اقدامات بورس کالا در کنار عرضه‌های شکر توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران (که از تاریخ ۱۲ تیرماه آغاز شده) موجب شده تا در معاملات نیمه دوم تیرماه مشکلی برای تامین شکر برای متقاضیان این محصول وجود نداشته باشد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران درخصوص معاملات شکر و اقدامات بورس کالای ایران در راستای تنظیم بازار این محصول گفت: معاملات شکر از ابتدای سال جاری با آرامش و ثبات در بورس کالای ایران انجام می‌شد به‌طوری‌که در فروردین ماه از مجموع ۸۵۰ تن شکر عرضه شده، تنها ۶۳۵ تن مورد معامله قرار گرفته و برای بقیه آن متقاضی در بازار وجود نداشته است.

علی پناهی افزود: اما با شروع اردیبهشت ماه و به‌وجود آمدن کمبود عرضه شکر در بازار خارج از بورس، حجم تقاضا افزایش چشمگیری پیدا کرد به‌طوری‌که برای حجم عرضه ۸۳۰۰ تنی در پانزده روز ابتدایی این ماه تقاضایی برابر با ۳۰۲۰۰ تن ثبت ( وبه عبارتی تقاضایی ۶/ ۳ برابر میزان عرضه) شد. این امر متقاضیان را مجبور به رقابت قیمتی برای خرید این محصول کرد. به‌طوری‌که برای این محصول که از ابتدای سال همیشه با قیمت پایه معامله می‌شد، رقابتی در حدود ۵ درصد بالاتر نسبت به قیمت پایه (در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه) ثبت شد.

وی ادامه داد: با این وجود و تحت تاثیر افزایش حجم عرضه شکر توسط عرضه‌کنندگان این محصول در نیمه دوم اردیبهشت ماه، نسبت حجم تقاضا به عرضه کاهش یافته (۹۴۰۶۵ تن تقاضا برای ۴۹۷۴۰ تن عرضه) و آرامش نسبی به بازار معاملات این محصول بازگشت. به‌طوری‌که عرضه‌های هفته سوم اردیبهشت‌ماه، این محصول مجددا با قیمت پایه (یا قیمت‌هایی نزدیک به قیمت پایه) مورد داد‌و‌ستد فعال بازار قرار گرفت.معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: در روزهای پایانی اردیبهشت ماه بار دیگر شاهد رشد تدریجی تقاضا بودیم. این روند افزایشی در خردادماه با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد به‌طوری‌که در معاملات روز ۰۵/ ۰۳/ ۱۳۹۵ مجموعا ۲۵۲۰۰ تن تقاضا برای عرضه‌های با حجمی مجموعا برابر با ۴۰۰۰ تن ثبت شد. این افزایش حجم تقاضا مجددا موجب بالا رفتن میزان رقابت قیمتی خریداران این محصول شد.