گروه بورس- محبوبه مغانی: به نظر می‌رسد که بازار سهام در هفته جاری دور از منطق‌های تحلیلی و تحت تاثیر هیجانات معاملات خود را انجام می‌دهد. آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، بازار را در دوره حساسی قرار داده است؛ به گونه‌ای که روز گذشته شاخص کل بورس با بیش از ۵۱۰ واحد کاهش به رقم ۶۴ هزار و ۳۰۱ واحدی دست یافت. انجام مذاکرات هسته‌ای طی هفته‌های گذشته تحت فشار بالا، سرمایه‌گذاران را در ابهام و تردید از نتیجه آن قرار داده است؛ به‌گونه‌ای که مشخص نبودن چشم‌انداز آینده بازار سبب شد تا روز گذشته بورس تهران با افت ۷/ ۰ درصدی شاخص مواجه شود.

بر این اساس روز گذشته از ۳۷ صنعت بورسی، ۳۳ صنعت با کاهش بازدهی مواجه شدند؛ به گونه‌ای که در معاملات روز گذشته تنها سه صنعت قند و شکر، استخراج نفت و گاز به جز اکتشاف و در نهایت استخراج زغال‌سنگ بودند که از بازدهی پایینی در میان دیگر صنایع برخوردار شدند که سهم این گروه‌ها از کل بازار ۰۱/ ۰ درصد است. فعالان بازار سرمایه بر این باورند که اگر در قیمت‌های فعلی مذاکرات تمدید شود، افت چندانی در اکثر سهام شاهد نخواهیم بود، تنها در صورتی بازار با ریزش سنگین مواجه خواهد بود که رسما مذاکرات شکست بخورد.

در‌آمدی بر رشد بانک‌ها پس از تحریم

در حالی از توافق و رفع تحریم‌های بانکی به‌عنوان عامل رشد درآمد گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه نسبت به سایر گروه‌ها نام برده می‌شود که روز گذشته، به‌رغم انتظار موجود شاخص این گروه از صنایع بورسی با ۱۳/ ۱ درصد کاهش مواجه شد. با این حال آغاز هشتمین دور از مذاکرات هسته‌ای و دور شدن این گروه از صنایع بورسی از هزینه‌های سنگین دور زدن تحریم‌ها با گشایش اعتبارات اسنادی (LC) و انجام معاملات از مجاری رسمی و قانونی، سبب شد تا شاخص این گروه طی یک هفته کاری گذشته ۵/ ۱ درصد افزایش یابد. از سوی دیگر امکان فراهم شدن زمینه ورود بانک‌های خارجی به کشور، بازار سرمایه را با امیداوری اصلاح واقعی نرخ سود بانکی و شکل‌گیری رقابت سالم میان سیستم بانکی روبه‌رو‌ کرد.

با این حال روز گذشته بانک مرکزی شرایط جدید ضمانت‌های بانکی را ابلاغ کرد؛ اقدامی که به منظور تسهیل و تسریع در انعقاد قرارداد‌های سرمایه‌‌گذاری و جلب انگیز‌ه‌ سرمایه‌‌گذاری در طر‌ح‌‌های تملک دارایی‌‌های سرمایه‌‌‌ای کشور صورت گرفته است. همچنین مقرر شد تا در کارگروه تسهیل و حمایت از تولید تدابیری برای رفع مشکل بدهی واحدهای تولیدی مدیران بانک‌ها حضور داشته باشند تا ضمن بررسی وضعیت فعلی بنگاه‌ها استمهال بدهی و تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

بر این اساس روز گذشته معاملات صورت گرفته در نماد بانک پارسیان، قیمت سهام این شرکت را از بیشترین رشد در میان شرکت‌های حاضر در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری برخوردار ساخت. از سوی دیگر پست بانک بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد تا بر این اساس هر سهم این نماد بورسی به پایین‌ترین قیمت خود در سال جاری برسد.

