گروه بورس کالا - به دنبال اعطای سهام بورس انرژی به بانک‌هاو عدم مشارکت بسیاری از شرکت‌های عضو صنعت برق در این بورس، سندیکای صنعت برق ایران اعتراض خود را در خصوص این اقدام به سازمان بورس اعلام کرد و خواستار تجدید نظر در این خصوص شد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد در نامه‌ای که به همین منظور به صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس ارسال شده است، دبیر سندیکا با تاکید بر ضرورت حضور بیشتر فعالان بخش خصوصی حوزه برق و انرژی در ترکیب موسسان مدعی شد که از بدو تاسیس بورس انرژی که در ابتدا قرار بود با عنوان بورس برق فعالیت کند، سندیکای صنعت برق ایران به‌رغم طرح مشکلات بنیادین در حوزه بازار آزاد عرضه و تقاضای برق، با حضور در جلسات متعدد، آمادگی خود را جهت همراهی و همکاری با دست‌اندرکاران راه‌اندازی بورس انرژی اعلام کرد، اما باز هم ۶۰ درصد از سهم موسسان بورس انرژی با یک ترکیب ناعادلانه به بانک‌ها اعطا شد.

عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران خاطر نشان کرده است: این در حالی است که سیستم بانکی با وجود شرایط دشوار مالی و ریسک‌های متعدد اقتصادی در حوزه صنعت و نظام پیمانکاری، همواره خود را در حاشیه امنیت قرار داده و عمدتا در فرصت‌های مساعد اقتصادی از جمله راه‌اندازی بورس برق و انرژی، سهم بالایی اخذ می‌کنند و از سویی درآمد ناشی از سهم‌خواهی در چنین فعالیت‌های اقتصادی را در قالب تسهیلاتی با بهره بسیار بالا به بخش‌های خصوصی مولد چنین بورس‌هایی اعطا می‌کنند. طبق اظهارات سندیکای صنعت برق، به‌رغم اشکال اساسی که در سهم اندک تعیین شده برای فعالان بخش خصوصی برای مشارکت در بورس انرژی وجود داشت، این مجموعه از کلیه ۴۰۰ عضو خود جهت حضور و ثبت نام در فراخوان شرکت مزبور، دعوت به عمل آورد، اما متاسفانه در نهایت بدون هیچگونه هماهنگی با این تشکل یا اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، برای سهم بیست درصدی فعالان اقتصادی هم به صورت گزینشی و یک طرفه تصمیم‌گیری شد.

طبق اعلام سندیکا به این ترتیب بسیاری از شرکت‌های عضو سندیکای صنعت برق که از فعالان این صنعت به شمار می‌روند، فرصت مشارکت در بورس برق را نیز از دست دادند. تحت این شرایط نگرانی‌ها برای پذیره‌نویسی ۲۰ درصد باقیمانده سهام که قرار است تا پایان شهریور ماه صورت پذیرد، همچنان ادامه دارد.صالحی در این نامه اعتراضی یادآور شده که بر اساس الزامات اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی موسسان شرکتی که بیشتر حکم کارگزاری دارد باید از میان فعالان بخش خصوصی کشور انتخاب شوند وحتی اگر به این مساله از منظر منافع صرف اقتصادی نیز نگریسته شود، باید منافع حاصل از عرضه و تقاضای برق، به جای سرازیر شدن به سمت سیستم بانکی، به سوی شرکت‌ها و فعالان اقتصادی کشور که در صف مقدم جهاد اقتصادی قرار دارند و با مشکلات اقتصادی داخلی و فشارها و تحریم‌های بین‌المللی مقابله می‌کنند، هدایت می‌شد. سندیکا با تاکید بر اینکه بورس انرژی شاید بتواند امکانی را برای جبران خسارت‌های گسترده ناشی از بدهی سنگین دولت به بخش خصوصی صنعت برق فراهم آورد، نگرانی و اعتراض خود را نسبت به وضعیت فعلی اعلام کرد و درخواست کرد تا روند کنونی متوقف و به منظور ایجاد فرصت لازم برای حضور فعالان بخش خصوصی صنعت برق کشور در ساختار مدیریتی بورس انرژی تجدیدنظر شود.

پاسخ سازمان بورس به شرکت‌های صنعت برق

در همین حال مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق در پاسخ به نامه سندیکای صنعت برق به علی صالح آبادی در پی غیبت اعضای این سندیکا در هیات موسسان بورس انرژی گفت: علت مشارکت محدود شرکت‌های صنعت برق در هیات موسس بورس انرژی ارائه نکردن درخواست یا منع اساسنامه‌ای این شرکت‌ها بوده است. به گفته وی این سازمان به تمام شرکت‌های فعال در بخش صنعت برق که تقاضایی ارائه کرده‌اند، در هیات موسس بورس انرژی سهم تخصیص داده است. خواجه نصیری درخواست ۴۰۰ شرکت عضو سندیکای صنعت برق ایران به سازمان بورس برای تخصیص سهام بورس انرژی به آنان را رد کرد و گفت: کل شرکت‌هایی که در طول فراخوان مشارکت در تاسیس بورس انرژی به این سازمان درخواست ارائه کردند، ۳۱۳ شرکت بودند. وی ادامه داد: تنها شرکت‌هایی که فعالیت غیرمرتبط با گروه‌های سهامداری مصوب شورای عالی بورس یا مدارک خود را پس از اتمام مهلت فراخوان به سازمان بورس ارسال کردند از فهرست هیات موسس بورس انرژی حذف شدند. خواجه نصیری تصریح کرد: تخصیص سهام به شرکت‌ها نیز بر اساس معیار اندازه، میزان فعالیت و نوع شرکت انجام شده است تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید. وی اظهار کرد: البته در اساسنامه بخشی از شرکت‌های صنعت برق(مانند شرکت‌های توزیع نیروی برق) اجازه سرمایه گذاری به آنها داده نشده است. مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس گفت: این سازمان تنها درخواست دو شرکت صنعت برق برای مشارکت در هیات موسس بورس انرژی را به دلیل منع اساسنامه‌ای آنها، نپذیرفت.وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی بورس باید ۲۰ درصد سهام بورس انرژی به فعالان بخش تخصیص یابد، اظهار کرد: در مجموع به ۹۰ شرکت فعال بخش، سهام این شرکت تخصیص داده شده است.