خرید از بورس؛ آری،خیر

بورس؛ آری،خیر

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی‌ در آخرین روز مبادلاتی هفته جاری شاهد افت دوباره تقاضا در معاملات گروه شیمیایی‌ها بود. به گفته فعالان اقتصادی با توجه به اجرایی شدن ثبت سفارش‌ها براساس ظرفیت پروانه‌های بهره برداری در هفته جاری تقاضا نسبت به هفته‌های دیگر کاهش یافته است. این در حالی است که در این روز موضوع افت قیمت‌های پایه نیز با توجه به کاهش نرخ دلار طی هفته‌جاری مطرح بود. البته روز گذشته نرخ دلار با رشد مواجه شد و به سطح یک هزار و ۲۳۷ تومان رسید.

با این حال بیشتر آگاهان بازار معتقدند افت قیمت‌های پایه منتفی است؛ چرا که نرخ دلار در دو هفته اخیر دچار نوسان زیادی شده و طی روز گذشته نیز افزایش یافته است. با این حال برخی دیگر از فعالان بازار می‌گویند: اگر هفته آینده نرخ دلار کاهش یابد، احتمال افت قیمت‌های پایه وجود دارد و باید دید در هفته آینده نرخ دلار چه روندی را طی خواهد کرد. البته عده‌ای از آگاهان بازار معتقدند احتمال افت قیمت‌های پایه در این روز سبب شد تا تقاضاها ۱۰ درصد در رینگ پتروشیمی‌کاهش یابد. این گروه درصد بالایی از افت تقاضا را در دو روز گذشته به عدم تاخیر در ثبت نامه‌های ارسالی کارگزاران به بورس کالا و همچنین اشتباهات نامه‌های وزارت صنایع مرتبط می‌دانند و معتقدند بورس کالا وظیفه‌ای در این خصوص ندارد و از این پس نیز باید کنترل ظرفیت پروانه بهره‌برداری را نیز شرکت‌های کارگزاری و بورس کالا انجام دهند، این در حالی است که در شرح وظایف آنها این موضوع دیده نمی‌شود.

با این حال در این روز و با توجه به افت تقاضا در معاملات گروه شیمیایی‌ها اکثر محصولات عرضه شده با نرخ فوب خریداری شدند. البته عرضه هزارتنی جوش‌شیرین با دو هزارتن تقاضا روبه‌رو شد و نهایتا این کالا سقف قیمت را تجربه کرد. همچنین در این روز سودکاستیک اروند به میزان ۴ هزارتن و با نرخ ۲۰۰ تومان عرضه و با نرخ پایه خریداری شد.

البته در این روز و به گفته فعالان بازار و بورس، تقاضا برای محصولات مارون نسبت به هفته‌های گذشته کاهش یافته بود. در این روز پلی اتیلن سنگین EX۵ کیسه، با نرخ یک هزار و ۶۳۲ تومان و حجم ۷۰۴ تن عرضه شد که با نرخ پایه خریداری شد. Z۳۰s نیز در این روز با نرخ یک هزار و ۷۷۳ تومان و حجم ۹۹۰ تن عرضه و با نرخ پایه خریداری شد.

در این روز پلی‌اتیلن سنگین EX۵ جامبو نیز با نرخ یک هزار و ۵۰۵ تومان و حجم ۷۴۸ تومان عرضه و نهایتا با سقف قیمت یک هزار و ۶۳۲ تومان خریداری شد. میانگین نرخ این کالا در این روز یک هزار و ۵۴۳ تومان بود. البته در این روز بورس کالا از حذف محدودیت هزار تنی خرید در رینگ پتروشیمی از روز شنبه خبر داد، همچنین وجه تضمین خرید کالا نیز به ۱۰ درصد قیمت پایه تغییر کرد. برخی از فعالان بازار خرید در رینگ پتروشیمی ‌را طی هفته گذشته و جاری در پی هیجان‌های موجود در بازار و با توجه به نوسان نرخ ارز احساسی و بدون ثبات ارزیابی می‌کنند. با این حال بازار داخل در دو روز گذشته با افت مبادلات در پی کاهش تقاضا در رینگ پتروشیمی ‌مواجه بود. این در حالی است که بیشتر فعالان بازار ابراز امیدواری می‌کنند هفته آتی با ثبت پروانه‌های بهره‌برداری و حل مشکلات نامه‌های ارسالی از سوی وزارت صنایع و همچنین روند رو به رشد نرخ ارز، تقاضا در رینگ پتروشیمی ‌افزایش یافته و در نتیجه بازار داخل نیز با تحرک بیشتری همراه شود. با این حال روز گذشته در پی افت تقاضا در رینگ پتروشیمی‌مبادلات بازار داخل با افت قیمت‌ها و ضعیف دنبال شد.