گروه بورس کالا - سردار خالدی: دادوستد سکه در بازار نقدی و آتی طی هفته گذشته همزمان با عرضه گسترده بانک مرکزی و فروکش کردن تقاضا با شیب قیمتی رو به پایینی مواجه شد، این در حالی است که با افزایش قیمت طلا و رسیدن به رکورد بالای یک هزار و 530 دلار طی دو روز گذشته، تحت تاثیر تصویب عدم تغییر نرخ بهره بانکی در جلسه سران بانک مرکزی ایالات متحده، انتظار رشد قیمت سکه در بازار داخلی وجود دارد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی پس از نشست سران بانک مرکزی ایالات متحده و عدم تغییر سیاست‌های پولی که عدد نرخ بهره نزدیک صفر تعیین شد، رکورد جدیدی در بازار به ثبت رساند و به بالای یک هزار و ۵۳۰ دلار رسید، این در حالی است که خیلی از تحلیلگران از احتمال کاهش نرخ طلا با افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا خبر می‌دادند، اما با عدم تغییر نرخ بهره و افت ارزش دلار به عنوان شاخص معتبر در ارزهای جهانی، طلا روند افزایشی را از سر گرفت. علاوه بر این اتفاق، ناآرامی‌های منطقه منا و مشکلات اقتصادی حوزه یورو همچنان در نوسان قیمت طلا تاثیرگذارند. البته از سوی برخی از تحلیلگران رکوردشکنی‌های طلا به تبع از روند افزایشی تقاضای سرمایه‌گذاران در شرایطی صورت می‌گیرد که روند اصلاح قیمتی برای این کالا به دلیل وجود نوسان شدید وجود دارد. به گفته این کارشناسان هر چند تقاضا در بازار رو به بالا است، اما افت قیمت برای محصولات گرانبها همچون طلا و نقره وجود دارد.
بازار داخلی طلا و سکه نیز به تبع از سیاست‌های بانک مرکزی مبنی بر عرضه گسترده سکه و نوسان جهانی معاملات را طی هفته گذشته انجام دادند. نوسان قیمتی ابتدای هفته و شکسته شدن حباب قیمتی در بازار، قیمت سکه طرح جدید را در پایان روز پنج‌شنبه به 420 هزار تومان رساند، البته قیمت سکه به پایین تر از این قیمت هم رسید، اما با افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی، قیمت سکه در بازار نقدی اندکی بالا رفت. به گفته فعالان، هفته گذشته اگر چه با عرضه گسترده سکه و پایین آمدن التهاب بازار همراه بود، اما به دلیل نبود شیوه صحیح عرضه سکه از طرف بانک مرکزی، قیمت‌ها تا حدودی در سطح بالا باقی ماند و حتی بسیاری در روزهای گذشته با ضرر و زیان مالی روبه‌رو شدند. در همین حال به نظر می‌رسد کنترل و فروکش کردن هیجان بازار تا حدودی انجام گرفته باشد، اما باید منتظر ماند که با افزایش قیمت طلا، بازار به کدام سمت و سو حرکت خواهد کرد؟ زیرا که آگاهان از روند صعودی ادامه‌دار قیمت سکه در بازار خبر می‌دهند.
در بازار آتی، دادوستدها و معاملات سکه در روزهای ابتدای هفته با وجود عرضه گسترده بانک مرکزی، افزایش قیمت همراه با نوسان را تجربه کرد، این در حالی بود که با کاهش قیمت جهانی طلا و بالارفتن صف فروش، روند نرخ‌ها حالت عکس به خود گرفت و برای هریک از موعدهای مبادلاتی قیمت‌ها با شیب رو به پایینی مواجه شد. سکه تحویل اردیبهشت ماه از ابتدا تا پایان روز چهارشنبه با بیشترین کاهش قیمت، ۵ هزار و ۳۹۳ تومان مواجه شد. همچنین قیمت تسویه سکه مبادلاتی تیر ماه ۴ هزار و ۶۶۶ تومان و ۸ ریال پایین آمد؛ این در حالی بود که سکه شهریور ماه افت بسیار اندکی را در پایان هفته تجربه کرد و تنها ۸۳۶ تومان و ۸ ریال از ابتدا تا پایان هفته ارزان شد.
اما طی دو هفته گذشته، علاوه بر التهاب در روند قیمتی که به دلیل افزایش تقاضا صورت گرفته بود حجم مبادلات نیز در بازار بالا رفت. البته دلیل اصلی این افزایش حجم مبادلات همچنان که قبلا نیز گفته شد به خاطر سرازیری حجم زیادی از نقدینگی مردم و تاکید بر سودده بودن بازار سکه و طلا بود که انتظار اینکه این روند هیجانی در پی تداوم عرضه گسترده سکه از سوی بانک مرکزی آرام شود وجود دارد، اما درعین حال برخی بر این باورند دلیل اصلی ورود حجم زیادی از نقدینگی در بازار به خاطر سیاست‌های پولی و مالی جدید بانک مرکزی است که با کاهش نرخ سود بانکی باعث شده مردم به فکر سرمایه‌گذاری سرمایه خود در سایر بازارها بیفتند.
به گفته کارشناسان، با توجه به اینکه بخش‌های تولیدی در کشور به دلیل نبود کارآیی توان لازم برای جذب نقدینگی را ندارد، این حجم نقدینگی به سایر بخش‌ها سرازیر می شود که از جمله این بازارها می‌توان به بازار مسکن، بورس و طلا و سکه اشاره کرد که در این میان با توجه به رکود در بازار مسکن و تاکید جدی دولت بر کاهش قیمت‌ها در این بخش، نقدینگی زیادی به این بازار سرازیر نمی‌شود.
در این میان بازار سهام و طلا به عنوان گزینه‌های جایگزین این میزان حجم نقدینگی انتخاب شده‌اند که بازار طلا به دلیل سرعت در میزان نقدشوندگی، حجم زیادی از سرمایه‌ها را جذب کرده است. همچنین آمار نیز حکایت از این دارد طی دو هفته گذشته و بعد از تعطیلات عید حجم مبادلات در بازار داخلی ( نقدی و آتی) بالا رفته است، به طوری که مجموع قراردادهای صورت گرفته در بازار آتی طی هفته منتهی به 8 اردیبهشت ماه، 15 هزار و 26 تعداد به ارزش 649 میلیارد و 328 میلیون و 80 هزار ریال بود؛ هر چند این میزان نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب افت 86/6 و 27/9 درصدی را تجربه کرد، اما با این وجود این میزان حجم مبادلات همچنان در سطح بالایی قرار دارد. بیشترین قراردادهای انجام گرفته برای سکه اردیبهشت ماه بود که 6 هزار و 748 قرارداد به ارزش 286 میلیارد و 134 میلیون و 610 هزار ریال معامله شد. برای سکه تیرماه 5 هزار و 194 قرارداد به ارزش 225 میلیارد و 951 میلیون و 680 هزار ریال ثبت شد. این در حالی بود که معاملات سکه شهریور ماه 3 هزار و 84 قرارداد به ارزش 137 میلیارد و 241 میلیون و 790 هزار ریال بود.