ایسنا- رییس اتحادیه فروشندگان آهن‎آلات مشهد گفت: افزایش قیمت آهن‌آلات طی روزهای گذشته کاذب و حباب گونه بوده که سود آن نصیب عده‌ای سودجو می‌شود.

ماشاءالله چوبکار افزود: این عده تحت عنوان شرکت به صورت مقطعی وارد بورس کالا شده و بدون آنکه پروانه کسب معتبر آهن‌فروشی داشته باشند خرید خود را انجام می‌دهند و پس از دریافت سود و پرداخت نکردن مالیات، از صحنه خارج می‌شوند. وی در خصوص دلایل افزایش قیمت آهن‌آلات بیان کرد: با توجه به افزایش ۲۰ تا ۲۵ دلاری مواد اولیه، دولت به بورس کالا اجازه افزایش قیمت هر کیلو آهن را از ۷۷۰ تومان به ۸۰۰ تومان داد که این امر با توجه به در نظر نگرفتن میزان عرضه و تقاضا، باعث ایجاد شوک در بازار شد و همین موضوع شرایط را برای حضور عده‌ای فرصت طلب جهت افزایش قیمت در بازار فراهم کرد.

چوبکار، یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت آهن‌آلات را توزیع نشدن تمام تولیدات کارخانه‌های داخلی در بازار بیان کرد.

وی افزود: به عنوان مثال ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه حدود ۹ میلیون تن در سال ظرفیت تولید دارند ولی متاسفانه کمترین مقدار را در سبدهای عرضه‌ای خود در بورس ارائه می‌دهند؛ این مساله جای سوال دارد که هدف آنها از این حرکت چیست؟

رییس اتحادیه فروشندگان آهن‌آلات مشهد خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در روز یکشنبه مورخ ۸ خرداد ماه سال جاری، میزان تقاضا در بورس ۱۸۲ هزار تن بود در حالی که تولید عرضه شده در بورس حدود ۴۲ هزار تن بود؛ همین موضوع باعث سوءاستفاده افراد سودجو شد و ما دوباره شاهد افزایش قیمت آهن‌آلات بودیم.