رکود در بازار مصرف به زیرفروشی قیمتی انجامید

بررسی «دنیای اقتصاد» از بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور از افزایش رکود در این بازار حکایت دارد، به‌گونه‌ای که به گفته فعالان این بازار، می‌توان گفت ظرف روزهای اخیر، معامله مقاطع طویل فولادی به کمترین میزان خود رسیده‌است. رکود مصرفی و سرمایه‌ای در این بازار به میزانی شدت گرفته که برخی تجار حاضر به فروش محصول خود با نرخی کمتر از میانگین قیمت روز بازار و حتی با زیان هستند. این نوع فروش محصول از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها ناشی می‌شود و عموما در زمان عقب‌نشینی قیمتی در بازار رایج است.  به شکل سنتی نیمه دوم شهریورماه زمان افزایش رکود مصرفی در بازار مقاطع طویل فولادی در کشور است. از آنجا که تعطیلات تابستانی در پایان شهریورماه به اتمام می‌رسد، عموما ظرف دو هفته پایانی شهریور شاهد افزایش سفرهای تابستانی هستیم و همواره این موضوع باعث می‌شود بازار مقاطع طویل فولادی در رکود مصرفی فرو رود. البته درحال حاضر و با توجه به شیوع کرونا در کشور، سفرهای تابستانی در حداقل ممکن است، اما به رویه سال‌های قبل، بازار در رکود سنگین مصرفی فرورفته است؛ هرچند این مرتبه امید به کاهش نرخ محصولات فولادی دلیل اصلی این رکود است. خبر تعطیلی یا کاهش قابل ملاحظه تولید شمش و محصولات فولادی در هفته‌های ابتدایی تابستان باعث شده بود که بهای شمش و محصولات فولادی در رینگ معاملاتی بورس کالا و بازار آزاد، رشدی قابل ملاحظه داشته باشد، به گونه‌ای که بهای میلگرد فولادی از نرخ ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان در نیمه تیرماه به کانال ۱۷ هزار تومانی در هفته چهارم تیرماه صعود کرد. در این شرایط بسیاری از فعالان بازار، بر این باورند که عقبگرد قیمتی میلگرد تا کانال ۱۵ هزار تومانی دور از انتظار نبوده و از همین رو خریدهای خود را به تعویق می‌اندازند. البته این افت نرخ در بازار به‌آرامی انجام می‌شود، به گونه‌ای که هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران، روز گذشته یعنی دوشنبه پانزدهم شهریورماه، با نرخ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

 رینگ معاملاتی بورس کالا امروز میزبان عرضه شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در محدوده ۱۳ هزار و ۱۵۵ تومان تا ۱۳ هزار و ۲۱۴ تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد بود. سقف قیمت پایه درنظر گرفته‌شده برای عرضه امروز حدود ۸۷ تومان کمتر از نرخ پایه عرضه شمش در معاملات هفته قبل است. افت قیمت پایه شمش فولاد که ظرف دو هفته اخیر در رینگ معاملاتی بورس کالا رخ داد، سیگنالی مضاعف برای تضعیف قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد به‌شمار می‌رود.

بازار مقاطع طویل فولادی در رکود سنگین به سر می‌برد، اما با توجه به نیاز نوردکاران به مواد اولیه برای استمرار تولید، برآورد می‌شود که استقبال خوبی از عرضه شمش در رینگ امروز انجام شود.