مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت قراضه در ماه مه در اکثر نقاط جهان باثبات بود، در حالی که اواخر آوریل افت قیمت‌هایی مشاهده شده بود. خریداران قراضه در ترکیه در ماه مه برخلاف انتظار در بازار واردات فعال بودند و قیمت‌ها به دلار بالاتر رفت. حال ترکیه‌ای‌ها موجودی کافی دارند، ازاین‌رو در کوتاه مدت شاید تقاضا کاهش یابد. در بازار داخلی اروپا قیمت قراضه اندکی صعودی بود که علت اصلی، افت ارزش یورو بود. در بازار داخلی آمریکا قیمت قراضه خرد شده ۲۰ دلار بالا رفته به ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار رسید. در خاور دور قیمت‌ها ثابت بود و بعید نیست که در ماه ژوئن کاهش یابد، مگر این‌که تقاضای نقاط دیگر بالا برود.

در شمال اروپا قیمت قراضه خرد شده ۵ تا ۱۰ یورو در ماه مه بالا رفت و در ۳۰۰ تا ۳۲۵ یورو ماه گذشته را به پایان رساند. قیمت صادراتی اروپا ۳۰ دلار رشد داشت و به ۴۳۰ تا ۴۴۲ دلار فوب رسید. اگر تقاضای ترکیه و آسیا در سطوح فعلی بماند، قیمت قراضه صادراتی اروپا ثابت خواهد ماند. قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ در آسیا ماه گذشته بین ۴۸۰ تا ۴۸۵ دلار سی اف آر بود. در بازار سنگ آهن قیمت نقدی در ماه مه افت مداومی داشت، ولی اخیرا به ثبات رسیده و احتمال رشد قیمت بیشتر وجود دارد. البته بعید نیست با افزایش قیمت، باز هم چینی‌ها از بازار خارج شوند. سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند در ماه مه افتی مداوم داشت و از ۱۸۸ تا ۱۹۰ دلار در هر تن خشک آغاز شد و در ۱۷۴ تا ۱۷۶ دلار سی اف آر ماه را به پایان رساند.

پایین بودن موجودی و رشد قیمت قراضه در انگلیس

پایین بودن عرضه قراضه به بازار در ماه مه منجر به رشد قیمت این محصول در انگلیس شده است. تجار قراضه در این کشور طی ماه مه برای تامین قراضه مورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو شده بودند.

پیش‌بینی می‌شود قیمت قراردادهای ماه ژوئن رشدی ۱۱ یورویی را در هر تن نسبت به ماه جاری تجربه کند. به دنبال این امر برآورد شده است که قیمت قراضه پی انداس به ۳۰۶ یورو هر تن برسد. رشد قیمت قراضه در این فصل از سال عجیب به نظر می‌رسد اما محدود شدن عرضه قراضه منجر به افزایش قیمت این محصول شده است. این در حالی است که عده‌ای نیز بر این باورند قراضه پی اند اس در قیمت ۲۹۵ یورو در هر تن معامله خواهد شد.

بازار سنگ‌آهن

همچنین روزهای اخیر قیمت نقدی سنگ‌آهن مطلوب بوده، ولی کمبود برق و احتمال کاهش تولید چینی‌ها بر قیمت‌های بازار سوآپ تاثیر گذاشت. شاخص قیمت‌های سنگ‌آهن تا روز جمعه رشد داشت، در حالی که ماه قبل ۶ درصد افت کرده بود. شاخص قیمت استیل ایندکس برای سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد ۵۰ سنت رشد داشته به ۱۷۳ دلار و ۱۰ سنت رسید و شاخص قیمت متال بولتن ۱۷۲ دلار و ۷۱ سنت ثبت شد. شاخص قیمت یومتال نیز در ۱۷۸ تا ۱۸۰ دلار ثابت بود.

اما قیمت‌ها در بازار سوآپ افت داشت، زیرا انتظار می‌رود تولید فولاد چین کاهش یابد و در نتیجه بر تقاضا و قیمت اثر گذار شود.

قرارداد ژوئن بورس سنگاپور با یک دلار افت قیمت، ۱۷۲ دلار و ۵۰ سنت ثبت شده و قرارداد جولای یک دلار و ۵۸ سنت کاهش یافته به ۱۷۱ دلار و ۵۰ سنت رسید. قرارداد آگوست نیز یک دلار و ۷۵ سنت پایین آمده ۱۷۰ دلار و ۶۷ سنت ثبت شد.

با توجه به نگرانی‌هایی که در رابطه با نرخ تورم و سیاست پولی چین وجود دارد، مساله کمبود برق نیز چالش جدیدی برای صنعت فولاد چین است. هنوز خبری از کاهش تولید یا تعطیلی در خطوط تولید صنایع سنگین اعلام نشده، ولی واضح است که در صورت تداوم کمبود برق و شدت یافتن آن اختلالات زیادی ایجاد می‌شود.