در صورت حذف سه درصد تجمیع عوارض می‌توان با شرکت در بورس فلزات، ایران را به پایگاه طلا و جواهر تبدیل کرد.

کورش گوهربین، رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر سکه و صرافی در گفت‌وگو با موج با بیان این مطلب افزود: می‌توان با شرکت طلا و جواهر در بورس فلزات در جهت همسان شدن قیمت طلا در ایران و در خارج از کشور فعالیت کرد. وی به وجود ۵۰هزار واحد صنفی طلا و جواهر در کل کشور، هفت هزار واحد صنفی طلا و جواهر، سکه در تهران اشاره کرد که منجر به وجود ۳۰۰هزار شاغل در این صنعت شده است.

گوهربین با بیان این مطلب که «۵۰درصد از اعضای این صنف فاقد جواز هستند»، به ناتوانی اتحادیه در برخورد با واحدهای صنفی بدون پروانه اشاره کرد.

وی با اشاره به بی‌توجهی به این صنعت طی سالیان گذشته، گفت: تولیدات این صنعت در هر خانه‌ای به عنوان اندوخته نگهداری می‌شود و در سطح کلان نیز پشتوانه اقتصادی و مالی بانک مرکزی است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: این صنف بالاترین ضرایب مالیاتی را دارا است که این امر منجر به اعتراض اعضای تحت پوشش این اتحادیه شده است.

وی با اشاره به تقاضای این اتحادیه در دریافت وام درازمدت و کم‌بهره و تنظیم قانون تامین اجتماعی یادآور شد: در تنظیم قانون بیمه و تامین اجتماعی، با عدم رعایت معافیت تا ۵نفر کارگر، بیمه ۳۰درصدی برای کارگران از سوی کارفرما را قرار داده‌اند که این امر اشتغالزایی در این صنعت را مورد تهدید قرار می‌دهد.

گوهربین از شمش و نگین‌های جواهر به عنوان مواد اولیه مورد نیاز این صنعت نام برد که به عنوان مشکلی در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بحث قرار دارد.وی تصریح کرد: در صورت حذف سه‌درصد تجمیع عوارض می‌توان با شرکت در بورس فلزات، ایران را به پایگاه طلا و جواهر تبدیل کرد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر حذف قوانین دست‌و‌پاگیر بوروکراسی پیچیده از مقابل صادرکنندگان، گفت: شخصی که می‌خواهد صادرات داشته باشد باید حدود سه هفته فعالیت کند تا تولیداتش را صادر کند.

وی همچنین با اشاره به تشکیل انجمن‌های زیر مجموعه وزارت کار در این صنعت، گفت: این انجمن‌ها چون تازه‌تاسیس هستند قوانین را نمی‌دانند و لذا در مسائل اتحادیه‌ها دخالت می‌کنند.