ادامه التهاب در بازار پلی‌استایرن‌ها موجب شده تا بسیاری از صنایع مصرف‌کننده این کالا و تولیدکننده ظروف یکبار مصرف در ماه رمضان و زمان اوج تقاضای فصلی این کالا با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو شوند. این وضعیت نابسامان که در سال‌های گذشته نیز مشکلات بسیاری را برای این صنعت ایجاد کرده هرچند که به‌صورت موقتی در هفته‌های قبل با افزایش حجم عرضه‌ها به سمت بهبود مقطعی حرکت کرد ولی شواهد میدانی نشان می‌دهد که این وضعیت دشوار هنوز هم ادامه دارد.

به‌نظر می‌رسد بهبود این بازار چندان هم دشوار نیست. به گزارش «اینپیا» با توجه به موارد فوق انجمن ملی پلاستیک در نامه‌ای به دکتر رحمتی؛ معاون اقتصادی و توسعه مرکز ملی رقابت ضمن اشاره به نحوه عرضه محصولات پلی‌استایرن انبساطی ازسوی پتروشیمی تبریز در بورس کالا، بازار این محصولات را با التهاب بسیاری رو‌به‌رو دانسته و عنوان کرده است: این التهاب تولیدکنندگان را با مشکلات زیادی روبه‌رو‌ ساخته است، به نحوی که آنها ناگزیر هستند محصول مورد نیاز خود را یا از بازار آزاد یا با رقابت قیمتی بسیار بالا از بورس کالا تهیه کنند.در ادامه این نامه آمده است که پتروشیمی تبریز در هفته اول اردیبهشت هیچ عرضه‌ای از این محصولات نداشته و در هفته‌های بعدی نیز به شرح زیر اقدام به عرضه کرده است:

۱- مجموع عرضه پلی‌استایرن انبساطی ۲۰۰ در چهار تاریخ‌ ۱۲، ۱۹و ۲۶ اردیبهشت و ۲ خرداد در مجموع ۳۰۰ تن بود، در حالی که ۱۴۱۰ تن برای این محصول تقاضا وجود داشت.

تفاوت میزان عرضه و تقاضا موجب شد تا رقابت قیمتی به میزان ۱۶، ۱۹، ۲۷ و ۲۶ درصد طی سه هفته اردیبهشت و هفته اول خرداد وجود داشته باشد.

۲- مجموع عرضه پلی‌استایرن انبساطی ۳۰۰ در تاریخ‌های ۱۲، ۱۹ و ۲۶ اردیبهشت و ۲ خرداد، در مجموع ۴۵۰ تن بود در حالی که میزان تقاضا برای این محصول ۱۳۶۰ تن بود.

در این محصول نیز تفاوت میزان عرضه و تقاضا موجب شکل‌گیری رقابت قیمتی ۱۵، ۱۷،۲۰ و ۱۷ درصدی طی چهار هفته مذکور بود.

۳- مجموع میزان عرضه پلی‌استایرن ۴۰۰ در تاریخ‌های ۱۲، ۱۹ و ۲۶ اردیبهشت و ۲ خرداد، ۲۰۰ تن بود در حالی که ۸۳۰ تن تقاضا برای این محصول وجود داشت.

به این ترتیب رقابت قیمتی نیز برای این محصول در چهار هفته اخیر به ترتیب ۱۷، ۱۹، ۲۴ و ۱۹ درصد بوده است.

آمارهای فوق گویای التهاب در بازار این محصول و روبه‌رو‌ شدن تولیدکنندگان با مشکلات زیاد است لذا برای برون‌رفت از وضعیت موجود بازار پلی‌استایرن انبساطی، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

۱- بازبینی در کف عرضه تعیین شده: برای متعادل کردن بازار ضروری است تا علاوه بر عرضه منظم و پایدار، میزان عرضه‌ها در هفته برای گرید انبساطی ۲۰۰ حداقل به میزان ۲۰۰ تن، گرید انبساطی ۳۰۰ به میزان ۲۰۰ تن و گرید انبساطی ۴۰۰ نیز به میزان ۱۵۰ تن در هفته افزایش یابد.

۲- ایجاد محدودیت برای ثبت سفارش ازسوی بورس کالا: برای آنکه محصولات به‌صورت عادلانه توزیع شود، ضروری است تا بورس کالا میزان معینی ثبت سفارش برای هر کد را در نظر بگیرد.

۳- نظارت بر موجودی انبار پتروشیمی تبریز و آمار صادرات این مجتمع.

۴- اعمال سقف قیمتی برای محصولات پتروشیمی تبریز.