مهرداد بیات - نفت خام به عنوان یکی از کالاهای اساسی است که در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد به طور کلی مجموعه عوامل اقتصادی و بنیادی متعددی بر روند حرکت آن نقش دارند که می‌توان به بخشی از آن اشاره کرد.

افزایش رشد اقتصادی کشورهای جهان که نشان‌دهنده بهبود وضعیت اقتصادی است و همواره در اثر افزایش تولیدات کارخانه‌ای، بازدهی بهتر بورس‌ها و بانکها، خدمات، حمل‌ونقل .... میسر می‌شود و به بیان دیگر، رونق اوضاع اقتصادی منجر به افزایش مصرف در کالاهای اساسی و نفت می‌شود که این خود باعث افزایش قیمت نفت خام می‌شود. متاسفانه در حال حاضر هیچ گونه عامل مثبتی مبنی بر افزایش چشمگیر رشد اقتصادی کشورهای صنعتی دیده نمی‌شود وآمار و ارقام ارائه شده در این بخش هیچ گونه بهبود چندانی نسبت به گذشته پیدا نکرده است. در حقیقت افزایش قیمت طلا نیز به دلیل ناکارآمدی بخش‌های مختلف اقتصاد و کم بازده بودن آنها است. در این حالت سرمایه‌گذاران تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری روی طلا دارند و این موضوع باعث افزایش قیمت طلا شده است.
از طرفی شاخص دلار که به عنوان مقیاس محاسبه قیمت کالاهای اساسی مانند نفت، طلا و... است و همواره توسط کارشناسان اقتصادی مورد توجه است هفته گذشته با رشد 5/3 درصدی به سطح 37/77 دست پیدا کرد که برای خود در شش ماه گذشته بی‌سابقه بوده است و طبق آمار‌های اعلام شده ذخایر استراتژیک نفتی کشورهای صنعتی تغییرمحسوس و چندانی نیافته است وکشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای رفع مسائل مالی خود با حداکثر ظرفیت به تولید مشغول هستند. در این میان تنها عامل مهمی که به نفع افزایش قیمت نفت است ناآرامی‌های منطقه خاورمیانه و ترس از ادامه این ناآرامی‌ها است، اگرچه در کشورهایی مانند مصر و لیبی مردم توانستند بر دیکتاتورهای غلبه کنند؛ ولی به عقیده کارشناسان روند انتقال قدرت و تشکیل حکومت مرکزی و تثبیت آرامش، فرآیندی زمانبر خواهد بود. از نظر تکنیکال بعد از ریزش 35 درصدی قیمت نفت خام از نقطه آ یعنی قیمت 82/114 دلار تا نقطه ب (71/75) روند حرکت قیمت در حال اصلاح بوده است؛ چیزی که در این میان از اهمیت فراوان برخوردار است تشکیل نقطه باز گشت یا سی(مستطیل آبی رنگ) است با نگاهی به تایم فریم هفتگی و الگوی شمعی ایجاد شده در این زمان به این نتیجه می‌رسیم که محدوده 38 درصد فیبوناچی واکنش خوبی در مقابل افزایش قیمت نشان داده است و روند حرکت قیمت چند هفته‌ای است که در این محدوده قرار دارد و همچنین محدوده 50 درصد؛ یعنی قیمت 95 دلار نیز می‌تواند محدوده خوبی برای تشکیل نقطه بازگشت باشد. در صورتی که قیمت بتواند کف قبلی خود یعنی قیمت 71/75 دلار (نقطه بی) را مجددا لمس کند؛ می‌توانیم انتظار کاهش قیمت طلای سیاه را تا سطوح پایین‌تر از آن داشته باشیم.