هلدینگ‌های چندرشته‌ای حامیان بازار سرمایه

پس از رشد تنها ۸/ ۰ درصدی شاخص شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی طی یک هفته کاری، روز گذشته شاخص این صنعت ۲۸/ ۰ درصد از این رشد را پس گرفت. اما آنچه که در شرایط رکودی حاکم بر بازار سرمایه مورد سوال اکثر سهامداران و فعالان بازار سرمایه قرار گرفته است، عملکرد و فعالیت هلدینگ‌های چندرشته‌ای در بازار سرمایه در حمایت از شرکت‌های تابعه خود است.

در واقع این گروه با این قبیل سوالات مواجه است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری بازار را رها کرده‌اند و در بخش‌های دیگر به کسب سود مشغولند، بر این اساس است که این گروه با این سوال مواجه می‌شوند که اصولا شرکت‌های زیر مجموعه برای این هلدینگ‌ها تا چه میزان اهمیت دارند و استراتژی این سهامداران در برخورد با شرکت‌های تابعه خود چیست؟ مدیر عامل گروه توسعه ملی به‌عنوان یکی از حقوقی‌های بزرگ بازار در مقام پاسخگویی به این سوالات بر ‌آمد و در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه، استراتژی هلدینگ‌های چندرشته‌ای را حفظ و تثبیت در شرکت‌های زیر مجموعه تعریف کرد.

فرهاد حنیفی با تاکید بر منطقی و قابل توجه بودن روند مزبور، دیدگاه هلدینگ‌های چندرشته‌ای را نسبت به شرکت‌های تابعه، بلند مدت تعریف کرد که به موجب آن، مبنای تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری بسیاری از شرکت‌ها تنها سودآوری نیست که شرایط بازار میزان مالکیت آنها را تحت تاثیر قرار دهد. این مقام مسوول در «وبانک» بر اهمیت نحوه طراحی درصد و میزان سهامداری در شرکت ها، تاکید کرد و گفت: علاوه بر توجه به میزان سودآوری، سایر متغیرهایی نظیر توزیع منابع، مدیریت ریسک، میزان کنترل نقدینگی و زمان‌بندی آن، حضور در بازار تامین مواد اولیه یا نقش در بازار مصرف محصولات و تاثیر در زنجیره ارزش شرکت و کسب درآمد ارزی نیز تاثیر گذار است. حنیفی همچنین به تقسیم‌بندی استراتژی‌های هلدینگ‌های چند‌رشته‌ای به برنامه‌های عملیاتی اشاره کرد که د‌ر این راستا بعضا ممکن است بخشی از پرتفوی سرمایه‌گذاری از یک صنعت یا یک شرکت خارج و در حوزه سرمایه‌گذاری دیگری وارد شود. وی پشتوانه این تصمیم‌گیری‌ها را تحلیل‌های کارشناسی ذکر کرد که در این شرکت‌ها انجام می‌شود. مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به تمرکز عمده منابع مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در طیف متنوعی از صنایع و شرکت‌ها اشاره کرد که به موجب آن سعی می‌شود که زنجیره ارزش ساز در کنار متغیر سودآوری در سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.

بر این اساس وی انتشار پرتفوی هلدینگ‌های چندرشته‌ای را به‌صورت ماهیانه مورد اشاره قرار داد که به شکل تفصیلی مبلغ و درصد مالکیت، ارزش روز سرمایه‌گذاری‌ها و قیمت تمام‌شده از نظر صنایع و شرکت‌های سرمایه‌گذاری منعکس شده است.

