گروه بنگاه‌ها - با توجه به اینکه دو منطقه «چاه خاتون» و «سنجده» سال ۷۱ به مجتمع طلای موته واگذار شده و اکنون به انتهای این دو ذخیره رسیده‌اند، اتمام این ذخایر منجر به بیکاری مستقیم ۳۰۰ تن و به‌طور غیر‌مستقیم ۲ هزار نفر خواهد شد. به گزارش روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، حمید منتظری مدیر مجتمع طلای موته اصفهان درخصوص مشکلات زیست محیطی این منطقه گفت: با توجه به اینکه دو منطقه چاه خاتون و سنجده سال ۷۱ به این مجتمع واگذار شده است، اکنون به انتهای این دو ذخایر رسیده‌ایم. به همین جهت از سازمان محیط زیست درخواست آزادسازی دو منطقه «دره اشکی» و «قرم قرم» را که توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مراحل اکتشاف و اخذ پروانه آن انجام گردیده، مطرح کردیم و همچنان در حال مذاکره با این سازمان هستیم.

وی افزود: در آخرین جلسه‌ای که با این سازمان داشتیم، مسوولان معتقد بودند که این محل باید از منطقه امن به پارک ملی ارتقا پیدا کند و تنها راه واگذاری آن، موافقت سازمان محیط زیست است.

مدیر مجتمع طلای موته همچنین در پاسخ به اینکه برای سال ۹۲ چه برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده اید، اعلام کرد: طرح استحصال طلا از سد باطله معدن موته از مهم‌ترین برنامه‌های این مجتمع است که در صورت تامین بودجه، از شهریور سال ۹۲ اجرایی خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این سد باطله علاوه بر استحصال ۴۰۰ تن طلا، اشتغالزایی برای ۴۰ نفر فراهم شود.

وی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌ها، احداث سد باطله جدید با ظرفیت تولید حداقل ۱۰ میلیون تن است که قرار است اواسط سال آینده به بهره‌برداری برسد.

منتظری در خصوص اهداف زیست محیطی این مجتمع برای سال ۹۲، اظهار کرد: علاوه بر اینکه همواره به دنبال کنترل و محدود نمودن آلاینده‌های زیست محیطی هستیم، در نظر داریم با بهره‌گیری از دانش مشاوران محیط زیست تمرکز ویژه‌ای بر پاکسازی پساب صنعتی، غیر‌صنعتی و فاضلاب کارخانه داشته باشیم.

منتظری همچنین در تشریح عملکرد سال‌جاری گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته در ابتدای سال قرار شد میزان استخراج طلا طی یکسال ۲۳۰ کیلو گرم باشد؛ اما هم اکنون موفق به استخراج ۲۵۵ کیلو گرم طلا شده‌ایم.

مجتمع طلای موته از واحد‌های زیرمجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بوده که در استان اصفهان واقع شده است.