Untitled-8 copy

روز دهم اردیبهشت تنــها 40‌درصد شــــمش فـــولاد عرضه‌شده در رینگ فیزیکی معامله شد. رکود حاکم بر بازار مصرف مقاطع طویل فولادی و عدم‌امیدواری به رشد قابل‌توجه تقاضا باعث شده تا تمایل نوردکاران به خرید شمش فولاد و تولید محصول نوردی کاهش یابد. در عین حال عقبگرد مستمر بهای ارز در بازار آزاد در 10روز اخیر مزید بر علت شده تا از خریدهای سرمایه‌‌‌ای در رینگ شمش فولاد کاسته شود و این موضوع نیز بر کاهش حجم معاملات شمش فولاد موثر بوده است. میانگین نرخ فروش شمش از رینگ فیزیکی بورس‌کالا در روز دوشنبه دهم اردیبهشت‌ماه به 21‌هزار و 527تومان رسید که این رقم کمتر از میانگین بهای فروش شمش فولاد ظرف دوهفته قبل بود. کاهش انتظارات تورمی همراستا با عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد از عقب‌‌‌نشینی بهای شمش فولاد در روز گذشته حمایت جدی داشت.

 عرضه داخلی گران‌تر از فروش صادراتی

بیلت صادراتی ایران 471دلار به ازای هر تن فوب خلیج‌فارس معامله شد. با احتساب نرخ حواله ارز در بازار مبادله برابر 41‌هزار و 300تومان، قیمت ریالی فروش هر کیلوگرم شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌‌‌فارس برابر 19‌هزار و 450تومان خواهد بود. همچنین با در نظر گرفتن اسکناس دلار آمریکا در بازار مبادله برابر 44‌هزار و 300تومان، قیمت ریالی فروش شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس به 20‌هزار و 860تومان خواهد رسید. این در حالی است که روز گذشته هر کیلوگرم شمش فولاد در بازه قیمتی 19‌هزار و 900تومان تا 22‌هزار و 230تومان در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد. به این ترتیب باید گفت کف قیمت پایه بالاتر از قیمت ریالی شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس با احتساب نرخ حواله دلار است و سقف قیمت پایه حتی از قیمت شمش فولاد صادراتی با احتساب اسکناس دلار در بازار مبادله نیز فراتر است. باید اذعان کرد که شیوه تعیین نرخ ارز در بازار مبادله باعث شده تا فولادسازان از فروش داخلی بیش از فروش صادراتی منتفع ‌‌‌شوند. استمرار این رویه یعنی فروش ارزان صادراتی و فروش گران محصول در بازار داخل از تمایل واحدهای فولادی به صادرات می‌‌‌کاهد. این موضوع با کاهش درآمدهای صادراتی در بلندمدت زیان اقتصاد کشور را به همراه خواهد داشت.

 فروکش تب خرید آهن‌‌‌اسفنجی

در دومین هفته از اردیبهشت‌ماه 75‌درصد آهن‌‌‌اسفنجی عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران معامله شد. استمرار عرضه‌‌‌های سنگین این محصول در هفته‌‌‌های اخیر و کاهش انتظارات تورمی باعث شد تا رینگ آهن‌‌‌اسفنجی با فروکش تب خرید مواجه شود. بررسی داده‌‌‌های رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از عرضه بالغ بر 168‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه 12‌هزار و 980تومان تا 13‌هزار و 206تومان در این بازار حکایت دارد. البته اغلب عرضه‌‌‌ها در سقف قیمت پایه انجام شد. میزان تقاضای به ثبت رسیده در این بازار نیز به 167‌هزار و 900تن رسید که در نهایت به فروش 127‌هزار و 100تن آهن‌‌‌اسفنجی از این بازار انجامید و به این ترتیب 75‌درصد عرضه‌‌‌ها در این روز معامله شد. ظرفیت تولید آهن‌‌‌اسفنجی در کشور کمتر از ظرفیت حلقه‌‌‌های پیشین و بعدی زنجیره تولید فولاد است که این موضوع باعث شده تا تامین آهن‌‌‌اسفنجی به گلوگاه زنجیره فولاد در کشور تبدیل شود. این چالش در برهه‌‌‌هایی که کشور با چالش تامین انرژی گاز نیز مواجه می‌شود، شدت بیشتری به خود می‌گیرد. با این حال در هفته‌‌‌های پایانی سال گذشته با افتتاح چند واحد احیای مستقیم در کشور بر ظرفیت اسمی تولید آهن‌‌‌اسفنجی در کشور افزوده شد. در چنین شرایطی اگر واحدهای احیا بتوانند در فصل سرد سال نیز از پس تامین گاز برآیند، می‌‌‌توان به حفظ تولید آهن‌‌‌اسفنجی در زمستان امیدوار بود که تحقق این امیدواری به کاهش هیجان در رینگ فروش این محصول می‌‌‌انجامد.