پدرام ایزدی*

بازارهای محصولات فولادی همچنان در خواب به سر می‌برد و احتمال دارد این رفتار بازار تا پایان مهرماه هم مشاهده شود. اگرچه عرضه‌کنندگان شمش در حوزه روسیه در ماه‌جاری قصد افزایش قیمت‌ها را ندارند، با این وجود هنوزهیچ گزارشی از معامله انجام شده در دسترس نیست چرا که خریداران منتظر هستند تا قیمت‌ها کاهش یابد. بر این باوریم که در ماه آتی بهای محصولات میانی در بنادر دریای سیاه و خزر کاهش یابد.

با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که اغلب تاجران در قاره آسیا انبارهای خود را از کالا پر کرده‌اند تا خود را تا اواخر این ماه بی‌نیاز از خرید کنند. در شهریورماه، تولیدکنندگان مجبور بودند که خود را با میزان ظرفیت بهره‌وری تطبیق دهند تا با این کار بتوانند توازن را در بازارهای چین و دیگر مناطق برقرار کنند. در مهرماه، انتظار می‌رود که بهای صادراتی ورق گرم چین همزمان با حاکم شدن وضعیت مطلوب در بازارهای داخلی و صادراتی و همچنین افزایش بهای مواد خام، با رشد همراه باشد. به علاوه، در این میان رقابت میان کارخانه‌های ژاپنی و کره‌جنوبی مثل قبل چندان داغ نیست و همین امر باعث می‌شود که مانعی بر افزایش بهای ورق گرم چین وجود نداشته باشد.

اما در بخش مواد خام، بازارهای جهانی نیز شاهد رفتار ضعیفی در شهریور ماه بودند. فعالیت خرید در این بخش در ارتباط با سنگ آهن به کمترین سطح خود رسید که این امر برای خریداران چینی حتی در طول فصل رکود در بازار محصولات فولادی غیرمعمول بود. با مبهم ماندن چشم‌انداز بازار محصولات نهایی و به‌رغم کاهش سطح کالا در انبارها، واردکنندگان اصلی قراضه عجله‌ای برای بستن قراردادهای جدید ندارند.

در مهرماه، انتظار می‌رود که انگیزه خرید در تمامی ‌بازارها به خصوص در بخش مواد خام افزایش یابد و باعث خواهد شد تا قیمت‌ها به تدریج بالا روند. به طور کلی، در سه ماهه چهارم میلادی، بهای معاملات فروش نقدی تغییر چندانی نخواهد کرد. قیمت‌های فصلی سنگ‌آهن آرام‌آرام افزایش خواهد یافت و این در حالی است که بهای زغال کک‌سازی رو به افول خواهد بود.با وجود اینکه هیچ ضمانتی وجود ندارد که شرایط در بازار محصولات نهایی به سمت بهبودی حرکت کند، مشتریان با سیاست‌های محتاطانه‌تری دست به خرید خواهند زد و این بدین معناست که انبارهای خود را مملو از کالا نخواهند کرد. در نتیجه، بهای مواد خام افزایش چشمگیری نخواهد داشت.

*تحلیلگر بازار فولاد

در مرکز مطالعات فولاد خاورمیانه