ایسنا - پس از چهار هفته مقاومت متقاضیان از ورود به تالار معاملات نفت به دلیل بالا بودن سطح قیمت پیشنهادی نفت در رینگ صادراتی این هفته شرکت ملی نفت از عرضه این محصول خودداری کرد. پس از آنکه در چهار عرضه اخیر نفت خام هیچ خریداری برای چانه زنی ورود نکرد، این هفته شرکت ملی نفت ایران که همواره بر قیمت‌های مناسب نفت عرضه شده در بورس تاکید دارد، این کالا را برای عرضه ثبت نکرد.

تاکنون نه محموله نفت خام در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شده است که تنها چهارمین عرضه به معامله انجامید.

ضمن آنکه باید یادآوری کرد عرضه‌های ششم تا نهم این کالا نیز هیچ خریداری نداشت؛ زیرا کارگزاری‌هایی که در عرضه‌های پیش‌تر متقاضی خرید بودند خواهان تغییر شرایط شدند. شرایطی که از آن جمله می‌توان به ایجاد تناسب بین قیمت پایه اعلام شده برای معامله با نرم منطقه اشاره کرد.

متقاضیان خرید نفت خام معتقدند قیمتی که روی تابلو می‌رود بالا است، اما با توجه به ثابت ماندن شرایط از سوی عرضه‌کننده چهار عرضه نفت خام در بورس بین‌المللی نفت ایران بی‌خریدار ماند.

شرکت ملی نفت ایران طبق تعهد عرضه موظف است روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت خام در بورس عرضه کند در غیر‌این‌صورت به تعهدی که پذیرفته پایبند نبوده است.

مسوولان بورس کالا در پاسخ به این سوال که عرضه بعدی نفت خام در بورس چه زمان خواهد بود را وظیفه شرکت ملی نفت ایران می‌دانند، ضمن آنکه تاکید می‌کنند بورس هیچ‌گونه مشکلی برای معامله این کالا ندارد.