گروه بنگاه‌ها، آزاده حسینی: مدیر عامل صنایع لبنی کالبر گفت: با توجه به رکود حاکم در بخش تولید و صنعت، دولت درصدد است با ارائه راهکار‌های نوین درهای تازه‌ای را به روی فعالان این حوزه باز کند. لطف‌الله نایب‌زاده گفت: بر این اساس دولت قوانین و دستورالعمل‌هایی را در سیستم بانکی تصویب کرده اما متاسفانه اغلب این دستور‌العمل‌ها یا به‌درستی اجرا نمی‌شوند یا اصلا به مرحله اجرا نمی‌رسند.

وی افزود: برخی بانک‌ها که طی این مدت خصوصی شده‌اند مصوبه‌های دولت را مربوط به بانک‌های دولتی می‌دانند و از دریافت بدهی تولید‌کنندگان به نرخ ارز زمان دریافت خودداری می‌کنند و می‌گویند نرخ بازپرداخت بدهی ارزی را خودشان مشخص می‌کنند.

مدیرعامل شرکت لبنیات کالبر تصریح کرد: این عمل بانک‌ها در حالی انجام می‌شود که آنها به‌عنوان بانک عامل عمل کرده و وام از صندوق ذخیره ارزی دریافت کرده‌اند و حال از سوی برخی بانک‌ها عنوان می‌شود که طرف واحد تولیدی بانک است نه دولت.

وی تاکید کرد: متاسفانه از اقدام اخیر برخی بانک‌ها این تعبیر می‌شود که هماهنگی در اجرای قوانین و دستور‌العمل‌های دولت وجود ندارد، در حالی که قانون‌گذار زمانی که قانون را وضع کرده بدهکاران را تفکیک نکرده و دستور‌العمل کلی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان ارائه کرده است. وی ادامه داد: نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد فرصت سه‌ماهه‌ای است که تعیین شده و امکان دارد قبل از اینکه اقدامی برای رفع آن انجام شود، این مهلت به پایان برسد. نایب‌زاده افزود: صنایع لبنی از سوی دامداران تحت فشار هستند تا شیر را که به‌عنوان ماده اولیه آنها محسوب می‌شود با قیمت بیشتر خریداری کنند؛ از سوی دیگر دولت قیمت لبنیات را دستوری تعیین می‌کند که اگر پایین باشد منجر به زیان شده و اگر بالا باشد ریزش تقاضا را به‌دنبال دارد. از این رو از دولت درخواست داریم در حوزه لبنیات وارد نشود و اجازه دهد قیمت‌ها بر‌اساس عرضه و تقاضا کشف شود. وی در پاسخ به این پرسش که رشد قیمت لبنیات افزایش سود شرکت را به‌دنبال دارد یا خیر، گفت: برخی فکر می‌کنند با رشد قیمت محصولات لبنی شرکت‌های این حوزه سود‌های سرشاری می‌برند اما این‌طور نیست؛ با رشد قیمت در واقع مصرف در این حوزه کاهش می‌یابد که این موضوع باعث کاهش سود هم می‌شود.

وی افزود: نتیجه رشد قیمت محصولات لبنی همواره برای شرکت‌های این حوزه منفی است. وی در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد تقسیم سود شرکت برای مجمع امسال چه میزان است، گفت: با توجه به مواردی که ذکر شد، شرکت صنایع غذایی کالبر برای سال جاری تقسیم ۲۰ریال سود برای هر سهم را در نظر گرفته است.