معاملات امروز را می‌‌‌توان از چند جانب مورد بررسی قرار داد. یکی اینکه مهم‌ترین عرضه‌‌‌های صادراتی پس از بحران اوکراین و نفت بالای ۱۱۰دلار است و می‌‌‌تواند شاخصی برای جذابیت خرید محسوب شود. نکته دیگر آنکه نشان خواهد داد مسیر عرضه‌‌‌ هنوز مستمر و امن است و آینده عرضه‌‌‌ها از مسیر استمرار عرضه سپری خواهد شد. در هر حال بازار را باید از این پس با دقت بیشتری رصد کرد.

جرقه‌‌‌های رشد بهای نفت برای بورس انرژی بسیار مهم بوده و بهتر است از هم‌‌‌اکنون منتظر چهره جدیدی از این بازار باشیم. اینکه حجم تقاضا افزایش خواهد یافت، ساده‌‌‌ترین خروجی وضعیت فعلی است؛ آن‌‌‌هم در شرایطی که هرچه تحریم‌‌‌ها تعدیل و کم‌‌‌رنگ‌‌‌ شود، فضا برای خودنمایی بورس انرژی در مناسبات معاملات در بازارهای جهانی مساعدتر خواهد شد. این رخداد می‌‌‌تواند برد موثر بورس انرژی به عنوان سلاح استراتژیک نفتی ایران را در جهان افزایش دهد. نکته مهم آنکه فروش نفت‌خام و فرآورده‌‌‌ها از مسیر بورس انرژی جایگاه ایران را در فرآیند قیمت‌گذاری و قیمت‌‌‌سازی در منطقه غرب آسیا برتری خواهد داد.

البته محدود شدن معاملات به بازار فیزیکی و عرضه داخلی و صادراتی به معنی عدم‌استفاده از ابزارهای قدرت این بازار رسمی در ابعاد جهانی است و تا زمانی که از توانمندی قراردادهای مشتقه به صورت کامل و جامع استفاده نشود، این بازار قدرت‌‌‌نمایی خود را در قیمت‌‌‌سازی به رخ نمی‌‌‌کشد. البته نمی‌‌‌توان توانمندی‌‌‌های بورس انرژی در تامین مالی را نادیده گرفت.

عرضه‌‌‌های جذاب امروز

به گزارش بورس‌انرژی، در بازار نخستین روز هفته‌‌‌، کالاهای «آیزوریسایکل»، «آیزوفید»، «حلال۴۰۲» و «حلال۴۰۴» شرکت پالایش نفت تبریز، «حلال۴۰۲» و «نفتای سبک» شرکت پالایش نفت بندرعباس، «نرمال هگزان» شرکت پالایش نفت شازند، «نفتای سبک» شرکت پالایش نفت آبادان و «نفتای سنگین» شرکت پالایش نفت تهران در رینگ داخلی و «رافینیت۲ عمده» شرکت پتروشیمی شیمی‌‌‌بافت، «گاز مایع» شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، «گاز مایع» شرکت پالایش گاز فجر جم، «گاز مایع» شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی و «متانول» شرکت پتروشیمی مرجان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه می‌شوند.