گواهی سپرده؛ ابزاری برای تنوع شیوه‌های فروش و خنثی‌‌‌سازی تحریم نفتی

گواهی سپرده نفت؛ ابزاری برای حفظ ارزش پول ملی

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌‌‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: عرضه گواهی سپرده کالایی نفت علاوه بر آنکه برای دولت درآمدزایی‌های بسیاری دارد، ‌‌‌ برای حل مشکل اقتصاد نیز راهگشاست؛ چرا که نقدینگی را از سطح جامعه جمع خواهد کرد. این طرح ضمن هدایت نقدینگی در کشور، به حفظ ارزش پول ملی هم کمک می‌کند. سید حمید حسینی با تاکید به اینکه فروش نفت خام به مردم در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی نفت، مزایای زیادی به همراه دارد؛ به پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، به طور قطع این طرح مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه این طرح از نظر اقتصادی در مقایسه با سایر بازارها دارای مزیت‌‌‌هایی است، افزود:‌‌‌ فروش نفت خام به مردم در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی، حتما به جمع‌آوری نقدینگی از جامعه و همچنین تامین نقدینگی شرکت ملی نفت، کمک بسیار خواهد کرد. به گفته حسینی، این اقدام علاوه بر آنکه برای دولت درآمدزایی‌های بسیاری دارد، ‌‌‌ برای حل مشکل اقتصاد نیز راهگشاست؛ چرا که نقدینگی را از سطح جامعه جمع خواهد کرد. سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌‌‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در ادامه با اشاره به رویکرد شرکت ملی نفت مبتنی بر افزایش شفافیت و توسعه بازار از طریق سازوکارهای بورس انرژی، اظهار کرد: این طرح ضمن کمک به نقدینگی در کشور، حفظ ارزش پول و کمک به سرمایه‌گذاری‌‌‌های بسیار را هم به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: حضور بیش از پیش بخش خصوصی از دیگر مزایای اجرای کامل این طرح در کشور است. به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌‌‌های نفت، گاز و پتروشیمی، به نظر می‌رسد این اقدام گشایش اقتصادی برای دولت به شمار می‌رود و علاوه بر آن مردم را در درآمدهای نفتی کشور شریک خواهد کرد؛ چرا که قرار است با انتشار اوراق به روش گواهی سپرده کالایی، آحاد جامعه در خرید و فروش نفت وارد شوند. حسینی تاکید کرد:‌‌‌ برای حفظ ارزش پول با توجه به نوسان بازارهای مختلف، خرید بشکه نفت بهترین ابزار است.

ابزاری برای خنثی‌‌‌سازی تحریم نفتی

کارشناس انرژی گفت: خنثی‌‌‌سازی تحریم فروش نفت خام، متنوع‌‌‌سازی مبادی فروش و بازاریابی کالا از طریق اعطای نفت خام به مشتریان بخش خصوصی، از موضوعات مهمی است که از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی نفت امکان‌‌‌پذیر خواهد شد. ‌‌‌مهدی هاشم‌‌‌زاده در گفت‌‌‌‌‌‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره ‌‌‌اهمیت سیاست جدید دولت برای متنوع‌‌‌سازی مبادی فروش نفت و بازاریابی بین‌الملل توسط بخش خصوصی با اوراق گواهی سپرده، اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم بحث خنثی‌‌‌سازی فروش نفت خام و فرآورده‌‌‌های نفتی، علاوه بر بحث پیگیری سیاست پالایشگاه‌‌‌داری فراسرزمینی، متنوع‌‌‌سازی مبادی فروش و بازاریابی کالا از طریق اعطای نفت خام به مشتریان بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: در همین خصوص از روز دوشنبه ۲۲اسفند اوراق گواهی سپرده کالایی فروش نفت به فروش خواهد رسید که این موضوع مدل بسیار مهمی برای تنوع در فروش نفت‌خام و ایجاد مبادی جدید صادراتی و همچنین تامین مالی پروژه‌‌‌های نفتی کشور از این محل است. ایجاد بازار خرده‌‌‌فروشی نفت خام فعلی و نه آینده کشور که در بودجه نیز پیگیری‌‌‌های جدی برای آن شد، از این طریق امکان‌پذیر خواهد بود.

ویژگی‌های خاص گواهی سپرده نفتی

مدیر انرژی اندیشکده ماهد با اشاره به تفاوت ماهوی اوراق گواهی سپرده کالایی نفت با اوراق سلف نفتی دولت قبل اظهار کرد: نکته بسیار مهم،تفاوت جدی گواهی سپرده نفت با اوراق سلف نفتی و طرح دولت روحانی است که عملا پیش‌‌‌فروش و آینده‌فروشی نفت خام است و فروش نفت فعلی به قیمت حال حاضر نفت است و هدف آن به جای آینده‌فروشی، متنوع‌سازی فروش نفت است. وی ادامه داد: موضوع اوراق گواهی سپرده کالایی علاوه بر اینکه مصارفی نظیر خرده‌فروشی نفت و تنوع مبادی صادراتی و بازاریابی خصوصی برای نفت خام ایران را دارد، امکان وثیقه‌‌‌سازی برای فاینانس یا اخذ وام از بانک‌ها نیز خواهد داشت و بسیاری از بخش‌‌‌های اقتصادی کشور به دنبال خرید اوراق گواهی سپرده کالایی خواهند بود که تنوع کاربردی متنوعی برای مصارف مختلف وجود خواهد داشت.

هاشم‌‌‌زاده درباره ویژگی‌‌‌های اوراق گواهی سپرده کالایی نفت خام که از این هفته به معامله خواهد رسید، اظهار کرد: از روز دوشنبه ۲۲اسفند، اوراق گواهی سپرده کالایی نفت در بورس انرژی ایران قابل معامله خواهد بود. همچنین از ویژگی‌‌‌های مرتبط با معامله اوراق گواهی سپرده کالایی نفت می‌توان به سررسید ۳۶ماهه، خرید دلاری و تسویه به صورت ریالی با بهای روز ارز، خرید حداقل هزار برگه توسط اشخاص حقوقی و دارندگان کد (PRX) و امکان تحویل محموله‌های نفت و میعانات گازی در سررسید اشاره کرد. وی اظهار کرد: همچنین طبق درخواست شرکت ملی نفت ایران انبار‌‌‌های متعلق به شرکت ملی نفت ایران در خارک و پارس‌جنوبی برای تحویل نفت خام در سررسید مشخص‌شده تعیین شده است.