قرار است تنظیم‌گری در بازارهای کالایی مسیر مدونی پیدا کند و در بستر رسمی بورس‌کالا چنین اتفاقی رخ دهد؛ این امر نکته مهم و صحیحی است که در روزهای اخیر مورد بحث و بررسی‌های بسیاری قرار گرفته است. نکته جالب توجه این است که بخش اعظم تشکل‌های صنعتی نسبت به اجرا و ویژگی‌های آن موضع‌گیری می‌کنند که این مواضع از جنبه‌های مثبت و حتی منفی این طرح حکایت دارد، تا جایی که وزیر صمت شخصا توضیحاتی درباره آن ارائه کرد؛ مطلبی که اگرچه دیرهنگام بود، ولی بازار به آن نیاز داشت. این امر که هنوز با بخش خصوصی به تعامل و جمع‌بندی قطعی نرسیده‌ایم، ولی شاهد آغاز به کار و اجرایی شدن گام به گام این طرح هستیم، از واقعیت‌های این روزهای صنعت به شمار می‌رود.

به‌طور کلی می‌توان گفت هر طرح جدیدی برای مدیریت بازار بر مبنای شرایط فعلی می‌تواند جذاب باشد؛ زیرا انتظار داریم داده‌های جدیدی را در بر گیرد. البته نیاز به بررسی‌های همه‌جانبه در کنار مشورت با صنایع دخیل، قطعا یک اصل غیرقابل کتمان است؛ نکته‌ای که در نگارش طرح جدید وزارت صمت با اندکی ابهام همراه شده است. استفاده از نظرات بخش خصوصی در زنجیره ارزش محصولات مختلف، یکی از داده‌های بسیار مهم برای موفقیت این طرح یا موارد مشابه است.

به گزارش کالاخبر، سیدرضا فاطمی‌امین، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به برنامه‌های وزارت صمت برای تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: بحث تنظیم بازار را می‌توان به دو بخش تامین و توزیع تقسیم کرد. در بخش تامین به دنبال این هستیم که کالاهای ضروری با قیمت مناسب و به اندازه موردنیاز تولید شوند. در نظام توزیع نیز در تلاشیم تا کالاها را به صورت مناسب و بدون گران‌فروشی توزیع کنیم.

به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت، در بخش تامین، تامین مواد اولیه، هزینه و تغییر آن جزو دغدغه‌‌‌های واحدهای تولیدی است که تلاش‌‌‌های زیادی برای رفع این موارد در حال انجام است.

  ایجاد ثبات در بازار فولاد به کمک بورس‌کالا

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص پروژه‌‌‌های مدنظر مربوط به اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه مانند سیمان، فولاد، قیر، مواد پتروشیمی و دیگر مواد اولیه، اظهار کرد: فولاد از جمله کالاهایی است که قیمت آن در حوزه ساختمان و لوازم خانگی تاثیرگذار است. وی ادامه داد: در دو هفته گذشته شاهد ایجاد التهاباتی در قیمت ارز بودیم و قیمت‌ها با تغییرات قابل ملاحظه‌ای همراه بودند، این در حالی است که در بازار فولاد شاهد ثبات قیمتی بودیم.

فاطمی‌امین، ایجاد ثبات در اقتصاد کشور را اقدامی مهم عنوان کرد و گفت: ایجاد ثبات در بازارها با کمک بورس‌کالا و از طریق طراحی ۲۵ ابزار که عموما جدید هستند، صورت خواهد گرفت.

  حذف امضاهای طلایی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تاکنون، ۱۵ابزار عملیاتی شده‌اند و چهار ابزار دیگر طی هفته آینده عملیاتی خواهند شد، افزود: به‌کارگیری این ابزارها در بورس‌کالا باعث شد تا مواد اولیه بدون هیچ‌گونه امضای طلایی در بازار در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی اظهار کرد: از ۳۰گروه کالایی که سهمیه‌بندی بودند، ۲۰گروه حذف شدند و کالا بدون سهمیه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفت و هیچ مشکلی نیز ایجاد نشد.

  آغاز قراردادهای بلندمدت

فاطمی‌امین از آغاز قراردادهای بلندمدت از دو هفته گذشته خبر داد و بیان کرد: تولیدکننده‌ای که به دنبال مس، ورق، آلومینیوم و... است، از دو هفته گذشته این امکان را پیدا کرده است تا برای بهمن‌ماه خرید کند. تولیدکننده با این اقدام اطمینان خاطر دارد که در زمان تولید از مواد اولیه برخوردار خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به دو کارکرد قراردادهای بلندمدت در بورس‌کالا اشاره کرد و گفت: تولیدکننده با کمک این ابزار سبب ایجاد التهاب در بازار نمی‌شود و دیگر با خرید مواد اولیه زودتر از موعد مقرر و ایجاد تقاضای مازاد باعث افزایش قیمت‌ها در بازار نخواهد شد. به گفته وی، با قراردادهای بلندمدت علاوه بر کاهش هزینه تمام‌شده، فشار تقاضای مازاد از سر بازار برداشته می‌شود.

  ابزاری جدید به نام عرضه تلفیقی

فاطمی‌امین به عرضه تلفیقی در بورس‌کالا اشاره و اظهار کرد: در دو هفته گذشته شاهد اتفاقی مهم در بورس‌کالا بودیم، در ورق فولاد ۱۰میلیون تن مصرف داخل داریم که از این میزان ۸میلیون تن تولید می‌شود و ۲میلیون تن واردات صورت می‌گیرد. وی تاکید کرد: این امر زمینه‌ساز ایجاد برخی از رانت‌ها در بازار بود و چنین شبهاتی در بازار ایجاد شد که ۸میلیون تن تولید داخلی در اختیار چه گروهی قرار می‌گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ابزار تلفیقی از جمله ابزارهایی است که در این راستا مورد استفاده قرار گرفت، گفت: این برنامه را در دستور کار قرار دادیم تا تولیدکنندگانی که سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده‌‌‌اند، هنگام کسری نیاز اقدام به واردات کنند، در نهایت سبدی را تشکیل دهند و یکباره با قیمتی پایین‌‌‌تر از نرخ‌های خارجی اقدام به عرضه کنند.

وی ادامه داد: در همین زمینه در یک روز ۳۰۰‌هزار تن محصولات فولادی عرضه شد. قیمت هر کیلو ورق فولاد از ۲۱‌هزار تومان به ۱۹‌هزار تومان رسید. بنابراین با این ابزار ضمن حذف سهمیه‌بندی، زمینه کاهش قیمت‌ها فراهم شد.

  آغاز راه‌اندازی معاملات آتی کالاهای صنعتی

فاطمی‌امین در ادامه سخنان خود از راه‌اندازی معاملات آتی کالاهای صنعتی از هفته آینده خبر داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با بیان اینکه با اقدامات به کار گرفته شده در حال دستیابی به ثبات در بازار کالاهای موردنظر هستیم، گفت: این اتفاق برای تولیدکننده امری مهم تلقی می‌شود و از طرف دیگر با کاهش هزینه‌‌‌ها و بهره‌وری، قیمت تمام‌شده کاهش پیدا می‌کند.