حنیفی ادامه داد:‌ به رغم انعکاس میزان سود و زیان هلدینگ‌های چندرشته‌ای در پایان هر ماه در پی سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، تصور غالب سهامداران در بازار بر این است که تزریق کم نقدینگی این هلدینگ‌ها در بازار سرمایه به منزله مصرف نقدینگی در سایر بازار‌ها است. وی تصریح کرد: اما در واقع بسیاری از شرکت‌ها در چارچوب طرح‌ریزی‌های قبلی و برنامه‌های استراتژیک تدوین شده، وجه نقد در اختیار را طبق برنامه، در پروژه‌های شرکت‌های زیر‌مجموعه و تقویت و افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه و در بازارهای اولیه خرج می‌کنند.

این مقام مسوول در «وبانک»‌ ادامه داد:‌ بنابراین نباید انتظار داشت همه روزه و به‌صورت نامحدود شاهد خرید سهام توسط هلدینگ‌های چندرشته‌ای در بورس اوراق بهادار باشیم. وی در برابر این نگاه که غالبا هلدینگ‌ها از نیروی کارشناسی مناسب در بدنه و ساختار خود به منظور تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری برخوردار نیستند،‌ گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری از کارشناسان زبده استفاده می‌کنند، اما نکته مهم اینجا است که این مزیت در حوزه تحلیلی و کارشناسی خرد است. جایی که نیاز به تقویت است و فقط منحصر به هلدینگ‌های چندرشته‌ای نیست. وی ادامه داد:‌ برخورداری بازار سرمایه از کارشناسان کلان نگر به منظور ارزیابی و تحلیل‌ها بر اساس متغیر‌های کلان شامل تحلیل ارز، نرخ بهره، تورم، مالیات و نظام بانکی و قوانین می‌تواند تحلیل در سطح خرد بنگاه را به تحلیل در سطح کلان اقتصاد مرتبط سازد. در واقع به موجب آن تحلیل‌ها است که می‌توان از آن الگو و برنامه عملیاتی را برای هلدینگ‌ها، سایر بنگاه‌ها و سازمان‌های اقتصادی استخراج کرد. بر این اساس روز گذشته قیمت سهام «وصندوق» بدون نوسان باقی ماند. دیروز همچنین ۱۲ میلیون سهم از سهام غدیر بین دو حقوقی مورد معامله قرار گرفت.

تهدیدهای پیش روی صنعت لاستیک

شاخص گروه لاستیک و پلاستیک در ادامه روند فعالیت خود طی یک هفته گذشته، دیروز نیز با کاهش مواجه بود؛ به گونه‌ای که شاخص این گروه پس از کاهش ۶/ ۴ درصدی در هفت روز کاری گذشته، دیروز نیز ۵۳/ ۰ درصد افت کرد. در حالی روند کاهشی شاخص این گروه از ابتدای سال‌جاری همچنان ادامه دارد که این گروه با چالش عدم تخصیص ارز مبادله‌ای برای ورود دوده صنعتی همراه است. با توجه به آنکه بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده دوده صنعتی تولیدکنندگان لاستیک هستند، به نظر می‌رسد که این مساله سودآوری شرکت‌های تولیدکننده لاستیک را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ به گونه‌ای که فعالان این صنعت بر این باورند که وضعیت نامطلوب بازار لاستیک عملا امکان رشد چشمگیری در سود این شرکت‌ها را فراهم نمی‌آورد. در عین حال اکنون با توجه به انحصاری بودن شرکت‌های تولیدکننده دوده صنعتی داخلی توسط دو شرکت، افزایش نرخ دوده به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. بر این اساس روز گذشته قیمت سهام «پکویر» با انجام دو معامله ۶۱۸ سهمی، تنها ۰۱/ ۰ درصد رشد کرد.

از سوی دیگر معامله ۴۳۵ میلیون و ۳۰۹ هزار ریالی «پسهند»، در نهایت قیمت این سهم را در بازار با کاهش ۵۹/ ۱ درصدی مواجه ساخت تا بیشترین کاهش قیمت در این گروه به نام این شرکت ثبت شود.

اپیدمی زیان در صنایع بورسی

اپیدمی زیان در صنایع بورسی