومی بورس، با توجه به موافقت هیات ‌پذیرش بورس اوراق بهادار در جلسه ۲۴ آذر ماه با پذیرش سهام شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین در بورس اوراق بهادار تهران و با عنایت به احراز موارد تعیین شده در مصوبه‌‌ مزبور از سوی آن شرکت، از تاریخ نهم دی ماه۹۲ شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین به عنوان چهارصدوهفتاد و نهمین شرکت پذیرفته شده در فهرست نرخ‌های تابلوی بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که به دلیل واقع شدن در بین دو تعطیلی با نوسان کمی همراه شد. در بازار چهارشنبه گروه پتروشیمی به عنوان مهم‌ترین گروه سهام بازار سرمایه با بازگشت قیمتی همراه شدند که همین امر نیز با به حرکت در آمدن نمادهایی نظیر هلدینگ خلیج فارس، پالایشگاه بندرعباس، هلدینگ نفت و گاز تامین و پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیر موجب شد بازار با رشد ۸۶۱واحدی شاخص کل همراه شد. در بازار چهارشنبه خبرهای اولیه در مورد تغییرات مدیریتی در برخی از بانک‌های دولتی خصوصی‌شده با تغییر دیواندری مدیرعامل بانک ملت رنگ واقعیت به خود گرفت؛ براساس اعلام صورت گرفته با تصویب هیات مدیره بانک پارسیان، علی دیواندری به سمت مدیرعاملی این بانک انتخاب شد. دیواندری پیش از این مدیرعاملی بانک ملت را برعهده داشت. در پی استعفای آقای علی سلیمانی شایسته از مدیرعاملی بانک پارسیان، اعضای هیات مدیره بانک پارسیان در جلسه مورخ ۹ دی‌ماه۹۲ ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های آقای سلیمانی شایسته طی سه دوره مدیریت بانکی وی، با استعفای ایشان موافقت به عمل آورد و به اتفاق آرا آقای علی دیواندری را به سمت مدیرعامل بانک پارسیان و همزمان آقای غلامرضا سلیمانی امیری را به عنوان رئیس هیات مدیره بانک پارسیان برگزید. شایسته مدیرعامل پیشین بانک پارسیان به‌دلیل تجربه و توان بانکی، همچنان به عنوان عضو غیرموظف هیات مدیره بانک پارسیان خواهد ماند. بر‌اساس گفته منابع داخلی بانک ملت، با تصمیم هیات مدیره بانک ملت، محمدرضا ساروخانی رئیس هیات مدیره این بانک به عنوان مدیرعامل، جایگزین دیواندری شده است. در همین حال احتمال تغییر مدیران بانک‌های صادرات و تجارت در روزهای آینده وجود دارد. دکتر دیواندری نقش مهمی در خصوصی‌سازی بانک ملت و رشد این بانک به عنوان بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور داشت.

در همین حال در گروه بانکی مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی با اشاره به آیین ‌نامه جدید تسهیلات و تعهدات کلان گفت: با مصوبه جدید سقف جمعی تسهیلات و تعهدات کلان از پنج برابر مجموع سرمایه و اندوخته به هشت برابر سرمایه پایه افزایش یافته است.

در نماد مخابرات ایران روز چهارشنبه عرضه‌های خصوصی‌سازی براساس مصوبه دولت در مورد واگذاری ۵درصد سهام این شرکت آغاز شد.

در همین حال در گروه مخابرات سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از تشکیل پرونده شکایت از ایرانسل در این کمیسیون خبر داد. مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ خانه ملت از تشکیل پرونده شکایت از شرکت ایرانسل در کمیسیون متبوعش خبر داد. وی با بیان این اینکه این شکایت در مورد نحوه واگذاری ایرانسل به بخش خصوصی است، گفت: بنا بود ۲۵ درصد سهام این شرکت از طریق بورس واگذار شود که ظاهرا این شیوه قانونی اجرایی نشده که باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. در گروه خودرویی شایعه قدیمی واگذاری سهام بانک پارسیان توسط گروه ایران خودرو موجب تشکیل صف خرید در اکثر نمادهای این گروه شده است. این امر در شرایطی رخ می‌دهد که عرضه بلوک ۳۳درصدی سهام بانک پارسیان با محدودیت‌های قوانین موجود در مورد تملک بیش از ده درصد سهام بانک‌ها مواجه است؛ در چندسال اخیر همواره فروش بلوک پارسیان از سوی ایران خودرو مطرح بوده است. در این گروه سازمان خصوصی‌سازی با عرضه‌های گسترده سهام ایران خودرو و سایپا در بازار حضور دارد. روز چهارشنبه سازمان خصوصی‌سازی میلیون‌ها برگ سهام سایپا و ایران خودرو را در بازار عرضه کرد.

