گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: دیروز انتظار بازار برای مشخص شدن نتایج نشست ایران، خریداران بازار فولاد را بار دیگر به تردید و احتیاط وادار کرد از این‌رو میلگرد در کمتر از یک روز دوباره به زیر ۲ هزار تومان کاهش یافت.

در نتیجه تعداد خریداران تا حدودی کمتر شد البته برخی از معامله‌گران اعتقادداشتند در معاملات دیروز بازار‌های شهرستان داغ‌تر بود و خریدهای بیشتری از سوی بنگاهداران و بعضا پروژه‌های شهرستان پیشنهاد می‌شد. در این میان برخلاف بازار فولاد آزاد عرضه میلگرد بخش خصوصی در بورس کالا با رشد قیمت مواجه شد؛ به طوری که میلگرد کلاف نطنز که با قیمت ۱۷۵۰ تومان عرضه شده بود در رقابت به ۱۸۸۰ تومان رشد کرد و ۱۲۰۰ تن از آن فروش رفت.

برخی معتقد بودند بازار به دو گروه تقسیم شده که یک بخش با این پیش‌بینی که حجم تقاضاها افزایش پیدا می‌کند، وارد بازار شده‌اند و بخش دیگر هم خریدارانی هستند که تا روزهای قبل معامله می‌کردند، امادیروز به یکباره از حجم خریدهای خود کاستند.

به گفته یکی از تجار در حال حاضر شرایط برای سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سال آینده سخت شده و هم برای واسطه‌ها و خریداران پروژه‌ای و هم برای تولید کننده مشخص نیست که بهترین گزینه چیست.

در این میان با توجه به رکود پیش‌بینی شده برای فروردین ماه احتمال آن زیاد است که بازار فولاد قبل از آغاز سال جدید دوباره با موجی از تقاضا روبه‌رو شود، به خصوص تقاضاهایی که به دلیل تسویه حساب‌های مالی و بالا رفتن نقدینگی خریداران پروژه‌ای وارد می‌شود.

دیروز در مجموع شمش وارداتی با قیمت ۱۸۳۰ تومان در بنادر عرضه شد اما به گفته برخی تجار به دلیل تامین بازار داخلی از طریق شمش تولید داخل کشور و عدم نیاز بازار داخلی به شمش وارداتی، معاملات جدی و قطعی در بازار منتشر نشده است.

در مورد خرید‌های پروژه‌ای هم دو تحلیل وجود دارد؛ نخست اینکه دولت جدید در سال ۹۲ پروژه‌های عمرانی را در بخش مسکن جدی نگیرد که این امر می‌تواند پروژه‌های فعلی را مسکوت نگه دارد اما دومین تحلیل بازار این است که این پروژه‌ها در هر صورت باید انجام شود و راهی جز اتمام آنها نیست در نتیجه قاعدتا این خریدها باید وارد بازار شود.

این دو تحلیل باعث شده پیش‌بینی‌هایی که بر اساس آن انجام می‌شود هم متفاوت باشد؛ چرا که از یک سو انتظار رونق و از سوی دیگر انتظار رکود از معاملات بازار می‌رود.

در غیراین‌صورت برای مصرف تولیدات و ظرفیت‌هایی که در واحدهای فولادی و طرح‌های توسعه‌ای آنها پیش‌بینی شده است بهتر است زمینه مصرف و بازار تقاضای آنها نیز چه در بازار داخلی و چه در بازار صادراتی فراهم شود.

در هر صورت با توجه به تقاضای داخلی بعید است که تغییری جدی در حجم معاملات انجام شود؛ کما اینکه به گفته تجار در روزهای اخیر و در مقایسه با مدت مشابه سال‌های قبل، حجم مبادلات بازار بسیار محدود است و چندان خبری از حجم بالا نیست.در این میان یکی از مواردی که در ماه‌های اخیر توجه زیادی به آن نشده فرآیند توسعه صادرات است؛ چرا که به دلیل ضرورت عرضه ارز در اتاق مبادلات اصولا انگیزه‌ها در این بخش کمتر شد؛ هر چند که در آمد زایی از آن بیشتر و به صرفه‌تر به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد اولویت و دغدغه اصلی بازار فولاد فرآیند و ضرورت توسعه بازاریابی برای کالا‌ها به خصوص در سال آینده است.

در این میان با توجه به میزان مصرف بازار داخلی، در حال حاضر موجودی کالاها در بازار بسیار بالاتر از تقاضا است و همه کالاها به وفور وجود دارد. البته با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از بازار مسکن سال آینده در روزهای اخیر شد، برخی از معامله‌گران انتظار دارند تقاضای خرید از سوی برخی سازنده‌های نسبتا عمده، بیشتر شود. در این میان برخی نیز امیدوارند در ۳ ماه اول سال خریدهای سلف ۳ ماهه بیشتر شود؛ چرا که در این صورت عرضه واحدهای تولید شده به نیمه دوم سال ۹۲ موکول می‌شود که به احتمال زیاد رونق بیشتری در آن دیده خواهد شد.