گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با وجود ابلاغ مصوبه کاهش سود بازرگانی واردات میلگرد و انتشار خبر آن در بازار، دیروز قیمت محصولات فولادی در بورس کالا با رشد مواجه شد. بر اساس این گزارش، اگرچه عرضه محدود، یکی از دلایل رشد نرخ محصول ذوب‌آهن محسوب می‌شود، اما از آنجا که قیمت‌ها در معاملات روز شنبه رشد کرده بود و یک عرضه خصوصی‌ نیز با رقابت خریداران مواجه شد، فعالان بازار این رشد قیمت‌ها در بورس را ناشی از شرایط تامین شمش فولادی‌ها و مشکلات ناشی از آن می‌دانند که بازار را برای دریافت کالا با هیجان روبه‌رو کرده؛ اما در این میان شایعاتی که در خصوص احتمال افزایش دوباره قیمت ارز و حذف ارز دولتی برای محصولات وارداتی مطرح می‌شود باعث شد تا خریداران وارد رقابت شوند.البته ذوب‌آهن دیروز نیز میلگرد و تیرآهن خود را جداگانه هم عرضه کرد.

از این رو اگرچه همیشه اخبار و شایعات مربوط به کاهش تعرفه باعث می‌شد تا نرخ‌ها در بازار افت کند؛ اما مشکل فولادسازان داخلی در تامین شمش و نبود کالای زیاد در بازار باعث شد نرخ‌ها در بازار افزایشی شود. گفته می‌شود، اخبار مربوط به کاهش خطوط تولید برخی کارخانه‌ها، تعداد پیشنهاد قیمتی در بازار را کاسته است.

اما سوال اصلی و نگرانی اغلب معامله‌گران این است که با توجه به کاهش سود بازرگانی میلگرد، چه تمهیداتی برای تامین شمش فولادسازان در نظر گرفته می‌شود؛ چرا که در غیر این صورت حتی با در نظر گرفتن افزایش حجم واردات، اگر میزان عرضه‌های داخلی کاهش پیدا کند، برای بازار برآیند خوبی نخواهد داشت. ضمن اینکه به گفته معامله گران بازار آهن از ابتدای آغاز به کار معاملات این هفته مشخص شده که فروشندگان میلگرد به ایران در نرخ‌های خود تجدید نظر کرده و پس از کاهش سود بازرگانی میلگرد اقدام به افزایش نرخ‌های پیشنهادی خود کرده‌اند؛ این در حالی است که قیمت میلگرد‌های وارداتی قبل از این رویداد هم بالاتر از داخلی‌ها بود و پایین بودن قیمت‌های داخلی اصولا واردات میلگرد را بدون توجیه کرده بود. به گفته برخی از تجار با توجه به این موضوع اگر واردات میلگرد به کشور بیشتر شود تنها به دلیل مشکلات نقدینگی فولادسازان کشورهای همسایه است که حاضر خواهند شد با نرخ‌هایی که در بازار ایران کشش دارد، محصول خود را صادر کنند.

در نتیجه شرایطی که در بازار ایجاد شده، نه به نفع تولیدکننده و نه مصرف‌کننده نهایی است، چراکه نه محصول به وفور در بازار موجود است و نه قیمت‌ها پایین است. از این رو به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌های بورس و کاهش عرضه، راهی است که در نظر گرفته شده تا نرخ‌های بازار بالا برود تا فولادسازان به بالا رفتن قیمت محصولات خود امیدوار شوند، اما واقعیت این است که در حال حاضر برای عرضه‌کننده‌ها مساله قیمت مطرح نیست، بلکه موضوع اصلی تامین مواد اولیه تولید است تا بتوانند بازار داخلی را حفظ کنند. از سویی هنوز تقاضاهای عمده در بازار فعال نشده و تا زمانی که پروژه‌ها نقدینگی خود را در بازار وارد نکنند، شرایط به همین منوال ادامه خواهد یافت.

دیروز تیرآهن ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان با نرخ ۱۱۹۰ تومان در بورس عرضه شد که پس از رقابت خریداران برای دریافت ۱۹ هزارو ۳۰ تن کالا، نرخ آن به ۱۲۳۵ تومان رسید. میانگین نرخ این کالا ۱۲۳۵ تومان بود که برای ۳۰ مهر ماه عرضه شده بود.

میلگرد ۱۴ تا ۲۵ ذوب‌آهن نیز که ۱۸۶۰ تن عرضه شده بود با نرخ ۸۷۵ تومان در بالاترین رقم معامله شد. میانگین نرخ بورس برای این کالا ۸۷۴ تومان بود. این کالا نیز برای ۳۰ مهرماه عرضه شد. میلگرد و تیرآهن مخلوط ذوب‌آهن ۶۴ هزار و ۹۰۰ تن در بالاترین رقم با نرخ ۹۳۱ تومان معامله شد. میلگرد مخلوط فولاد کویر نیز با نرخ ۸۳۵ تومان عرضه شد که به همین قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تن فروخته شد. این کالا برای ۲۰ آذر ماه عرضه شده بود. میلگرد کلاف ۸ ذوب آهن ۸۴۰ تن عرضه شد که پس از رقابت قیمت آن از ۸۹۹ تومان به ۹۴۴ تومان رسید. میانگین این کالا ۹۴۱ تومان بود که تحویل آن ۲۳ مهرماه بود.

کلاف ۸ نطنز نیز با نرخ ۸۷۰ تومان عرضه و با نرخ ۸۹۱ تومان در بالاترین رقم فروش رفت. میانگین این کالا ۸۸۷ تومان و برای تحویل ۲۰ آبان ماه عرضه شده بود. کلاف ۱۰ نطنز با نرخ ۸۷۰ تومان عرضه و با همین نرخ ۶۶۰ تن معامله شد.