مرکز خدمات فولاد ایران- افزایش تقاضا و کاهش موجودی‌ها بازار فولاد چین را به حرکت واداشته است؛ گرچه ادامه این روند مشخص نیست، به نظر برخی از تحلیل‌گران ماندگاری بهبود بازار ممکن است چون پروژه‌های ساختمانی دولت به خوبی در حال کار است. با توجه به اینکه این روز‌ها قیمت فولاد ساختمانی رو به بهبود است ممکن است بازار ورق تخت نیز بهبود یابد. بائو‌استیل قیمت‌های آگوست خود را این هفته اعلام کرد و قیمت‌های درب کارخانه را کمی بالا برد. اغلب محصولات ورق گرم ثابت ماند، ورق سرد و ورق گالوانیزه نیز ۸ دلار بالا رفت. ظاهرا هفته گذشته در بازار فولاد چین قیمت‌ها دیگر نزولی نبود و در مواردی کمی بالا رفت. قیمت بیلت رشد خوبی داشت ۱۴ دلار بالا رفت و اختلاف قیمت نقدی و درب کارخانه حذف شد. موجودی بازار فولاد ساختمانی نزولی بود. ۸۹.۴۰۰ تن نسبت به هفته قبل افت نموده به ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار تن رسید. در حالی که انجمن آهن و فولاد از رشد متوسط تولید روزانه فولاد به ۲ میلیون و ۲۰ هزار تن خبر داد در نتیجه کاهش موجودی بازار؛ یعنی تقاضای ساخت و ساز و صنایع وابسته بالا است. به نظر فعالان بازار چین، فصل سوم سال که همیشه فصل رکود بازار است با توجه به پروژه خانه‌های ارزان قیمت خیلی ضعیف نخواهد بود.

موجودی پایین فولاد در آمریکا

در همین حال خریداران فولاد در آمریکا همچنان موجودی پایینی دارند و اکثریت انتظار دارند فروش فولاد و میزان تولید طی شش ماه آتی افزایش یافته یا حداقل ثابت باشد. برخی معتقدند موجودی انبار‌ها هنوز بالا است و قصد دارند موجودی انبار‌ها را بیش از این کاهش دهند. ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی معتقد بودند برای یک تا دو ماه موجودی دارند و مابقی برای کمتر از یک ماه موجودی داشتند.

با اینکه موجودی فولاد آنها خیلی کم است ۳۳ درصد معتقد بودند ۱۰ درصد نسبت به سال قبل بالاتر است و ۲۰ درصد اظهار داشتند ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل موجودی بالاتری دارند. ظاهرا یک سوم حاضران در این نظر سنجی قصد دارند تا ۶ ماه آتی موجودی انبار‌ها را باز هم پایین تر بیاورند.

ناآرامی‌های سیاسی و بازار مقاطع مصر

همچنین ناآرامی‌های سیاسی اخیر در مصر بازار فولاد این کشور را تحت‌تاثیر قرار داده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که چند شورش در شهر قاهره رخ داده است. البته پیش‌بینی می‌شود که ناآرامی‌های سیاسی و مشکلات اقتصادی این کشور با تغییر در کابینه مصر طی هفته آینده کاهش یابد. برخی از فعالان بازار اظهار داشته‌اند که تجار میلگرد در مصر به زودی قیمت پیشنهادی خود را پایین آورده و به ۷۸۹ دلار هر تن خواهند رساند. هفته گذشته هم قیمت میلگرد به دلیل پایین بودن تقاضای مصرف‌کننده‌های نهایی ۳۴ دلار هر تن کاهش یافته و به ۸۱۴ دلار هر تن رسیده بود. با توجه به ناآرامی‌های سیاسی در مصر پیش‌بینی روند آینده بازار فولاد این کشور دشوار شده است. اخیرا برخی از تجار با پیش‌بینی رشد قیمت‌ها در بازارهای بین‌المللی بیلت را در قیمت ۷۲۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر خریداری کرده‌اند.