دادستان استان مرکزی حکم تعطیلی ۷۰ دیگ دیگر کارخانه آلومینیوم‌سازی اراک را به دلیل آلایندگی هوای اراک صادر کرد. به گزارش مهر در اراک، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: این حکم در پی عدم تعهد این کارخانه در نوسازی و رفع آلایندگی دیگ‌های خود صادر شده است.

محمد باقر صدوق افزود: قرار بود این کارخانه آلایندگی خود را با نوسازی این کارخانه رفع کند در حالی که با گذشت زمان مقرر این امر رخ نداد و طبق آخرین توافق که احداث فاز اول تا پایان شهریور نیز بوده است، این امر انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه این حکم به نیروهای انتظامی استان نیز ابلاغ شده است، افزود: این حکم بر اساس مواد قانونی حفاظت از محیط زیست و بهسازی محیط زیست و قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا صادر شده است.

صدوق در ادامه اضافه کرد: از سوی دیگر روزانه ۴۰۰تن ترکیبات گوگردی از سوی نیروگاه حرارتی شازند اراک در هوای منطقه منتشر‌ می‌شود.

وی افزود: روزانه بین شش تا هفت میلیون لیتر مازوت یا نفت کوره توسط این نیروگاه مصرف‌ می‌شود و ترکیبات گوگردی مخرب را در هوا منتشر‌ می‌کند.

صدوق این امر را به دلیل محدود بودن انتقال گاز به میزان کافی یه این نیروگاه عنوان کرد و گفت: ترکیبات گوگردی به شدت برای سلامت بدن به ویژه دستگاه تنفسی زیان بار است.

وی ایجاد خط لوله اضطراری برای انتقال سوخت کافی به این نیروگاه را ضروری خواند و گفت: روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز در این نیروگاه استفاده‌ می‌شود که تامین کامل نیاز این نیروگاه به سوخت گاز ضروری است.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در هیات دولت در استان مصوب شد، تصریح کرد: طرح کاهش آلودگی هوای اراک مورد تاکید دولت است که در آن علاوه بر شناسایی و معرفی منابع آلوده‌کننده‌، راهکارهای مختلف با برآورد هزینه برای کاهش آلودگی هوای اراک که به عنوان یکی از مشکلات دیرینه این شهر است، تدوین شده است.

وی همچنین در جلسه بهینه سازی مصرف سوخت در استان گفت: رفع موانع اجرایی مصوبه طرح کاهش آلودگی هوای اراک نیازمند دخالت استاندار استان است.