رشد ناپلئونی شاخص - ۱۶ بهمن ۹۲
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد 5/5 واحدی شاخص بود تا روزی متعادل با این رشد ناپلئونی رقم بخورد.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بارش برف سنگین در تهران و برخی دیگر از مراکز استان‌ها حضور کمرنگ معامله‌گران را به همراه داشت. در همین حال بازار دیروز در شروع متاثر از تصمیمات عصر روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بود.
مجلس شورای اسلامی در جلسه عصر دوشنبه بند مربوط به حق انتفاع پروانه مربوط به دو شرکت گل‌گهر و چادرملو را به میزان ۳۰درصد فروش نهایی کرد. در این مصوبه آمده است کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج‌کننده معادن سنگ‌آهن که پروانه بهره‌برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران یا شرکت‌های تابعه است، موظفند بابت حق انتفاع پروانه بهره‌برداری از معادن فوق در سال ۱۳۹۳ معادل ۳۰ درصد مبلغ فروش محصولات خود (سنگ‌آهن خام، سنگ‌آهن دانه‌بندی و کنسانتره - شامل کنسانتره‌های تحویلی برای گندله‌سازی درون شرکت و کنسانتره‌فروشی به خارج از شرکت) را به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۱۹ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند. در رابطه با این مصوبه مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: بهره مالکانه ۳۰ درصدی سنگ‌آهنی‌ها که دیروز در جریان بودجه سال ۹۳ در صحن علنی مجلس تصویب شد، از نرخ بهره پرداختی شرکت‌های سنگ‌آهنی در سال ۹۲ کمتر است. همزمان با معاملات دیروز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای طرح دولت را برای اجرای فاز دوم هدفمندی متوقف کرده و اجرای آن را منوط به ارائه طرحی جدید در پایان خرداد ماه سال آینده کردند. براساس مصوبه مجلس دولت مکلف است حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۹۳ اقدامات قانونی لازم را جهت اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها انجام و از ابتدای تیرماه ۹۳ به گونه‌ای عمل کند که ضمن رفع نواقص اجرایی فاز اول براساس قانون اصلاحی مذکور فاز دوم را اجرا نماید. در همین حال دیروز نگاه‌ها به سوی مجلس و بحث خوراک پتروشیمی‌ها بود، جایی که وزیر اقتصاد در نشست شورای بورس با اشاره به تصمیم مناسب مجلس درقبال بهره مالکانه سنگ‌آهن از افزایش معقول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خبر داد.
به گزارش شادا، درنشست شورای بورس که با حضور علی طیب نیا در وزارت اقتصاد برگزار شد، وضعیت بازار سرمایه مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. رئیس کل سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در گزارش خود یکی از دلایل کاهش شاخص کل را واکنش سهام داران به نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ بهره مالکانه و بهای خوراک پتروشیمی‌های گازی و انتشار اخبار و شایعات متعدد در این خصوص دانست.وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این جلسه ضمن تاکید بر اهمیت بازار سرمایه اخبار و گمانه‌زنی‌های بی‌پایه را رد کرد و گفت: رقم افزایش قیمت خوراک براساس نرخی مناسب و معقول تعیین خواهد شد.
در گروه معدنی، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات روز دوشنبه با حضور بیش از ۷۸ درصد سهامداران تشکیل شد. پس از قرائت گزارش توجیهی، افزایش سرمایه شرکت از مبلغ شش هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۱۶ هزار میلیارد ریال معادل ۶/۱۴ درصد به تصویب مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام رسید. در گروه خودرویی حضور هیات اقتصادی فرانسه در ایران به انتشار خبرهایی در مورد همکاری شرکت‌های اروپایی و شرکت‌های ایرانی منجر شده است. در این گروه پس از اعلام همکاری احتمالی ولوو سوئد با سایپادیزل، مدیرعامل گروه خودروسازی بهمن از شروع مجدد همکاری با گروه خودروسازی مزدا در دور جدید همکاری این شرکت خبر داد.
در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل، اما به شدت کم حجم بود که در آن شاخص با رشد ۵۷/۵ واحدی به ۸۳هزار و ۲۹۵واحد رسید. ارزش معاملات در بورس و فرابورس نیز به ۳۳۰میلیارد تومان بالغ شد.