گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته بازار فرابورس ایران معاملات 86 میلیون و 693 هزار برگه‌ای خود را که از ارزش 590میلیارد و 303 میلیون ریالی برخوردار بود، در روزی سرد انجام داد تا به این واسطه شاهد رشد 4 واحدی شاخص خود باشد.
بر این اساس آیفکس در پی معاملات مثبت نمادهای پتروشیمی مارون، جم، پالایش نفت لاوان و فولاد صبانور رقم ۸۰۵ واحدی را در پانزدهمین روز از بهمن ماه به ثبت رساند.
دیروز در ۲۳ هزار و ۷۴۶ دفعه معاملاتی صورت گرفته، نمادهای میدکو، پالایش نفت تهران و پتروشیمی زاگرس با معاملات منفی خود سعی در منفی کردن شاخص داشتند، اما اثرات این معاملات نتوانست شاخص فرابورس را منفی کند. بر اساس این گزارش در بازار اوراق با درآمد ثابت بیشترین حجم معاملات به معامله ۸۱ هزار و ۲۵۰ برگه اجاره رایتل تعلق گرفت و در بازار ETF نیز ۱۵۰ هزار و ۸۷۲ واحد صندوق قابل معامله اطلس به ارزش ۴۶/۱ میلیارد ریال مبادله شد. بیشتر نمادهای اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن دیروز هم با کاهش ۴ تا ۵ درصدی مواجه شدند و این اوراق بین ۵۰۳ تا ۵۴۸ هزار ریال قیمت خورد. همچنین با توجه به اتمام مدت اعتبار اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹، این نماد معاملاتی در پایان معاملات دیروز متوقف شد. در ادامه فعالیت‌های روز گذشته بازار فرابورس ایران، ناظر این بازار اعلام کرد که امروز یک میلیون و ۷۵۰ هزار سهم (معادل ۳۵ درصد) از سهام شرکت مدیریت طراحی و احداث صنایع تکاپو (سهامی خاص) در بازار سوم فرابورس عرضه می‌شود. این بلوک به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تعلق دارد که یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال ارزش‌گذاری شده است. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرده است که این معامله به صورت یکجا و شرایطی انجام خواهد شد همچنین روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان مجد خواف و بازرگانی و تولیدی مرجان کار به منظور برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام متوقف شد. با توجه به پایان مدت اعتبار اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ در نماد معاملاتی «تسه ۸۹۱۱»، این نماد معاملاتی دیروز متوقف شد. از سوی دیگر دیروز نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه پس از پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه اوراق برای انجام معاملات آماده شد.