مقاومت بازرگانی پتروشیمی‌شکسته نشد

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی‌روز گذشته به جز معامله Ex۳ شاهد جو آرام و به دور از تشنج بود و به این ترتیب مانند روز سه شنبه اکثر محصولات وارد زمان مچینگ شدند.

به گفته فعالان بازار، ترس از کاهش قیمت‌ها و روند نزولی نرخ‌ها در بازارهای جهانی سبب شده است تا کارگزاران رغبتی به خرید محصولات پتروشیمی‌نداشته باشند. البته در این روز بسیاری از آگاهان بازار به نرخ‌های پایه محصولات پتروشیمی‌اشاره کرده و می‌گویند: با اینکه نرخ‌های جهانی کاهش یافته است، اما بازرگانی پتروشیمی ‌همچنان در برابر افت قیمت‌ها مقاومت می‌کند.

با این حال در این روز ۲۱۳ هزارتن تقاضا برای خرید ۱۰۰۰ تن EX۳ برروی تابلوی بورس کالا ثبت شد.این کالا با نرخ یک هزار و ۸۶۵ تومان عرضه شد و بورس کالا به کارگزاران اجازه داد تا برای خرید این کالا ۵ درصد بیشتر از نرخ عرضه رقابت کنند.

این در حالی است که نرخ این کالا در بازارهای جهانی یک هزار و ۵۳۰ دلار است و این موضوع نشان می‌دهد که نرخ کنونی EX۳ در بازار داخل گران است و برای مصرف‌کنندگان تولید با این نرخ به صرفه نیست.

به گفته فعالان بازار، عرضه قطره‌چکانی و ایجاد سقف قیمت برای EX۳ در این روز سبب شد تا تقاضای زیادی روی تابلوی بورس برای این کالا ثبت شود. بیشتر آگاهان بازار و بورس می‌گویند: اگر EX۳ با تناژ ۲ یا ۳ هزارتن در معاملات روزگذشته عرضه می‌شد، هیچ گاه از سوی کارگزاران با تقاضای بالایی روبه‌رو نمی‌شد.

مقاومت ‌در مقابل کاهش نرخ‌ها

البته برخی دیگر از فعالان بورس و بازار به نرخ‌گذاری نادرست در خصوص محصولات پتروشیمی‌اشاره می‌کنند و می‌گویند: اگر چه نرخ‌ها در بازارهای جهانی با کاهش روبه‌رو شده، اما بازرگانی پتروشیمی ‌رغبتی برای کاهش قیمت‌ها ندارد و همچنین از سوی این شرکت اطلاع‌رسانی دقیقی در خصوص تعمیرات مجتمع‌ها صورت نمی‌گیرد. به گفته آگاهان بازار در حال حاضر طبق قانون مجتمع‌های پتروشیمی‌ باید ۶۰ درصد محصولاتشان را در بورس عرضه کنند. اما به عقیده بیشتر کارشناسان بورس و بازار باید مجتمع‌ها برای شفاف‌سازی قیمت‌هایشان کلیه محصولاتشان را در بورس عرضه کنند؛ چرا که عدم عرضه محصولات در بورس تنها می‌تواند رانت موجود در این حوزه را افزایش دهد.

عده‌ای از فعالان بورس نیز در این روز به نرخ غیرمنطقی پلی‌اتیلن سنگین بادی ۵۲۰۰ اشاره می‌کنند و می‌گویند: این کالا مشابه BL۳ است، اما در حال حاضر BL۳ با نرخ یک هزار و ۴۰۰ تومان عرضه می‌شود، اما ۵۲۰۰ با نرخ پایه یک هزار و ۶۵۰ تومان و با توجه به اینکه کمبود BL۳ در حال حاضر در بازار مشهود است، اما کالای مشابه آن یعنی ۵۲۰۰ وارد زمان مچینگ می‌شود و خریداران رغبتی به خرید آن ندارند، این موضوع نشان می‌دهد که نرخ این کالا درست و منطقی نیست.

روند نزولی قیمت پی وی سی ادامه‌دار می‌شود؟

در این روز برخی از فعالان بازار پی وی سی نیز به رکود سنگین در بازار اشاره می‌کنند و معتقدند با توجه به اینکه یارانه‌های صنایع پرداخت نشده، بحث مالیات‌ها و افزایش حقوق‌ها نیز بلاتکلیف است و همچنین سردرگمی ‌نیز در بازار وجود دارد، برخی از کارخانه‌های تولیدی در حال تعطیلی هستند. این گروه به کاهش تقاضا و مصرف پی وی سی در فصل گرما اشاره می‌کنند و می‌گویند: نرخ پی وی سی بالا است و تولید با این قیمت‌ها برای تولیدکنندگان به صرفه نیست و در نتیجه تقاضا در این روزها کمتر از عرضه است.

این در حالی است که با راه‌اندازی خط تولید پی وی سی در مجتمع اروند، به گفته بسیاری از کارشناسان دیگر این کالا جز کالاهای حساس در حوزه پتروشیمی‌نخواهد بود. البته برخی از آگاهان بازار معتقدند در حال حاضر در فصل مصرف برخی از گریدهای پلی اتیلن و پلی پروپیلن قرار داریم، اما با توجه به رکود سنگین در بازار تولید عملا متوقف شده است.

برخی از کارشناسان حوزه پی وی سی می‌گویند: در هفته جاری نرخ این کالا به یک هزار و ۲۸۰ تومان در هر کیلو رسید که به احتمال زیاد در هفته آینده قیمت‌ها به یک هزار و ۲۵۰ تومان نیز می‌رسد و در نهایت پیش بینی می‌شود نرخ‌ها در شهریورماه به یک هزار و ۲۰۰ تومان نیز برسد.

راه‌اندازی مجدد واحد HD تا ۲۰ روز آینده در پتروشیمی‌بندرامام

روز سه‌شنبه نیز حادثه‌ای در پتروشیمی بندرامام سبب شد تا یکی از کارکنان این مجتمع به داخل مخزن پلی اتیلن سقوط کند، در پی این اتفاق یک آتش نشان نیز به داخل مخزن سقوط کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که در همین روز مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مسوولیت آتش سوزی در پالایشگاه آبادان را برعهده گرفت.

یک مقام آگاه درباره حادثه پتروشیمی بندرامام می‌گوید: در پتروشیمی بندرامام روزانه ۲۵۰ تن پلی اتیلن تولید می‌شود، از ۱۰ روز پیش واحد HD این مجتمع برای افزایش ظرفیت تعطیل شده و قرار بر این بود که ظرفیت این واحد ۲۵۰ تن دیگر افزایش یابد و در نتیجه به ۵۰۰ تن برسد که این حادثه اتفاق افتاد. وی به راه‌اندازی مجدد واحد HD تا ۲۰ روز آینده اشاره می‌کند.