در گروه قندی قندچهارمحال با انتشار گزارش ۹ ماهه خود کاهش سود را به نمایش گذاشت؛ قچار در گزارش خود سود هر سهم را از ۴۷۱ریال با ۱۰درصد کاهش به ۴۲۵ریال رسانده است.

در گروه ساختمانی در حالی سرمایه‌گذاری مسکن به عرضه‌های خود در شرکت‌های زیر مجموعه ادامه داد که از پذیرش هلدینگ سرمایه‌گذاری مسکن در فرابورس خبر می‌رسد. همچنین در گروه ساختمانی بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای از موافقت با افزایش وام مسکن خبر داده و اعلام کرده این پیشنهاد در نوبت طرح در جلسه شورای پول و اعتبار قرار دارد، در صورت موافقت این شورا، سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن حداقل به ۳۰ و ۴۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد این اقدام در راستای برنامه رییس‌جمهوری در مورد به حرکت در آوردن بخش مسکن در سال آینده صورت می‌گیرد. رییس‌جمهوری در هنگام ارائه لایحه بودجه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما برای خروج از رکود، بخش مسکن است، این بخش ویژگی‌های مهمی دارد که می‌تواند ضمن برآورده کردن یکی از اساسی‌ترین نیازهای خانوارها به‌ویژه خانوارهای جوان به عنوان نیروی پیشران بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و خدماتی عمل کند. در گروه پتروشیمی پس از چند روز فشار کاهشی ناشی از اظهارنظرهای کمیسیون‌های مختلف مجلس آرامش نسبی بر بازار حاکم شده است. هر چند سرمای هوا و افزایش مصرف گاز خانگی از میزان گاز تحویلی به شرکت‌های تولیدی از جمله پتروشیمی، سیمان و فولادسازان به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته است. در گروه پالایشگاهی انتظار برای ارائه گزارش مناسب ۹ ماهه از پالایشگاه‌ها و همچنین رشد سود شرکت‌های این گروه با افزایش نرخ ارز مرجع موجب افزایش قیمت برخی از نمادهای این گروه شد. در گروه معدنی انتشار گزارش فروش فولاد خوزستان به افت قیمت این نماد و همچنین شرکت‌های سنگ‌آهنی منجر شده است. در این گروه انتظار برای تعیین عوارض معادن نیز در لایحه بودجه بر ضعف این نمادها افزوده است. در گروه انفورماتیک در حالی که برخی از نمادهای مهم این گروه با صف خرید و رشد قیمت مواجه شده است روز چهارشنبه اعلام شد: معارفه شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی با نماد «مفاخر» روز ۱۴ دی برگزار و بعد سهم عرضه اولیه خواهد شد. مدیر روابط عمومی فرابورس ایران از برگزاری جلسه معارفه شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی با نماد «مفاخر» خبر داد و گفت: این جلسه شنبه ۱۴دی ماه ساعت ۱۵ در هتل سیمرغ برگزار می‌شود. رسول شریفی با اعلام این خبر افزود: به دنبال درج شرکت ۱۷۰میلیارد ریالی توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی با نماد «مفاخر» در بازار دوم، این شرکت در این جلسه معارفه که با حضور مدیران، ‌کارگزاران و فعالان بازار سرمایه برگزار می‌شود در‌خصوص عملکرد،‌ وضعیت مالی و برنامه‌های آتی آن برای حاضران توضیح داده و در ادامه پاسخگوی پرسش‌های آنان نیز خواهند بود.

به گفته شریفی، شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی در سال ۱۳۷۶ تاسیس شده و تولید، تامین و بهره‌برداری انواع سخت‌افزار، نرم‌افزار و تجهیزات الکترونیکی و رایانه‌ای مورد مصرف در انواع فعالیت‌های اداری، تجاری، خدماتی، تولیدی، مالی و بانکی از جمله موضوعات فعالیت این شرکت هستند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن شاخص کل با یک درصد رشد معادل ۸۶۱واحد به رقم ۸۸هزار و ۳۱۳واحد رسید. ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز در این روز به ۷۶۵میلیارد تومان بالغ شد.