پیمان ارمغان- در ادامه مبحث مربوط به قیمت‌های تعدیل شده، در جلسه پیش به نحوه خارج کردن اثر افزایش سرمایه از نمودار قیمتی با استفاده از فرمول تئوریک بورس پرداختیم. در این جلسه سعی خواهیم کرد به نحوه خارج کردن اثر سود نقدی در نمودار قیمتی بپردازیم.

نحوه خارج کردن اثر سود نقدی از داده های خام قیمتی:
همانطور که قبلا گفته شد سود تقسیمی‌به دلیل اینکه بعد از تصویب، مبلغی خواهد بود که از اختیار شرکت خارج شده و در اختیار سهامدار قرار می‌گیرد سبب می‌شود به همان اندازه از ارزش روز شرکت کاسته شود. قیمت تئوریک بازگشایی سهم هم بعد از تصویب سود نقدی به این صورت است که قیمت قبل از بسته شدن سهم را منهای سود تقسیمی‌کرده و عدد حاصل را به عنوان قیمت بازگشایی در بورس در نظر می‌گیرند. بنابراین برای تعدیل داده‌های قیمتی کافی است تا تمامی ‌قیمت‌های قبل از تاریخ تصویب سود نقدی را منهای سود نقدی تصویب شده کنیم.
برای مثال در اینجا به ذکر مثالی در مورد نحوه حذف اثر سود نقدی در نمودار قیمتی شرکت ساپیا می‌پردازیم. این شرکت در مرداد سال ۸۹ مبلغ ۵۰ تومان سود نقدی در مجمع عمومی ‌سالانه خود به تصویب رسانده است که اثر آن بعد از بازگشایی به صورت گپ قیمتی در نمودار لحاظ شده است. برای حذف اثر سود نقدی لازم است تا از کلیه قیمت‌های قبل از مجمع عدد ۵۰ تومان کسر شود. شکل زیر نمودار قیمتی سهم را قبل (شکل سمت چپ)و بعد از اعمال سود نقدی (شکل سمت راست) نشان می‌دهد.

محل دایره قرمز رنگ در داخل نمودار مربوط به نقطه‌ای است که سود نقدی به تصویب رسیده است و مشاهده می‌کنیم که چطور شکاف حاصل از سود نقدی در نمودار حذف شده است.اما در این روش از اعمال سود نقدی نکته‌ای وجود دارد و آن نکته این است که در مورد برخی از سهام اگر همینطور در محور زمان حرکت کرده و در هر مرحله که سود نقدی به تصویب رسیده است آن را از قیمت‌های ماقبل کم کنیم ممکن است به نقطه‌ای برسیم که در آن قیمت‌های منفی برای سهم به دست بیاید و مشکلی که وجود دارد این است که اکثر نرم‌افزارهای تحلیلی قیمت‌های منفی را نمایش نمی‌دهند. سوالی که پیش می‌آید این است که برای رفع این مشکل چه باید کرد.برای حل این موضع یک موسسه تحقیقاتی تحت عنوان CRSP (The Center Research in Security Pric e)e روشی را برای اعمال سود نقدی پیشنهاد کرده است که اکنون بسیاری از منابع ارائه قیمت‌های سهام مثل سایت yahoo یا stockcharts از آن استفاده می‌کنند. در این روش به جای اینکه سود نقدی را از قیمت‌های قبل از تاریخ تصویب سود نقدی کم کنند قیمت‌ها را در یک ضریبی که از آن تحت عنوان ضریب تطبیق یا adjustment factor نام برده می‌شود ضرب می‌کنند. نحوه محاسبه ضریب تطبیق به صورت زیر است:

که در اینجا داریم: سود نقدی تقسیمی‌= d
قیمت بسته شدن قبل از تصویب سود نقدی = p
برای مثال نمودار قبلی برای شرکت سایپا را در نظر می‌گیریم. همان‌طور که گفتیم در مجمع مرداد ماه سال ۸۹ سودی به میزان ۵۰ تومان تقسیم شده و قیمت بسته شدن قبل از مجمع عادی سالیانه ۲۷۳ تومان بوده است. اگر بخواهیم مطابق با فرمول بالا عمل نماییم فاکتور تطبیق برابر با ۰.۸۱۶۸خواهد بود و لازم است تا تمام قیمت‌های قبل از مجمع در این عدد ضرب شود. توجه کنید که این روش بر اساس قیمت‌های تئوریک بورس نیست و تنها سبب می‌شود که از منفی شدن قیمت‌ها جلوگیری شود. آن دسته از علاقه‌مندان که مایل به یافتن جزئیات بیشتری درباره نحوه تعدیل قیمت‌ها هستند می‌توانند از سایت موسسه CRSP با آدرس www.crsp.com استفاده کنند. دو نکته در مورد اعمال تغییرات ناشی از سود نقدی و افزایش سرمایه در نمودار قیمتی لازم به ذکر است:- داده‌های قیمتی تعدیل شده تنها برای استفاده از ابزار تحلیلی است و قیمت‌های تعدیل شده نباید معیاری برای بازده و محاسبه سود و زیان واقعی قرار بگیرند.- خیلی از منابع و مراجع در دنیا در مورد خارج کردن اثر افزایش سرمایه اتفاق‌نظر دارند در حالی که در مورد سود تقسیمی‌در برخی منابع اختلاف نظر وجود دارد و عده‌ای معتقد به عدم لزوم خارج کردن اثر سود نقدی در نمودار هستند.در این جا مبحث مربوط به قیمت‌های تعدیل شده را به پایان برده و از جلسات بعد به معرفی سایر ابزار تحلیل تکنیکال می‌پردازیم. در صورتی که در مورد مباحث مطرح شده سوال یا نظر خاصی داشتید می‌توانید با آدرس ایمیل آن را parmaghan@yahoo.com در میان بگذارید.