گروه بنگاه‌ها- زهرامسافر: فولاد‌سازان بخش خصوصی به علت عدم حمایت مناسب از سوی سیستم بانکی کشور ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند در صورت ادامه روند کنونی از سوی این سیستم اغلب واحدهای تولیدکننده فولاد با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد و برای برون رفت از این معضل خواستار حمایت جدی از سوی سیستم بانکی هستند. جهانبخش شکری رییس هیات مدیره شرکت جهان فولاد غرب با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود سرمایه در گردش تولیدکنندگان بخش صنعت به ویژه فولادسازان بخش خصوصی گفت: در برهه‌ای از زمان که طرح‌های زوده بازده مطرح بوده بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات بودند؛ اما هم اکنون این تکلیف برای بانک‌ها وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر ارائه تسهیلات از سوی سیستم بانکی بر اساس رابطه صورت می‌گیرد، این درحالی است که بسیاری از تولیدکنندگان فولاد با کمبود سرمایه در گردش مواجهند.

رییس هیات مدیره شرکت جهان فولاد غرب با بیان اینکه این شرکت معوقه بانکی ندارد، تصریح کرد: اما شرایط بحران اقتصادی کنونی، کمبود و بالا بودن نرخ مواد اولیه برای تولیدکنندگان فولاد مشکلات زیادی به وجود آورده است.

وی با انتقاد از کاهش تعرفه واردات میلگرد خاطرنشان کرد: این امر موجب شده تا تولیدکنندگان نتوانند به تعهدات خود عمل کنند و چنانچه دولت در این برهه از زمان مساعدت نکند، اغلب فولاد سازان بخش خصوصی با مشکل شدید مواجه خواهند شد.شکری درخصوص فاینانسی که قرار بود برای واردات شمش در اختیار واحدهای فولادی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد تنها در حد وعده باقی ماند، این درحالی است که تولیدکنندگان به شدت با کمبود شمش مواجه هستند تا جایی که این کمبود موجب شد تا واحدها میزان تولید را کاهش دهند.

وی همچنین درخصوص اختصاص شمش سهمیه‌ای گفت: میزان سهمیه اختصاص یافته در مقایسه با نیاز واحد تولیدی به شمش بسیار ناچیز است و به ناچار باید مابقی مواد اولیه مورد نیاز را از بازار آزاد تامین کنیم.

رییس هیات مدیره شرکت جهان فولاد غرب با اشاره به بازار بسیار خوب عراق برای محصولات فولادی ایران، افزود: در صورت تامین شمش، تولیدات ما در بازار عراق شناخته شده است و می‌توان تقاضای بسیار خوبی را از سوی این بازار پاسخ داد.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکل کمبود شمش مورد نیاز فولادسازان، واردات از طریق دولت صورت گیرد و از طریق بورس و به میزان کافی در اختیارتولیدکنندگان قرار بگیرد.

تسهیلات بانکی ارزان قیمت در اختیارفولاد سازان قرار گیرد

بهروز سلیمانی مدیرعامل شرکت نورد فولاد کرمانشاه نیز با اشاره به کمبود نقدینگی و قفل شدن بانک‌ها گفت: هم اکنون این شرکت بدهی معوق بانکی ندارد.

وی افزود: اما همانند سایر کشورهای دنیا، سیستم بانکی باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار صنایع به ویژه فولادسازان

بخش خصوصی قرار دهد تا تولیدکنندگان این بخش با مشکل سرمایه درگردش مواجه نشوند؛ زیرا به این دلیل برخی از واحدها در آستانه تعطیلی قرار گرفته یا نسبت به کاهش تولید اقدام کرده‌اند.سلیمانی با اشاره به کمبود مواد اولیه برای واحدهای تولیدکننده فولاد کشور تصریح کرد: به هیچ وجه برنامه مدونی برای عرضه شمش دولتی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید سهمیه‌بندی شمش برای فولاد‌سازان را براساس پروانه بهره‌برداری و صورت‌های مالی سال‌های گذشته و همچنین میزان فروش آنها اجرا کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت نورد فولاد کرمانشاه، هم اکنون هر کیلو شمش دولتی به نرخ ۸۰۰ تومان در بورس کالا عرضه می‌شود، این درحالی است که این محصول در بازار آزاد تنها با اختلاف ۱۰ تومان به نرخ ۸۱۰ تومان به فروش می‌رسد.

وی اظهار کرد: با توجه به نرخ شمش سهمیه‌بندی شده، عرضه محصول نهایی به قیمت ۴۰ تا ۵۰ تومان زیر نرخ قیمت تمام شده در بورس کالا توجیه اقتصادی ندارد.

سلیمانی تاکید کرد: قیمت شمش دولتی باید با ۵۰ تا ۶۰ تومان کاهش یعنی ۷۵۰ تومان در بورس کالا در اختیار فولاد‌سازان قرار گیرد تا با احتساب ۴ درصد ارزش افزوده از توجیه اقتصادی برخوردار شود.

وی درخصوص فاینانسی که برای واردات شمش وعده داده شده بود، گفت: تاکنون تنها قول دادند، اما تحقق نیافته است.

مدیر عامل نورد فولاد کرمانشاه افزود: صنایع فولاد کشور با بضاعت کارآفرینی مستحق حمایت‌های بیشتری از سوی دولت است.

به گفته وی، صنایع فولاد کشور قابلیت دارد تا با حمایت‌های دولت طلب‌های کشور را از سایر کشورها به صورت کالا به داخل کشوربازگرداند.

سلیمانی همچنین اظهار کرد: برای برون رفت از معضل بیکاری به ازای یک دلار حمایت از صنعت فولاد کشور برای یک نفر کارآفرینی در دراز مدت صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: هم اکنون غرب کشور مستعد صادرات محصولات فولادی است، به گونه‌ای که برای بازسازی عراق استان‌های غرب کشور اولین کریدور خروجی برای صادرات است.مدیر عامل شرکت نورد فولاد کرمانشاه خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی در تسریع اهداف تولید صنایع فولادی نقش بسزایی دارد، اما تاکنون این صندوق در ناحیه غرب کشور موفق به ایفای نقش خود نشده است.